WRC FIA World Rally Championship

En gratis modderbad er bovenop!

Op mijn lijstje van dingen die ik niet snap, bekleed autosport (en rally in het specifiek) toch één van de kopposities. Natuurlijk vat ik wel waarom mensen het een interessant tijdverdrijf vinden, maar waarom men spreekt over een "sport" is voor mij een absoluut raadsel. Van Dale beschrijft "sport" als: "lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, respectievelijk bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden". Maar de term "autosport" is op zich al een contradictie.

De definitie van "sport" in rekening nemend, kijken we even naar de term "auto", die natuurlijk afkomstig is van het woord "automobile". "Auto" is Grieks voor "zelf" en mobile is Latijn voor "bewegend". Dus als iets op zichzelf beweegt, zich ontbreken van een eigen wil, kan er dan nog sprake zijn dat de menselijke component een actieve, zij het inspannende rol moet spelen in het hele gebeuren? Van vaardigheid is zonder twijfel sprake, onder de vorm van het nemen van bochten of het schakelen, maar of het conditie-gedeelte van tel is, is wat twijfelachtig. Zou men niet beter spreken over "autoplezier", of "auto-entertainment"?

Ik weet dat ik me nu niet bepaald populair gemaakt heb bij alle fanatieke autosportmensen onder jullie. En om hier iets aan de te doen heeft Eurogamer een exemplaar van WRC FIA World Rally Championship in mijn te spelen-bakje gedropt. Het was dan ook een hele opgave om deze game echt te doorgronden. (Natuurlijk heb ik destijds ook de Blur review gedaan, maar dat was een arcade kartracer, en sta ik er ook om bekend dat ik een grote Forza Motorsport 3 fan ben, gewoon omdat dit een enorm mooi spel is.)

WRC FIA World Rally Championship is dus een racegame, meer bepaald een rallygame. En hetgeen een rallygame verschillend maakt aan een gewone racegame is de grote verscheidenheid qua raceparcours. Veel modder, stof, opspattende smurrie, water, ... jij en je wagen tegen de elementen als het ware. Maar daar straks meer over, nu eerst over de globale structuur van de game.

Allereerst heb je de Road to WRC mode, die je het best kunt vergelijken met een klassieke Career-mode. Hierin creëer je bij het opstarten je racer zelf en diens co-piloot. Denk hierbij niet aan een charactercreation optie, maar meer het opstellen van een algemene achtergrond, bestaande uit je naam, geslacht, nationaliteit, etc. Veel meer diepgang qua "verhaal" biedt de game niet, wat wel jammer is. Vervolgens koop je jouw eerste auto en kun je aan de slag gaan in negen verschillende wedstrijdreeksen, elk bestaande uit zes races.

Naarmate je bepaalde uitdagingen, in de vorm van een bepaalde positie in de race behalen, verwezenlijkt verdien je geld. Dit kun je uitgeven aan nieuwe wagens of je huidige wagen voorzien van een nieuw likje verf of een hip schilderpatroon. Aan echt veel visuele aanpassingsopties moet je je niet verwachten en er zelf opmaken is ook niet mogelijk. Wel kun je, voor iedere race, wat sleutelen aan je auto afhankelijk van het parcours waarop je gaat racen (dus de bandendruk regelen, de ophanging verlagen of verhogen, etc...). Echt nodig is het niet, maar als je absoluut de beste tijd aller tijden wilt neerzetten, kan dit je een stuk vooruit helpen.

Als tweede singleplayer component heb je een mode die de zeer duidelijke naam Single Player heeft meegekregen. Hier zijn alle auto's uit de verschillende klassen (18 auto's in totaal) en tracks (70 tracks, uit 13 rallies) al vrijgespeeld en kun je dus oefenen om je rijvaardigheden te verbeteren, de tracks te verkennen of de auto's beter te leren kennen. Al deze vergaarde wijsheid kun je vervolgens toepassen in de eerder vernoemde Road to WRC mode maar ook in de multiplayer gedeeltes van de game.

Met gedeeltes bedoelen we natuurlijk de lokale, offline multiplayer en de online component. Offline kun je tegen vier vrienden racen om te kijken wie de beste tijd kan neerzetten. In de online mode kun je het opnemen tegen maximum 16 personen, in drie verschillende racetypes die ook terug te vinden zijn in de Career-mode. Allereerste is er Single Race, die bestaat uit één rondje op één track. Single Stage bestaat uit verschillende aaneensluitende rondjes en in Championship moet je nogmaals een paar extra tracks sneller weten te zijn dan je tegenspelers. Naarmate je races wint, stijg je in rank en kun je vervolgens nieuwe auto's vrijspelen.