Floodland preview - Het water aan de lippen

Vloeit lekker.

De wereld is om zeep. Klimaatverandering heeft ervoor gezorgd dat het merendeel van de aardbol overstroomd is. Nee, beste lezers, dit is niet enkel de huidige staat van wezen, maar ook het uitgangspunt van Floodland. De game is het werk van de nieuwe Poolse studio Vile Monarch. Een blik op de personeelslijst leest als de crème de la crème van de Poolse gamesector, met ontwikkelaars die meewerkten aan Dying Light, This War Of Mine en Hard West. Intrigerend genoeg spreekt de studio met Floodland niet simpelweg over een ‘city builder’, maar over een ‘society builder’. Op Gamescom 2022 kwam ik erachter wat dat betekent.

Jij speelt de leider van een groep overlevenden. De eerste taak is dringend maar herkenbaar: je groen doen overleven door voedsel en water te vinden en onderdak te bouwen. Daarna worden temperatuur en ziekte de volgende grote zorgen. En naarmate je gemeenschap groeit, moet je sociale spanningen tussen groepen onder controle houden. Die korte samenvatting van het verloop van de game doet erg denken aan Frostpunk, en dat is geen toeval: Vile Monarch-oprichters Kacper Kwiatkowski en Grzegorz Mazur hadden namelijk belangrijke posities bij Frostpunk-maker 11 Bit Studios.

Ook de gameplay is op het eerste zicht relatief gelijkaardig, en bovendien net zo intuïtief. Zo zijn er icoontjes die meteen een tooltip met uitleg geven als je er even over zweeft. Alles werkt op basis van kiezen en klikken. De menu’s zijn duidelijk vormgegeven en tegelijk erg mooi, met pastelkleurige illustraties van personages en omgevingen die alles opfleuren. Na een halfuur al voelde ik dat ik de basis onder de knie had.

Tegelijk lijkt de game voldoende diepgang te bieden. Het ontwikkelen van nieuwe technologie staat centraal in het spelverloop. De grote ‘Technology Development’ tech tree is onderverdeeld in vier categorieën: Exploration, Living, Development en Survival. Binnen die categorieën zijn er dan weer verschillende extra mogelijkheden die op elkaar verderbouwen: denk bijvoorbeeld aan een Tent, die evolueert tot een grotere Shack, tot een comfortabele Home, enzovoort. De tech tree breid je uit door in nieuwe materialen te investeren: van afval, naar hout, naar metaal, en meer. Het is bekend terrein voor dit type game, maar tegelijk lijkt het slim opgebouwd om je steeds nét dat beetje te doen zwoegen voor de volgende grote upgrade. Bovendien lijkt de game ook enkele unieke technologieën te hebben zoals de constructie van scholen en universiteiten om nieuwe ‘skill points’ te ontgrendelen.

Floodland lijkt ook erg op mysterie in te zetten. Niemand weet immers wat er precies gebeurd is dat tot het eind der tijden heeft geleid en alle elektronica heeft kapotgemaakt. Terwijl je dag na dag probeert te overleven en je samenleving door moeilijke ideologische keuzes sleurt, probeer je tegelijk te achterhalen wat er precies gebeurd is. De studio belooft daarbij dat je soms moeilijke keuzes moet maken die een impact hebben op de verloop van het verhaal en het einde.

De grootste kritiek op Frostpunk was het gebrek aan langdurigheid. Eenmaal je de campagne had doorlopen, was er weinig reden om door te gaan of de game opnieuw te spelen. Floodland probeert dat op verschillende manieren te counteren. Zo ligt er een nadruk op het verkennen van onbekend terrein, dat volgens de studio overigens een relatief grote omgeving met veel verrassingen omhelst. Bovendien moet je aan het begin van de game uit verschillende Clans kiezen die een eigen ‘worldview’ (wat ze appreciëren of net haten) alsook ‘traits’ (effecten op de gameplay zelf) hebben. Door een andere Clan te kiezen, wijzigt je ervaring tijdens een playthrough dan ook grondig. Tot slot kun je de moeilijkheidsgraad op verschillende vlakken aanpassen: hoe moeilijk of makkelijk het is om resources te verzamelen, hoe ernstig ziektes zijn, en meer. Bijzonder innovatief voor dit genre en een reden om de game opnieuw op te pikken op een andere moeilijkheidsgraad.

Floodland heeft veel potentieel. De game haalt duidelijk de mosterd bij Frostpunk, maar geeft enkele interessante eigen invullingen aan het concept. Binnenkort weten we of de game geslaagd is of niet. Floodland drijft op 15 november Steam binnen.