The Legend of Zelda: A Link Between Worlds review

Een Link naar het verleden.

Ruim twee jaar geleden ziet The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D het levenslicht op de Nintendo 3DS. Iedereen staat dan al te springen om een Zelda game die specifiek ontworpen is voor Nintendo's nieuwste handheld. Met The Legend of Zelda: A Link Between Worlds voldoet Nintendo aan deze eis en besluit de ontwikkelaar tevens om enigszins te knutselen aan de traditionele Zelda-formule.

"Van het commentaar op Skyward Sword leerden we dat spelers een beetje verveeld raakten met de conventionele systemen," legt regisseur Eiji Aonuma in interviews uit. "We dachten bij vorige games dat het belangrijk was om de speler aan het handje te houden, zodat ze altijd wisten wat ze moesten doen. Maar misschien is dat niet wat ze willen. Misschien is het juist leuker om verdwaald te raken in de spelwereld, om zo zelf uit te vogelen wat je nu precies moet doen."

Deze gedachtegang komt direct tot uiting wanneer je aan het begin van de game met het personage Ravio kennis maakt. Deze excentrieke handelaar is in een paars konijnenpak gehuld en start in Links huis zijn eigen winkel (het lef!). Daarin verhuurt en verkoopt hij diverse voorwerpen die nodig zijn om de verscheidene kerkers te voltooien. Een gedurfde zet van Nintendo, aangezien je voorheen objecten als de pijl en boog, de hamer en de hookshot zelf in de wereld moest vinden.

Omdat alle voorwerpen direct voor het oprapen liggen, bepaal je voor het eerst in de serie zelf de volgorde van de kerkers. Van tevoren staat er al aangegeven of je bijvoorbeeld pijl en boog moet meenemen of bommen. Hierdoor verdwijnt het verrassingselement dat voorheen altijd in Zelda-games aanwezig was. Er zijn nog wel voorwerpen te vinden, maar meestal blijven die beperkt tot een upgrade van een voorwerp dat je al in je bezit hebt.

Toch ga je niet helemaal zonder doel op pad in deze indirecte sequel op SNES-klassieker The Legend of Zelda: A Link to the Past. Hyrule wordt door de door de roodharige magiër Yuga geteisterd. Met zijn kleurrijke staf verandert hij onschuldige bewoners in schilderijen, die hij ontvoert naar een andere dimensie: Lorule. Link is de uitverkorene om de Master Sword te vinden en de zeven Sages veilig naar Hyrule terug te brengen. In een vroege confrontatie met Yuga transformeert Link zelf in een schilderij. En dat blijkt goed van pas te komen.

Deze kracht zorgt namelijk voor volledige vrijheid in Hyrule en Lorule. Door beide dimensies zijn diverse scheuren ontstaan die de twee met elkaar verbinden. Hierdoor kun je met Link zijn nieuwe kracht tussen deze twee werelden heen en weer bewegen. In combinatie met Ravio's inventaris vraagt de game de nodige zelfstandigheid, die je uitnodigt om elk hoekje en gaatje van beide dimensies uit te pluizen. Want net zoals in de andere delen zijn er veel Heart Containers, Fairy Fountains, geheime mini-kerkers en allerlei verzamelobjecten te vinden.

Waar het zonnige, nostalgische Hyrule vooral uit groene grasvelden, een gigantische vulkaan en een snikhete woestijn bestaat, biedt Lorule je een dorre, dode omgeving met een besneeuwde bergketen en een drassig moeras. De nieuwe artstijl toont de omgevingen op Nintendo's handheld met een prachtig kleurenpalet. Wanneer je de 3D slider volledig omhoog zet, merk je dat Nintendo deze techniek volledig onder de knie heeft. De kerkers zijn met verschillende lagen opgebouwd, waardoor je regelmatig door middel van het top-down perspectief naar meerdere verdiepingen tegelijk kijkt.

Het ene moment begeef je je in een bevroren toren, op een ander moment wordt je achterna gezeten door een zwevende hand die je het leven zuur maakt en weer even later help je een dievegge te ontsnappen uit haar voormalige schuilplaats. Eenmaal in de kerker is de opzet veelal gelijk aan de vertrouwde Zelda-formule. Wederom los je diverse puzzels op om een sleutel voor de volgende ruimte te bemachtigen.

De meeste puzzels maken gebruik van één van Ravio's voorwerpen, maar tevens heb je Link zijn nieuwe kracht meerdere malen nodig om puzzels op te lossen. Als schilderij-Link worden de muren je speelveld, waardoor je zelfs aan de andere kant van een kamer kan komen waar dat normaal gezien niet mogelijk is. Dit zorgt soms voor unieke situaties, zoals het betreden van een buitenmuur zodat je in de achtertuin van een kerker belandt.

De puzzels zijn echter niet al te moeilijk, waardoor de credits vrij snel over je scherm rollen. Ironisch genoeg komt dit juist door Nintendo's keuze om de speler vrij te laten. Het is alsof Nintendo zegt, "hier heb je alles wat je nodig hebt om de wereld te verkennen, veel plezier!" Deze vrijheid eist echter op een gegeven moment ook zijn tol. Zo staan de kerkers aangegeven op de mini-map, waardoor je vrijwel altijd weet waar je naartoe moet. Dit betekent tegelijkertijd dat de bazen en puzzels qua moeilijkheidsgraad gelijkwaardig aan elkaar zijn. Bovendien heb je al vrij snel Ravio's winkel geplunderd, waardoor geen obstakel te groot is.

Dit is jammer, aangezien de game fantastisch wegspeelt. Het pookje is uitermate precies en wanneer je dood gaat, kan je dat alleen maar aan jezelf verwijten. In tegenstelling tot de vorige originele handheldgames Phantom Hourglass en Spirit Tracks wordt het onderste scherm enkel voor het managen van je uitrusting gebruikt. Geen gedoe meer met tientallen menu's waar je doorheen moet bladeren. In combinatie met de traditionele besturing is The Legend of Zelda: A Link Between Worlds een flinke knipoog naar A Link to the Past, Link's Awakening en Oracle of Ages & Seasons, met het gemak van een Ocarina of Time 3D en het meer recente Wind Waker HD.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds is zowel een gewaagd als een traditioneel avontuur. Nintendo zit duidelijk op de juiste weg om de Zelda-formule op te schudden, en doet dit op een voorzichtige manier om de trouwe fans niet tegen de borst te stoten. A Link Between Worlds is dan ook niet baanbrekend of diepgaand, maar biedt je alsnog een bijzondere speelervaring in twee unieke doch vertrouwde werelden.

Heb je The Legend of Zelda: A Link Between Worlds inmiddels in huis gehaald en zit je vast in één van de kerkers van de game of geraak je echt niet voorbij een baas? Bekijk dan eens onze Legend of Zelda: Link Between Worlds walkthrough voor een oplossing!

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds is vanaf 22 november verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.

8 / 10