Street Fighter 6 preview - Aangename klap in het gezicht

Hands-on met de closed beta.

Street Fighter is een van de langstlopende gameseries, en dat is niet zonder reden. De fighter evolueerde van guitig arcadespel dat menig kleingeld opslokte naar gerenommeerde AAA-game waarin esporters voor eeuwige roem gaan. Het laatste deel dateert echter alweer uit 2016. Met onder meer een gebrek aan een volwaardige singleplayer, beroerde serverprestaties en een onsympathiek verdienmodel voelde de lancering toen als een regelrechte Hadouken in de genitaliën. Met die onaangename herinnering in het achterhoofd zette ik me laatst schrap voor een robbertje sparren met de closed beta van Street Fighter 6. Alle signalen voor een positieve lancering lijken deze keer voorlopig wel op groen te staan.

Een van Capcoms stokpaardjes tijdens de closed beta is een online ontmoetingsplek voor virtuele straatvechters. Mijn eerste stappen in de Battle Hub zijn wat onwennig, maar het nieuwe onderkomen voelt uiteindelijk toch als een warm bad. De lobby heeft namelijk de allure van een esports-arena. Terwijl een groot scherm op de achtergrond een willekeurige wedstrijd toont, wordt de Battle Hub bevolkt door fantasierijk gecreëerde personages van andere spelers. Aan diverse balies koop je cosmetische items voor je avatar of bekijk je de laatste evenementen. Er is zelfs een een hoek met arcadekasten waar je klassieke Capcom-games zoals Final Fight en Magic Sword kunt spelen. Rariteitenkabinet of niet: de laagdrempelige Battle Hub brengt in ieder geval leven in de brouwerij.

Eenmaal in een wedstrijd valt het meteen op hoe responsief de controls aanvoelen. Street Fighter 6 lijkt bovendien een tikkeltje sneller dan zijn voorganger. Voor meer controle over je personage biedt Capcom dit keer twee smaken. Met ‘Classic’ kunnen veteranen nog steeds op vertrouwde wijze een Sonic Boom of Spinning Bird Kick produceren. ‘Modern’ versimpelt daarentegen het aantal handelingen, waardoor je dit soort moves aan één button kunt koppelen. Puristen zullen ongetwijfeld op deze moderne besturing spugen, maar voor nieuwkomers is het aangenaam om te weten dat je ook zonder duimbrekende knoppencombinaties een Shoryuken kunt uitvoeren.

De grootste verandering in de gameplay is echter de toevoeging van Drive. Onder je levensbalk vind je dit keer een zogenaamde Drive Gauge die uit zes blokjes bestaat. Die meter wordt na verloop van tijd of na een goed getimede Drive Parry aangevuld. Er zijn echter ook Drive-technieken die een of meer blokjes van je Drive Gauge afsnoepen. Met Drive Impact voer je een krachtige aanval uit, Overdrive vervangt de EX Specials uit eerdere SF-games, met Drive Rush sprint je naar voren en met Drive Reversal voer je een tegenaanval uit. De keerzijde van de medaille is dat je met een lege meter in een soort van burnout belandt waarin je extra kwetsbaar bent. Drive mixt dus oude met nieuwe mechanieken, wat een subtiel laagje tactiek aan de gevechten toevoegt.

Het roster van Street Fighter 6 bestaat bij de lancering uit achttien speelbare personages. Tijdens de closed beta zijn er alvast acht speelbaar. Naast oudgedienden Ken, Ryu, Guile en Chun-Li maken ook Juri en Luke hun rentree. Ze beschikken allemaal nog steeds over hun klassieke repertoire dat hier en daar is uitgebreid met enkele nieuwe moves en specials. Er zijn echter ook twee nieuwe gezichten. Jamie mixt breakdance met Drunken Fist, een bekende vechtstijl die tot dusver in de Street Fighter-serie schitterde in afwezigheid. De energieke Kimberly tapt met haar Bushinruy-technieken en spuitbus weer uit een ander vaatje. Hoewel beide nieuwkomers ongetwijfeld niet iedereen zullen bekoren, introduceert Capcom in ieder geval twee straatvechters die met hun vechtstijl en voorkomen in positieve zin opvallen.

Ook de algehele presentatie van de game trekt de aandacht. Street Fighter 6 draait met zijn jazzy hiphop-soundtrack en kleurrijke graffiti helemaal rond straatcultuur. Mede dankzij het visueel aandikken van de Drive-technieken spatten de gevechten van je scherm af, alsof een Inkling uit Splatoon regelmatig zijn wapen op het scherm leegschiet. Het realtime-commentaar van enkele bekende verslaggevers uit de scene wakkert daarnaast een toernooisfeer aan. De personages hebben allemaal een metamorfose ondergaan en zien er fris en fruitig uit. Een grappig detail is dat je bij aanvang van elk gevecht gekke bekken naar elkaar kunt trekken. Er hangt al met al een aparte maar prettige vibe in de game.

De closed beta licht slechts een tipje van de sluier op. Naast de Battle Hub komt er in de definitieve versie van de game ook nog de Fighting Ground. Die huisvest alle traditionele gamemodi zoals Versus, Online Battle, Extreme Battle en Training. Daarnaast krijgt Street Fighter 6 ook een singleplayer verhaalmodus. In World Tour creëer je je eigen avatar, nemen enkele bekende gezichten je onder hun hoede en trakteer je uiteraard de nodige figuren op een pak slaag. Capcom zorgt ervoor dat je zowel offline als online op verschillende manieren uit de voeten kunt.

Street Fighter 6 lijkt tot dusver een stuk toegankelijker dan zijn voorgangers te worden. De Battle Hub is met zijn laagdrempelige sfeer het kloppend hart van alle sociale activiteiten. De gevechten zelf voelen vloeiender dan voorheen aan en krijgen dankzij de nieuwe Drive-technieken ook iets meer diepgang. De urbaneske audiovisuele presentatie geeft de game daarnaast een eigen smoel. Kun je al die elementen deze keer wel samenbrengen in een geslaagde release, Capcom? Shoryuken!

De Street Fighter 6 release is ergens in 2023. De game komt dan uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5 en Xbox Series X/S.