Starlink: Battle for Atlas preview is meer dan een speeltje

Toys-to-life in space!

Tijdens een Nintendo evenement kreeg Sander de kans om een Starlink: Battle for Atlas preview te schrijven en te spelen met Ubisofts nieuwste toys-to-lifegame. De game toont enorme flexibiliteit, maar hebben de missies dezelfde veelzijdigheid?

Net nu het einde van het toys-to-lifegenre nadert, komt Ubisoft met Starlink: Battle for Atlas op de proppen. Er valt namelijk nog genoeg te innoveren, aldus de ontwikkelaar, en dat blijkt uit hoe het speelgoed in de game tot leven komt. In deze openwereldactiegame ben jij verantwoordelijk voor het beschermen van een volledig sterrenstelsel, en voor zo'n onderneming moet je je gemakkelijk kunnen aanpassen. Laat dat nou de grootste kracht van Starlink: Battle for Atlas zijn.

Het avontuur in Starlink begint door Figurines van een piloot en schip op je controller te klikken die meteen in de game verschijnen. Vervolgens rust je het schip uit met wapens die je op elk moment kunt vervangen. De aansluiting op de vleugels en wapens is universeel, waardoor je het schip ook op andere vlakken kunt vormgeven zoals je wilt. Vleugels op vleugels monteren of de wapens achterstevoren bevestigen behoort ook tot de mogelijkheden en de game straft je er ook niet voor af. Hoewel het strak vormgegeven Starlink-schip pal op je controller zit, blijft er toch genoeg ruimte over voor je handen. Toch valt op dat een monsterlijk schip met twee paar vleugels en raketwerpers tijdens het spelen erg zwaar kan worden.

Alle onderdelen zijn er niet alleen voor de sier, maar verhogen ook de statistieken van je schip. Vleugels zorgen voor extra bepantsering, wapens kunnen met verschillende elementen schade aanrichten en ook de piloot heeft zijn of haar eigen speciale vaardigheid. Mason kan bijvoorbeeld een orbital strike oproepen en Judge kan de tijd voor een korte periode bevriezen. Zelfs het weer op de planeet die je verkent heeft invloed op je wapens. Tijdens de demonstratie veranderde het schot van een Vortex-wapen in een Ice Vortex door de extreem lage temperatuur. Die flexibiliteit naar je hand zetten is een groot onderdeel van de gevechtssystemen van Starlink: Battle For Atlas.

(Starlink: Battle for Atlas preview) Een aantal van de piloten en schepen waarmee je kunt spelen.

De game speelt zich af in het Atlas-sterrenstelsel, waar je zeven verschillende planeten kunt bezoeken. Starlink gebruikt een vergelijkbaar kleurenpalet als dat van No Man's Sky, waardoor de planeten een echt buitenaards tintje krijgen. Alle planeten hebben hun eigen flora en fauna, verschillende biomes en zelfs folklore. De planeten lijken groot genoeg om uren te verliezen aan het catalogiseren en scannen van alles wat je maar kunt vinden. Bovendien is het landen op en vertrekken vanaf planeten volledig naadloos, dus als je de verhaallijn wilt negeren om je eigen ding te doen staat niets je in de weg.

De demonstratie speelde zich af op de planeet Sonatus, die vrij te verkennen was. Je kunt zelf bepalen wanneer je missies opstart, maar de AI van de vijanden heeft wel volledig de vrije hand. Laat je een missie te lang liggen, dan is de kans groot dat je tegen een grotere oppositie moet vechten. Zo is de reusachtige Titan Prime bezig met het plaatsen van Extractors, die de volledige opmaak van de planeet om zeep helpen. Zonder de speler is de planeet feitelijk verloren en de druk om de wereld te redden is daarom meer dan alleen een voetnoot in de verhaallijn.

(Starlink: Battle for Atlas preview) Ja, daar zit de controller toch echt onder.

De missies in de demonstratie vertoonden minder creativiteit dan de rest van de game. Zowel het gevecht tegen de Extractor als het gevecht tegen Titan Prime vereisen dat je objectives tegen de grond werkt door specifieke zwakke punten te vernietigen, terwijl je golven van voetsoldaten moet bestrijden. Cijfers met schade spatten op een Destiny-achtige manier van je doelen af en hoewel de game prima bestuurt, is het momenteel niet echt duidelijk of de missies in de game meer te bieden hebben.

De demonstratie maakte duidelijk dat er in Starlink: Battle for Atlas een hoop te beleven is. Het toys-to-lifesysteem is flexibel en nodigt je uit om constant te blijven experimenteren met unieke loadouts. De open wereld is divers en zelfs op één planeet is er meer dan genoeg te ontdekken. Als de volledige game ook meer variatie in de missies toont, is de klik volledig gemaakt.

Voor de Starlink: Battle for Atlas preview heeft Sander op een Nintendo Switch gespeeld, met verschillende Starlink-figuurtjes.