Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Rainbow Six Siege blijft voor Year 6 de formule scherper stellen

Een vooruitblik op Crimson Heist en de overige seizoenen.

Hoewel Rainbow Six Siege ruim vijf jaar geleden door ondergetekende nog lauwtjes werd ontvangen, is de game geleidelijk uitgegroeid tot een van mijn favoriete online shooters. Aan de vooravond van Year 6 presenteerde Ubisoft wat je dit jaar kunt verwachten. Het eerste seizoen gaat onder de noemer Crimson Heist en komt met onder meer een nieuw personage en een rework van een bestaande map. Vooruitblikkend op de rest van het jaar richt Ubisoft zijn pijlen onder meer op het verbeteren van spelersgedrag en het schrappen van de Year Pass. Hier lees je alle belangrijkste zaken op een rijtje.

De spil van elk seizoen is de nieuwste aanwinst op het vlak van Operators. De Argentijn Flores is alweer het 59e speelbare personage in het roster. Deze Attacker scoort een 2 op 3 qua snelheid en pantser, wat vergelijkbaar is met onder andere Zofia, Ying en Dokkaebi. Als primaire wapen heb je de keuze uit een AR33 assault rifle en een SR-25 marksman rifle, die tot nu toe exclusief aan respectievelijk Thatcher en Blackbeard toebehoorden. Als secundaire wapen beschik je, net als alle Spetsnaz Operators, over een GSH-18 handgun. Tot slot kun je als gadget kiezen tussen een Stun Grenade en Claymore.

Bekijk op YouTube

Het zijn de unieke vaardigheden die een Operator uiteindelijk maken of kraken. Flores beschikt over een RCE Ratero Charge, wat simpel gezegd op een explosief op wieltjes neerkomt. De bestuurbare drone rijdt gedurende tien seconden constant door en kan stoppen noch achteruitgaan. Wel kun je in tegenstelling tot Twitchs Shock Drone over obstakels springen. Interessanter is de fase na de aflopende timer, die je overigens zelf eerder kunt triggeren. Dan stopt de drone direct, is hij kogelvrij en loopt er wederom een timer (van enkele seconden, welteverstaan) af. De daaropvolgende explosie is niet alleen krachtig genoeg om gadgets, camera's en breekbare muren op te blazen, maar ook om een nabije vijandelijke speler om te leggen. Ingegraven Defenders opgepast dus.

Voor het eerste seizoen van het zesde jaar heeft Ubisoft tevens een map onder handen genomen. Border heeft als een van de eerste DLC maps van de game een langverwachte makeover gekregen. Opvallend is dat er op de tweede verdieping een rotation tussen East Stairs en Break Room is en Archives iets groter is. Op de eerste verdieping is Bathroom dan weer groter geworden, waardoor je nu ook direct via Tellers kunt aanvallen. In tegenstelling tot de grondige renovatie van bijvoorbeeld Kanal bevat Border vooral subtiele aanpassingen die de rotatie binnen de map verbeteren.

Op het vlak van wapens wordt binnenkort een nieuw type secundaire wapen gelanceerd, dat alvast op de testservers speelbaar is. De Gonne-6 is een hand cannon die veel wegheeft van Ash' Breaching Grounds, waarmee je een projectiel afschiet dat bij impact explodeert. Het is het snelle antwoord op breekbare muren, schilden en kogelvrije camera's die de weg versperren. De Gonne-6 beschikt echter over slechts één kogel en is daarnaast alleen voor Attackers weggelegd. Op het moment van schrijven zijn dat Glaz, Dokkaebi, Lion, Finka, Gridlock, Amaru, Iana en Zero, maar dat kan altijd nog veranderen.

Ubisoft heeft tevens meer over de roadmap van Year 6 uit de doeken gedaan. In het tweede seizoen krijg je een Operator met een Nakoda-achtergrond, een inheemse bevolking die in een deel van Canada woont. Tevens gaat de map Favela op de schop. In het derde seizoen staat een speelbaar personage met een Kroatische achtergrond centraal en komen er in de plaats van een grote rework juist kleinere aanpassingen aan drie maps (welke is nog niet bekend). Het zesde jaar sluit af met een Ierse Operator en een rework van Outback. Year 6 krijgt dus vier nieuwe Operators en geen nieuwe maps.

De meest in het oog springende verandering buiten de personages en maps is het schrappen van de Year Pass. De Battle Pass neemt het stokje volledig over. Zo krijg je met de betaalde versie van de Battle Pass twee weken early access tot de nieuwe Operator, die na deze periode middels R6 Credits of Renown te koop is. Cosmetische skins, alpha packs en andere extra's speel je vervolgens nog steeds via het inmiddels ingeburgerde progressiesysteem vrij, waarbij je als betalende speler natuurlijk meer en betere beloningen kunt verwachten. Het uitbreiden van de Battle Pass ten koste van de Year Pass zorgt voor een duidelijker systeem.

Een opvallende tool die dit jaar in Rainbow Six Siege uitgerold gaat worden, is het reputatiesysteem. Dat reputatiesysteem werd het afgelopen seizoen al onder de radar getest. Het doel is om positief gedrag bij spelers aan te moedigen. Spelers die wangedrag vertonen, krijgen tips in hoe zij in positieve zin een bijdrage kunnen leveren, terwijl constructieve spelers met hun opgebouwde reputatie naast waardering vooral beloningen in de vorm van in-game content kunnen verwachten. Het reputatiesysteem belooft een waardevolle contributie te leveren om het pH-gehalte in matches drastisch te verlagen. Wie goed doet, goed ontmoet.

Op het vlak van de gameplay zitten er een aantal interessante aanpassingen in de pijplijn. Zo wilt Ubisoft de downtime verlagen door Attackers de kans te geven tijdens de voorbereidingsfase van Operator en loadout te wisselen. Defenders die daarentegen het loodje hebben gelegd, kunnen straks de gadgets van camera's bedienen. Daardoor kunnen Maestro's Evil Eye-lasers bijvoorbeeld tot de laatste seconde van elke ronde van toegevoegde waarde zijn. Daarnaast wordt er aan de transparantie van armour en health gesleuteld, worden streamers beter beschermd, kun je op de pc middels replays je matches bestuderen en krijgt de user interface een likje verf. Had ik trouwens al iets over een partnership met Resident Evil en Rick and Morty gezegd?

Rainbow Six Siege blijft verder evolueren en is een goed voorbeeld van een geslaagde liveservice-game. Door consistent naar de feedback van spelers te luisteren en eigen systemen onder de loep te nemen, zit de tactische shooter op dit moment zowat op het hoogtepunt van zijn kunnen. Year 6 belooft dan wel geen spectaculaire wijzigingen, maar schaaft door subtiele tweaks de uitstekend uitgewerkte formule verder bij. Laat die Crimson Heist maar komen.

Read this next