Nintendo Classic Mini NES review - Neuzen weer tegen het beeldscherm

Neuzen weer tegen het beeldscherm.

Door klassiekers op een moderne manier speelbaar te maken, spreekt de Nintendo Classic Mini NES zowel jong als oud aan.

Hij is log, vierkant en ondertussen vaak meer geel dan grijs: het Nintendo Entertainment System. De console van Nintendo loste de gamecrisis van 1983 op en domineerde de markt tot tien jaar later. Hoewel Nintendo met de Nintendo Switch naar de toekomst kijkt, wil de ontwikkelaar de oude garde de gloriedagen doen laten herleven en tegelijk de nalatenschap van de NES op een moderne manier aan de huidige generatie gamers meegeven. Meet de Nintendo Classic Mini NES.

Zodra je de miniconsole uitpakt, zie je direct de vergelijking met de originele NES. Het uiterlijk van zowel de console als de bijgeleverde controller is identiek aan de originele versie uit 1986. Vrijwel het enige verschil tussen de twee is het formaat van de console, zoals de naam al doet vermoeden. De console ontvangt zijn voeding via een USB-kabel en je koppelt hem aan je tv met een HDMI-kabel. Doordat televisies tegenwoordig vaak een USB-ingang hebben, is de console daardoor erg gemakkelijk aan te sluiten.

Minder comfortabel is het erg korte snoer van de controller. Het blijkt een van de weinige wijzingen te zijn die negatief uitpakt voor de Mini NES. Het apparaat houdt namelijk het aantrekkelijke van de originele NES, maar maakt het gemakkelijker deze aan je HD-televisie aan te sluiten. Precies zoals gamers vandaag de dag gewend zijn.

Om het beste van de NES te laten zien, zijn er dertig klassieke games voorgeïnstalleerd. De games zijn zorgvuldig geselecteerd uit de enorme catalogus van NES -games. Naast een aantal klassiekers zoals Super Mario Bros, Mega Man 2 en The Legend of Zelda heeft Nintendo namelijk ook aandacht besteed aan games die iets minder bekend zijn. Door ook games zoals Startropics en Tecmo Bowl aan de lijst toe te voegen, biedt de Mini NES een goede afwisseling tussen de klassiekers en games die in vergetelheid zijn geraakt.

Daarnaast biedt de selectie voldoende afwisseling door veel verschillende genres te kiezen. Zo zijn er diverse platformers (Metroid, Kirby's Adventure), shooters (Gradius, Super C), RPG's (Final Fantasy, Startropics), en adventure games (The Legend of Zelda, Castlevania). Voeg daar games zoals Ninja Gaiden, Bubble Bobble en Punch-Out aan toe en je hebt een lijst met de absolute toppers van de NES.

De games zijn onveranderd gebleven. Zo glijdt Mario nog altijd even onhandig door in Super Mario Bros.. Toch heeft Nintendo ervoor gezorgd dat de games net iets strakker aanvoelen doordat de D-pad van de controller een betere respons levert dan de originele controller. Dat is ontzettend fijn tijdens het spelen van Super C, een game die afhankelijk is van diagonale bewegingen. Ontwijkende manoeuvres in Gradius, sprongen maken in Mega Man 2 en nauwkeurige bewegingen in Pacman voelen eveneens net wat responsiever aan. Dat zorgt voor een ervaring die meer afhangt van jouw vaardigheden dan van het al dan niet goed reageren van de controller. Ook op die manier laat Nintendo zien dat het zich zowel op de oude als op de nieuwe generatie gamers richt. Er is niet gerommeld aan de games, maar toch speelt het allemaal net iets fijner.

Naast de strakkere besturing zijn er nog wat functies toegevoegd. Zo maakt de console gebruik van zowel save- als suspension-states. De suspension-states stellen je in staat gemakkelijk tussen de games te schakelen. Zodra je weer naar een game terug wilt, kun je gewoon verder waar je gebleven was. Zodra je het apparaat uitschakelt, gaan die suspension-states echter verloren.

Daarvoor zijn de save-states bedoeld. Met die save-states kun je de voortgang die je in de game hebt gemaakt op een van de vier beschikbare slots opslaan. Nooit meer 's nachts je console aan laten staan omdat je net dat moeilijke level hebt gehaald, maar toch maar eens moet gaan slapen. De save-states zijn duidelijk in het menu aanwezig en je kunt ze met een druk op de knop tegen overschrijving beveiligen. Opnieuw worden authenticiteit en modern gebruiksgemak aan elkaar gekoppeld.

Om de retro-beleving nog wat te benadrukken, heeft de Mini NES een keuzemenu in klassieke NES-stijl. In dat menu kies je de games die je wilt spelen, vind je de instellingen en beheer je je save-states. Een nadeel is wel dat je de console vaak moet resetten omdat er geen optie is om via de games naar het menu terug te gaan.

De Mini NES stelt je daarnaast ook in staat je beeldscherm tot een CRT-beeldscherm om te toveren of de graphics pixel-perfect weer te geven. Die beeldscherm-modi maken de ervaring net wat meer retro, waardoor je je echt weer in 1986 waant. Toch is dat niet verplicht, aangezien je de games ook gewoon in een 4:3-ratio kunt afspelen. De games worden bovendien prachtig in 60hz op je scherm weergegeven. Dat alles geeft de Mini NES net weer een voorsprong op de Virtual Console-games op de Nintendo 3DS of Wii (U).

De Mini NES blaast de klassiekers van toen op een moderne manier nieuw leven in, zodat ook de huidige generatie gamers en die van de toekomst nog kunnen genieten van de console waar hun overgrootvader nog op heeft gespeeld. Het aanbod aan games is divers, de console en controller behouden de authenticiteit, en de nieuwe toevoegingen aan functionaliteit maken de Mini NES modern. Naast nieuwe gamers kan ook de oude garde de klassiekers op een aangename manier herbeleven. Nooit meer blazen in een stoffige cartridge, maar gewoonweg genieten.