Need for Speed: Hot Pursuit Remastered review - Precies zoals je je herinnert

'Need' voor een remaster?

Hot Pursuit Remastered is precies zoals je je de geliefde arcaderacer herinnert - in goede én slechte zin.

In de Need for Speed: Hot Pursuit Remastered review voelt Maarten "the need... the need for speed". Een adembenemende rit, of een gênante slipper?

Als eerste Need for Speed-game van Criterion heeft Hot Pursuit (2010) heel wat met Burnout gemeen. In tegenstelling tot het meer simulatiegerichte Need for Speed: Shift zet de game namelijk volledig in op hallucinante straatraces, sensationeel bochtenwerk en de onvermijdelijke crashes die daaruit voortvloeien. Tien jaar later biedt Hot Pursuit Remastered nog steeds diezelfde zinderende ervaring, al is deze heruitgave echt het absolute minimum van wat men van een remaster mag verwachten.

Cover image for YouTube videoNeed for Speed Hot Pursuit Remastered – Official Launch Trailer

Hot Pursuit Remastered heeft voor alle duidelijkheid nog niets aan funfactor ingeboet. Er schuilt nu eenmaal een haast primitief genoegen in met gierende banden je tegenstander het nakijken geven of een patrouillewagen tegen de vangrail jagen. Zoals het een arcaderacer betaamt, is driften bovendien erg intuïtief, waardoor je een parcours in geen tijd meester bent. Door de relatief zware besturing van auto's zit de uitdaging hem echter eveneens in het anticiperen van bochten en shortcuts. Vingervlugge reflexen en terreinkennis gaan dus hand in hand in de game.

Hot Pursuit Remastered verheerlijkt als geen ander het kat-en-muisspel tussen racers en politie. Dat doet het zowel door middel van een puike presentatie als op vlak van gameplay. Zo hebben racers stoorzenders en turbo-snelheid ter beschikking, terwijl de Seacrest Country PD (waar het meerjarenbudget integraal naar nieuwe wagens gaat) zich op een indrukwekkender arsenaal in de vorm van wegblokkades en helikopters beroept. Beide carrières zijn doorspekt met missietypes (denk de klassieke Hot Pursuit, maar ook Race, Rapid Response, Interceptor, Duel, Time Trial, Preview en Gauntlet) die je nieuwe wagens en apparatuur zoals spijkermatten en emp's opleveren. De talrijke evenementen bieden dus voldoende gameplayvariatie.

De drijvende kracht achter die missiestructuur is Autolog. Autolog wakkert onderlinge, asynchrone competitie aan door je na elke race de beste tijd van je vrienden onder de neus te schuiven. Via een aanbevelingssysteem zie je steeds jouw positie op de Speed Wall, een soort overkoepelend klassement dat met de komst van Hot Pursuit Remastered nu ook over cross-playfuntionaliteiten beschikt. Zo kun je als PlayStation- of Xbox-speler perfect je tijden met die van je gamende pc-vrienden vergelijken. Een troef die de levensduur van de singleplayercampagne zonder twijfel verlengt, al is het zonde dat jouw persoonlijke records in de originele game geen next-genoverstap maken en dus niet zichtbaar zijn.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered review - In Hot Pursuit Remastered staat het kat-en-muisspel tussen racer en politieagent centraal.

Hot Pursuit Remastered bevat overigens alle DLC die voor de game werd uitgebracht. Dat zijn vooral autopakketten die de snelste Bugatti Veyrons en Lamborghini's bevatten, maar ook het Armed and Dangerous Pack dat enkele interessante multiplayermodi toevoegt. In Most Wanted bijvoorbeeld, krijgen agenten de opdracht om een beschermde vipracer te arresteren. In Arms Race word je dan weer aangemoedigd om het zo vuil mogelijk te spelen. Beide modi vormen betekenisvolle aanvullingen op een sowieso al uiteenlopend aanbod en een multiplayer die met de komst van Hot Pursuit Remastered nieuw leven wordt ingeblazen.

Onder de motorkap valt de meerwaarde van Hot Pursuit Remastered dan weer moeilijker te rechtvaardigen. Want laat wel wezen: op visueel gebied is het verschil met het origineel miniem. Hoewel de game een 4K-resolutie ondersteunt en de Performance-modus met zijn 60 frames per seconde een meerwaarde voor consolespelers vormt, lijkt er met uitzondering van een fellere belichting, enkele verbeterde textures en meer particle-effecten bij botsingen weinig veranderd. De schademodellen voor auto's lijken zelfs een stap terug te hebben genomen vergeleken met het origineel. Deze remaster is dus niets baanbrekends, en dat maakt het prijskaartje van 40 euro erg bedenkelijk.

Hot Pursuit Remastered heeft nog niets aan charme en funfactor ingeboet, en vormt een mooie nagedachtenis aan een gouden tijdperk voor arcaderacers. Als remaster biedt het echter te weinig om zijn prijskaartje te rechtvaardigen, vooral voor pc-spelers, die het origineel nu niet meer kunnen aanschaffen. Daar verandert zelfs de inclusie van cross-play voor multiplayer niets aan. Hot Pursuit Remastered is een blij weerzien, maar van een 'need' voor een remaster is er weinig sprake.

Voor de Need for Speed: Hot Pursuit Remastered review speelde Maarten op de PlayStation 4.

Zelf de adrenaline van een achtervolging ervaren? Hier kun je Need For Speed: Hot Pursuit Remastered kopen op Bol.com

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered