Minecraft: PlayStation 3 Edition review

Bolleboos van een blokkendoos.

Minecraft heeft gestaag de pc-wereld veroverd en is begonnen aan een tocht langs de andere platformen. Nu komt de game ook fysiek naar de PlayStation 3, nadat deze eerder al te koop was in de PlayStation Store. De PlayStation 3-editie van Mojangs speeltuin behoudt de kern van de Minecraft-ervaring, leert uit de eerder lancering van de Xbox 360-editie (zie zijbalk) en is toegankelijker dan ooit.

De PlayStation 3-versie van Minecraft is voor een groot publiek benaderbaar en dat uit zich op verschillende manieren. Het vloeit grotendeels voort uit de tutorial modus die voor je klaarstaat wanneer je de game opstart. Binnen enkele minuten verzamel je hout, bouw je een huisje met een werktafel, knutsel je een houweel ineen en ben je klaar om in het echte avontuur te duiken. En dit alles zonder in het wilde weg te moeten experimenteren of online hulp te zoeken. Al moet je dit op termijn toch doen, gezien de complexere systemen van Minecraft niet in de tutorial aan bod komen.

Toch helpt de inleiding zelfs de meest klunzige spelers al een aardig eindje op weg. Het staat in schril contrast met de allereerste versies van Minecraft, waar je echt àlles zelf moest ontdekken en dit gebrek aan hulp nieuwkomers niet snel welkom liet heten. Mojang begrijpt dus duidelijk dat het doelpubliek van deze consoleversie graag meer de hand toegereikt krijgt en geeft deze groep via de tutorial een goede inleiding tot de werking van de game.

De besturing van deze consoleversie is erg gestroomlijnd. Alle menu's hebben een duidelijke lay-out en de game gebruikt slechts een beperkt aantal knoppen, die allemaal de meest noodzakelijke functies activeren. Het draagt er toe bij dat de meeste mensen met gemak een huisje kunnen bouwen. Als keerzijde zijn meer geavanceerde opties zoals bijvoorbeeld je coördinaten bekijken niet aanwezig, wat de game minder omvangrijk en gedetailleerd doet aanvoelen. Toch is dat een juiste keuze, gezien deze consoleversie streeft naar een meer gestroomlijnde en toegankelijke ervaring.

De consoleversies van Minecraft krijgen minder geregeld updates dan het grote broertje op de pc. Dit leidt tot een meer statische game, in vergelijking met de steeds evoluerende pc-versie. Maar tegelijk garandeert het nog verder de toegankelijkheid van de game door de grote lijnen consistent hetzelfde te houden en geen overdaad aan opties toe te voegen.

Eén van de sterkste punten van deze PlayStation 3-editie is de split-screen modus. Hiermee bouw je vanuit je woonkamer met maximaal drie andere vrienden een wereld op. Drie spelers met de game verbinden gaat snel en eenvoudig, en vormt bovenal hectisch plezier. Het ontginnen en manipuleren van de wereld begint eerst nog relatief systematisch, maar al gauw is het een chaos van jewelste wanneer iedereen grotere en meer ingewikkelde constructies maakt en elkaar probeert te dwarsbomen.

Speel je liever met vreemden online, dan is ook die mogelijkheid er. Een hele resem opties laat bovendien toe om de ervaring naar believen aan te passen. Zo stel je bijvoorbeeld in dat vreemden jouw geliefde bouwwerken niet kunnen beschadigen of dat enkel vrienden je wereld kunnen betreden. De vele opties garanderen het spelplezier en zorgen ervoor dat je altijd alle touwtjes in handen hebt.

Technisch brengt deze PlayStation 3 versie van Minecraft het er goed vanaf. De laadtijd om de game op te starten duurt bijna een volle minuut, maar daar staat tegenover dat dit ongeveer het enige laadscherm is tijdens een speelsessie. Al botsen vakkundige verkenners wel snel op de muren van de spelwereld. Het is een domper op de illusie van grenzeloze vrijheid en kan soms ook een beknotting vormen op je ambitieuze plannen om bijvoorbeeld een gigantische brug te bouwen. De pc-versie heeft immers eindeloze werelden, waardoor enthousiaste bouwers al hun constructies in één en dezelfde wereld kunnen bewaren.

Dat doet echter nog steeds geen afbreuk aan die typische Minecraft sfeer. Je overleeft als eenzaat in een onbekende en vijandige wereld. Tijdens de dag werk je zo hard en snel je kan, om 's nachts binnen te blijven in je schuilplaats en te wachten tot de monsters weg zijn. Liefst van al in je warme bed. Minecraft voelt daardoor aan als een interactieve geschiedenisles. De mens die leert omgaan met zijn omgeving en die vervolgens traag maar zeker onderwerpt aan zijn macht en creativiteit.

De toegankelijkheid van deze consoleversie doet niks af aan de diepgang van de game. Er zijn nog steeds tientallen grondstoffen, honderden objecten om in elkaar te knutselen en enorm veel geheime manieren om voorwerpen te gebruiken. Je bouwt nog steeds gigantische kastelen met werkende valstrikken, transporteersystemen en elektronische circuits. De enige beperkingen zijn je verbeeldingskracht en in mindere mate de omvang van de spelwereld.

Kortom: de ziel van Minecraft is nu voor iedereen toegankelijk en blijft volledig intact. Dankzij de fysieke lancering van Minecraft: PlayStation 3 Edition is de drempel lager dan ooit om de game te proberen en alleen of samen met vrienden wat te bouwen. Ideaal dus voor wie niet aan de slag wil of durft met de meer ingewikkelde pc-versie of wie zijn console niet met het internet heeft verbonden.

Minecraft: PlayStation 3 Edition is zowel fysiek als digitaal verkrijgbaar voor de PlayStation 3 en behoort tot Eurogamer Benelux' lijst van beste PS4 games.

8 / 10