Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Metro: Last Light

Voor Moeder Rusland!

Metro 2033 was zeker een game met enige gebreken. Maar de sfeer en de setting was van dermate niveau dat het spel een zeer trouwe fanbase kreeg. Het alternatieve toekomstverhaal die zich afspeelde in de Russische metrotunnels sprak zodanig tot de verbeelding dat ontwikkelaar 4A Games en uitgever THQ besloten om de verhaallijn verder uit te diepen, wat natuurlijk een gevoel van euforie teweeg bracht bij de vele 'underground' fans.

De game vangt aan net na het niet al te beste einde van de eerste game, waarin het hoofdpersonage Artyom een aanval opent op de mysterieuze Dark Ones. Veel info hebben we nog niet gekregen over de game. Enkel dat je opnieuw in de huid van Artyom kruipt en op zoek gaat naar een gevangene, die de sleutel zou zijn om een einde te maken aan de vele aanvallen van de Dark Ones.

We kregen een demo te zien waarin je de tunnels van de Russische metro indook op zoek naar deze gevangene. Er werd ons verteld dat, hoewel de gameplay vooral actie georiënteerd was, er opnieuw de mogelijkheid bestond om heel geniepig te werk te gaan. Ook op verkenning gaan in de tunnels maakt zijn comeback.

De demo ging van start met het uitschakelen van enkele lichten om een vijandige patrouille te kunnen besluipen. Niet door deze lichten kapot te schieten of te slaan, maar door de gloeilamp los te draaien. Nadat de tweekoppige scoutgroep uitgeschakeld was, werden ook de lichten op hun helm gedoofd, om in volledige duisternis te kunnen verder gaan. Het zit in de kleine dingen, net zoals het feit dat het spel compleet in het Russisch speelbaar is, wat de speler nog meer onderdompelt in de game. Na het doorlopen van enkele gangen kwamen we aan in een klein vijandig kamp, waar een hinderlaag ons stond op te wachten.

Al snel vlogen de kogels ons rond de oren en moesten we onze stealthy strategie inruilen voor een iets directe aanpak. Nadat we een klein torenachtig gebouw konden binnendringen, vonden we een minigun die snel korte metten maakte met een naderende vijandige troepenmacht. "Hebben we al honderd keer gezien", denken verschillende mensen nu, maar deze scene krijgt door de setting van de game een zekere uniekheid. Het is namelijk zo dat alle wapens in het spel, net als in het eerste deel, zelf in elkaar geknutselde schietijzers zijn. Elk wapen heeft dus een eigen tactische invalshoek. Zo moest je bij het gebruik van de minigun niet enkel letter op je munitie, maar ook een oogje houden op de pneumatische spoel die ervoor zorgt dat de munitiegordel blijft draaien. Niet zomaar knallen, maar erbij blijven met je hoofd lijkt ons aangewezen.

Wat volgende was een aanval op een rijdende trein. Echt typerend voor de hele game, door haar setting in de eerder vermelde Russische metrotunnels, is de nadruk op de vuurgevechten in smalle corridors. Dit gaf verschillende malen een beklemmend gevoel, maar niet van die aard dat het tegen een leuke gameplay in ging. Het kan eerder beschreven worden als een extra toevoeging van spanning.

Ook maakten we kennis met de factie die waarschijnlijk de hoofdrol antagonist zal worden in de game. Restanten van een fascistische neonazi groepering, genaamd The Reich, heeft via haar angstpropaganda hele grote delen van de tunnelbevolking kunnen onderdrukken. En deze dulden van niemand tegenspraak. Zeker niet van iemand als Artyom die, zonder het eerste mooi te vragen, door hun grondgebied wandelt.

De meest recente gameplay video uit Metro: Last Light.

Als laatste scene zagen we een gevecht met één van de Dark Ones. Deze gorilla achtige vijand was als even blij als de fascistische groepering om jou te verwelkomen op zijn grondgebied. Terwijl Artyom met een shotgun probeerde de woeste aapachtige te stoppen, brak deze zonder pardon door muren heen en sloopte hij zowat alles wat in zijn weg stond. Echt een angstaanjagend moment.

Metro Last Light heeft ons verrast. Hetgeen we te zien kregen, heeft ons doen verlangen naar meer. Hopelijk kan het vervolg enkele minpunten uit het eerste deel verbeteren. Maar afgaande op hetgeen we te zien kregen, gaat alles de juiste richting uit. Richting licht aan het einde van de tunnel.

Metro: Last Light zal in de loop van 2012 verschijnen voor de X360, PS3 en PC. Er zou ook een versie van het spel voor de Wii U in de maak zijn.

Reacties