Metal Gear Survive review - Komt niet uit de schaduw

Komt niet uit de schaduw.

Metal Gear Survive heeft goede ideeën, maar doet er te weinig mee. Zo drukt het geen unieke stempel op de reeks.

Metal Gear is veranderd. Na het vertrek van geestelijke vader Hideo Kojima staat de toekomst van de reeks op losse schroeven. Ontwikkelaar Konami gooit de handdoek echter niet in de ring en presenteert Metal Gear Survive, een survival game met de nadruk op grondstoffen verzamelen en zombies vermoorden. De game mengt de oerdegelijke gameplay van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain met nieuwe ideeën, om op eigen benen te kunnen staan ten opzichte van de hoofdreeks. Bovendien speelt multiplayer ditmaal een grotere rol. Lukt het Metal Gear Survive om zijn eigen stempel op de serie te drukken, of is de schaduw van Big Boss te lang om uit te ontsnappen?

Cover image for YouTube videoMETAL GEAR SURVIVE – Launch Trailer | PS4

De game start aan het einde van Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, waar Mother Base wordt aangevallen door XOF. Nadat Big Boss en Miller in een helikopter weten te ontsnappen, opent er een allesverslindend wormgat dat jouw zelfgemaakte soldaat naar Dite brengt. In die alternatieve dimensie word je met een groep eendimensionale personages geconfronteerd, die niet in de buurt komen van de charmes van Big Boss en zijn bonte kornuiten. Het verhaal blijft daardoor oppervlakkig en gaat veel te serieus om met de bovennatuurlijke chaos. Het ontbreekt aan luchtige momenten die de soms melodramatische toon kunnen opbreken, waardoor de game een belangrijk component van Metal Gears unieke identiteit mist.

De gameplay is gebaseerd op die van Metal Gear Solid 5, met een aantal aanpassingen. Zo moet je constant op zoek naar eten, drinken en grondstoffen. Met de grondstoffen bouw je je basis uit, terwijl je met het eten en drinken je constant slinkende honger- en dorstmeters bijvult. Voedsel is schaars en binnen een mum van tijd heb je weer honger, waardoor je met trillende benen noodgedwongen op jacht moet. Sla je teveel eten in, loop je weer het risico dat het bederft. Naarmate de game vordert, moet je je groeiende basis voorzien van eten, drinken en medische benodigdheden omdat je ook voor andere overlevenden zorgt. De regels om te overleven zijn strikt en je hebt nooit volledig grip op de situatie, maar Dite is dan ook geen gastvrije omgeving. Ondanks enkele frustraties past dit element van management dan ook perfect bij de survival-formule van de game.

Metal Gear Survive blinkt uit op de momenten dat je door The Dust reist, een verblindende lading stof waar je keer op keer naar terug moet. De sfeer is praktisch verstikkend en omdat je geen hand voor ogen ziet, moet je rekenen op felle lichten in de verte die interessante locaties aangeven. Daarnaast heb je zuurstof nodig, anders hou je het niet uit. Vijanden gebruiken hun gevoelige gehoor, maar geruisloos lopen vreet aan je stamina. Confrontaties liggen altijd op de loer en je haalt pas opgelucht adem wanneer je avatar het mondkapje van de zuurstoffles afdoet. The Dust is een ideale aanvulling op de survivalaspecten van de game.

Metal Gear Survive heeft twee maps, gebaseerd op Afghanistan en Afrika. Vooral de eerste map is een grauwe, eentonige aangelegenheid. Dat komt enerzijds door een gebrek aan variatie in de vijanden en anderzijds door Dite zelf, dat haast volledig is bedekt met een dikke laag stof. Eenmaal je in Afrika aankomt, speelt de game eindelijk een niveau hoger. Je wordt ineens geconfronteerd met een breed aanbod aan nieuwe vijanden, die allemaal nieuwe aanvalspatronen hebben. Het verhaal neemt ook de volgende versnelling, maar tegen die tijd heeft het gebrek aan variatie ervoor gezorgd dat je je stierlijk hebt verveeld. Die monotonie zet zich door in de missies, die in drie verschillende smaakjes telkens worden herhaald. Of je beschermt een installatie tegen een golf zombies, of je moet een overlevende redden, of je gaat op zoek naar intel. De gameplay mag dan wel onderhoudend zijn, maar de herhaling is tergend en getuigt van een gebrek aan creativiteit.

De game bevat ook een beperkte co-op-modus, die losstaat van de campaign. Met maximaal drie anderen bescherm je een apparaat dat energie uit wormgaten wint, terwijl hordes zombies je het leven zuur maken. In deze modus verdien je zeldzame wapens en grondstoffen voor je singleplayersessie door de missies met een zo hoog mogelijke score te voltooien. Er zit geen progressie in de co-op-modus, er is maar één missietype op een handjevol maps en al gauw heb je er alles uitgehaald. Van het concept van overleven met vrienden zoals het promotiemateriaal schetste, komt weinig terecht.

De tripjes door The Dust en de survival-elementen behoeden Metal Gear Survive voor de afgrond. Het ontbreekt de game aan frisse creativiteit, de co-op is teleurstellend klein en de singleplayer blijft te lang eentonig. Metal Gear Survive mist een eigen stem, en leunt te veel op vergane glorie om echt op zichzelf in de schijnwerpers te staan. De ziel van Metal Gear heeft het niet overleefd.

Metal Gear Survive is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Metal Gear Survive