Lost In Random preview - Gooit zijn troeven op tafel

Geen toevalstreffer.

De grens tussen kleine indiegames en grote AAA-uitgevers vervaagt steeds meer. Zo geeft een groot bedrijf als Electronic Arts al enkele jaren 'onafhankelijke' studio's een financieel duwtje in de rug via het EA Originals-programma. Daarbij staat de creatieve integriteit van de ontwikkelaar steeds centraal. Met succes zo blijkt, want eerder dit jaar resulteerde dat in het sublieme It Takes Two. Binnen enkele dagen komt ook Lost in Random van de Zweedse ontwikkelaar Zoink via dat label uit. Wij konden onlangs al enkele uren doorbrengen in de fantasiewereld waarin toeval centraal staat en stelden vast dat Zoink alle troeven in handen heeft om een topgame af te leveren.

Zowel qua uitzicht als qua verhaal waan je jezelf in Lost in Random meteen in de betere Tim Burton-film. In de wereld van Random hebben een mysterieuze koningin en haar zwarte dobbelsteen alles voor het zeggen. Zodra kinderen twaalf jaar oud zijn, bepaalt een rol van die dobbelsteen hun toekomst. Wie een zes rolt, krijgt de twijfelachtige eer om in het kasteel van de duistere koningin te wonen. Met een slechtere rol kom je op minder rooskleurige plekken terecht. Wanneer haar zus Odd een zes rolt, vertrouwt hoofdpersonage Even het zaakje niet. Wat volgt, is een avontuur dat haar naar de zes intrigerende deelgebieden van Random leidt in een poging om haar zus terug te vinden.

Meer nog dan het overkoepelende verhaal zijn het die deelgebieden die bijdragen tot de unieke charme van Lost in Random. Je verhaal begint in het armzalige havenstadje Onecroft. Ondanks zijn deprimerende uitstraling ontmoet je er toch heel wat interessante en kleurrijke personages die elk op hun eigen manier proberen om het beste te maken van hun leven in de verste uithoek van Random. Het tweede gebied dat we konden verkennen heet Two-town en biedt een nog interessantere insteek: alle inwoners hebben een gespleten persoonlijkheid. Elke ochtend bepaalt de koningin met een rol van haar dobbelsteen hoe iedereen zich die dag gedraagt. Een personage dat je daarnet nog de huid vol schold, blijkt na een rol van de dobbelsteen plots poeslief te zijn. Door die interessante verhalen ben je steeds opnieuw benieuwd welke creatieve ideeën ontwikkelaar Zoink nog in petto heeft.

Ook de gameplay getuigt van de nodige creativiteit. In essentie is Lost in Random een standaard actiegame waarin je groepen vijanden aanvalt en tegelijk hun aanvallen ontwijkt, maar die gameplay wordt heel wat boeiender door de toevoeging van kaart- en bordspelelementen. Tijdens gevechten val je vijanden aan met je katapult, maar die doet weinig of geen schade. In plaats daarvan laten vijanden kristallen achter die energie geven aan je magische dobbelsteen Dicey. Als die genoeg kristallen heeft verzameld, dan krijg je een nieuwe magische kaart in je hand. Vervolgens kun je op eender welk moment Dicey rollen en het gegooide aantal ogen gebruiken om één of meerdere kaarten in je hand te activeren. Daardoor kun je bijvoorbeeld plots schade toebrengen met behulp van een magische boog of zwaard, levenspunten terugkrijgen, of Dicey veranderen in een bom die het slagveld onveilig maakt. Op papier klinkt het misschien complex, maar in de praktijk blijkt het een zeer intuïtief en vermakelijk systeem.

Vooral het kopen en verzamelen van de juiste kaarten voor je deck werkt verslavend, al is dat 'deck building'-element soms ook een bron van frustratie. Initieel zitten er in je deck immers net iets te weinig offensieve kaarten. Als je bovendien ook nog pech hebt met het rollen van Dicey, gebeurt het weleens dat je ettelijke minuten zonder volwaardige aanvalsopties valt, waardoor het tempo helemaal uit een gevecht verdwijnt. Vermoedelijk betert dat wel wanneer je later in de game meer mogelijkheden krijgt om je deck naar wens aan te passen, maar in de eerste uren van de game leidt het net iets te vaak tot frustratie.

Dat is jammer, want los daarvan bulken ook de gevechten van de goede ideeën. Al in de eerste uren van de game krijg je een uitgebreid aanbod aan vijanden en arena's voorgeschoteld. Zo vinden de gevechten vaak plaats in echte bordspelomgevingen waarin je je rolls van Dicey gebruikt om een pion naar het einde van het bord te gidsen. Steeds opnieuw grijpt de ontwikkelaar ook in de gameplay terug naar verschillende aspecten uit bord-, kaart- en dobbelspelen, maar die passen steeds binnen de context van het verhaal en vormen dus een meerwaarde voor de game.

Onze eerste indruk van dit duistere sprookje is alvast uitermate positief. Het verhaal, de omgevingen en de algemene sfeer smaken naar meer. We zijn dan ook benieuwd welke unieke insteek ontwikkelaar Zoink in petto heeft voor de volgende vier deelgebieden. Ook de gameplay biedt via de introductie van 'deck building'-mechanics een aangename nieuwe insteek voor een actiegame. In de eerste twee gebieden sluipt er vaak nog een tikkeltje teveel 'downtime' in de gevechten door een gebrek aan aanvalsgerichte kaartjes, maar dat kan zeker nog opgevangen worden door de introductie van betere kaarten later in de game. Binnen enkele dagen weten we in elk geval of ontwikkelaar Zoink niets aan het toeval heeft overgelaten om een topgame af te leveren.

Lost in Random komt op 10 september uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Switch, Xbox One en Xbox Series X/S.

Lost in Random

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch