Kona 2: Brume preview - Het begin van een groots mysterie

Verhaalvertelling wordt omhoog getild.

Kona 2: Brume is het vervolg op Paraboles Kona dat in 2016 uitkwam. Hoewel het een vervolg is, hoef je het origineel niet te hebben gespeeld. In Kona 2 speel je als rechercheur Carl Faubert die de mysterie van de levensgevaarlijke ‘Brume’ mist in Noord-Québec, probeert te ontrafelen. Tijdens de demo op Gamescom 2022 mocht ik alvast een handje helpen en het eerste halfuur van de game proberen.

Het avontuur begint in een klein bootje in een mistige omgeving. Zonder te weten wat er aan de hand is, vaar je verder tot je steeds meer wrakstukken van een andere boot tegenkomt. De gedachten van het hoofdpersonage klinken hardop en verschaffen hints die je in een bepaalde richting wijzen. Zo wordt er na eventjes varen verteld dat er licht brandt, waar Carl onderdak hoopt te vinden. Door die subtiele hints word je door het verhaal geleid en lopen de raadsels steeds verder op.

Eenmaal aangekomen bij het huisje vind je een pistool en neem je nadat je een haardvuur hebt aangezet wat nachtrust. Uitgerust en met een pistool in de hand ga je vervolgens op zoek naar een groot landhuis. Onderweg naar het landhuis over de besneeuwde paden kom je langs verschillende plaatsen. Daar vind je niet alleen ‘crafting’-materialen, maar ook een wolf die niet in de aanval gaat zolang je afstand houdt. Wanneer je het landhuis nadert, komt de volgende gameplayfeature uit je broekzak: een geigerteller. Door deze stralingsdetector te volgen naar het punt waar de cirkel het grootst wordt, kom je uiteindelijk bij je eindbestemming.

Vanaf je het eerste gebouwtje binnenloopt, springen de grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel in het oog, met een stijl die aan Resident Evil 7 en 8 doet denken. Net als in die games oogt het meubilair erg realistisch met een volwassen uitstraling. Ook de manier waarop je je pistool vasthoudt en schiet, lijkt erg op dat in de nieuwe Resident Evil-games. Dat is een stap voorwaarts ten opzichte van de eerste Kona.

In Kona 2 houdt je een boek bij waarin je alle doden, ongevallen en andere problemen vastlegt. Door het registreren van die informatie kun je op een later moment baat hebben bij het leggen van connecties tussen ongevallen. Door op het plaats delict een foto te nemen met de camera, wordt de afbeelding automatisch bij de verslaglegging van een ongeval geplakt. Het maken van foto’s is niet verplicht, maar is wel een handig geheugensteuntje en maakt het document compleet.

De in-gamemuziek speelt een belangrijke rol voor de sfeer. Zo wordt de introscène op de boot ondersteund door mysterieuze en spannende muziek. Ook tijdens de confrontatie met de wolf speelt er onheilspellende muziek. De sfeer trekt je met andere woorden meteen in de game en motiveert je om het mysterie in Noord-Québec te ontrafelen.

Na het volledige eerste deel gespeeld te hebben, voelt Kona II: Brume als een volwaardig vervolg dat op grafisch, gameplay- en audiovlak grote sprongen voorwaarts lijkt te maken. Door het mysterie in Noord-Québec en de manier waarop het verteld wordt, lijkt Kona II: Brume een interessante detectivetitel te worden. Maar zoals een echte detective ook te werk zou gaan: eerst genoeg bewijs verzamelen, dan pas een eindoordeel geven.