Heroes of the Storm review

Eenvoud in een Blizzard-jasje.

Ondanks het gemis van klassieke MOBA-elementen imponeert Heroes of the Storm door het eenvoudige spelopzet.

Het nieuwe geesteskind van Blizzard is de ultieme samensmelting van diens gamereeksen en het MOBA-genre. Iconische Blizzard-personages zoals Sylvanas, Diablo, Raynor, Tassadar en The Lost Vikings strijden allemaal samen voor de overwinning op zes unieke Battlegrounds. De ontwikkelaar kiest met Heroes of the Storm voor een lage instapdrempel door aan de klassieke MOBA-formule te sleutelen. Hierdoor verdwijnt de complexiteit van het genre, maar het fun-gehalte komt zo alleen maar beter uit de verf.

Heroes of the Storm heeft een vertrouwd spelopzet die vergelijkbaar is met concurrenten League of Legends en Dota 2. Je strijdt in een team van vijf tegen vijf tegenstanders. Van tevoren kies je een personage met unieke vaardigheden. De verscheidene personages worden onderverdeeld in vier rollen: Warrior, Assassin, Support en Specialist. Daarmee moet je de tegenstander verdedigen en tegelijkertijd de vijandige basis met de grond gelijk maken. Blizzard kiest echter voor een snellere MOBA door strategische spelelementen weg te laten.

Valuta bestaat namelijk niet in de wereld van Heroes of the Storm. Het concept last-hitting is dus ook verleden tijd, waarmee je verplicht de allerlaatste klap aan een vijand moet toedienen om valuta te verzamelen. Daarmee verdwijnt de grootste ergenis binnen het MOBA-genre. Last-hitting is een vervelend spelconcept dat zeker niet meer van deze tijd is. De game is toegankelijker dan League of Legends of Dota 2, omdat je dit spelelement niet meer hoeft te beheersen. Het weghalen van last-hitting komt Heroes of the Storm alleen maar ten goede.

Cover image for YouTube videoHeroes of the Storm - Enter the Storm

Ook hoef je niet naar je basis terug te keren om statusverhogende voorwerpen te kopen. Nog een klassiek MOBA-element dat Blizzard zonder pardon heeft verwijderd. Het mes snijdt echter aan twee kanten. Het tempo van de potjes gaat omhoog, maar je loopt regelmatig tegen barrières op.

Voordat een standaard spelronde begint, heb je namelijk geen zicht op de karakterkeuzes van je teamgenoten. Een gebalanceerd team samenstellen is zodoende niet aan de orde. Dat is een vreemde designkeuze, want het gemis van een Support is een doodsteek en een team zonder crowd control slaat nog geen deuk in een pakje boter. In andere games binnen het MOBA-genre valt dat nog op te lossen door voorwerpen te kopen, maar in Heroes of the Storm moet je roeien met de riemen die je hebt.

Om toch enigszins voordeel te behalen, gebruik je Talents. Deze bonussen zijn specifiek ontworpen voor een personage. Na het vergaren van gezamenlijke ervaringspunten krijg je diverse keren de keuze uit vier Talents om een vaardigheid te verbeteren. Zo heeft Blood Elf Kael'Thas vier vaardigheden, waaronder Gravity Lapse. Dit is een kleine wervelwind die de tegenstander voor een korte periode vastpint. Als je ervoor kiest om deze aanval te verbeteren, dan wordt de vijand langer vastgepind. Het is verstandig om een blik op je tegenstander te werpen wanneer je een Talent kiest, maar veel profijt haal je er niet uit.

Strategie komt eerder om de hoek kijken bij het voltooien van specifieke doelstellingen. Iedere Battleground heeft namelijk een unieke twist. Het is daarbij echt noodzakelijk om samen met je team de tegenstander voor te zijn. Bij Blackheart's Bay kun je met je team het spookschip van Captain Blackheart inhuren, waarna deze een flinke kanonnensalvo op de basis van je tegenstander lost. In Garden of Terror verzamel je zaden zodra het nacht wordt, om vervolgens de controle te krijgen over een allesverwoestende plant. Dit is waar Heroes of the Storm zich voornamelijk in onderscheidt ten opzichte van League of Legends en Dota 2.

Waar andere ontwikkelaars trouw de MOBA-formule blijven herhalen, vernieuwt de Amerikaanse ontwikkelaar door de Battlegrounds te rouleren. Hierdoor ben je niet meer gedoemd tot het spelen van één map en sluipt de sleur er minder snel in. Zo zijn ook de mounts van toegevoegde waarde. In luttele seconden bestijg je je trouwe hengst en brengt die je razendsnel naar de andere kant van de Battleground. Op het moment suprême een gevecht binnenwalsen brengt een stoot adrenaline met zich mee.

Daarnaast moet je goed nadenken of je neutrale kampen wilt veroveren. Neutrale wezens zoals Ogres, grote mestkevers en ondode soldaten strijden na een potje stoeien aan je zijde, tot grote ergernis van je tegenstander. Dit is een spelmechaniek die het uiterste van je team vraagt. De positionering van je team evenals die van je tegenstander zijn op die momenten de sleutel tot succes.

Blizzard begaat geen zonde door klassieke MOBA-elementen op te offeren. Meerdere slagvelden en het inzetten van neutrale wezens is zeker een welkome toevoeging. Met Heroes of the Storm staat Blizzards mantra 'gemakkelijk om te leren, maar moeilijk om te beheersen' nog altijd als een huis. Een snelle, gesmeerde Team Brawler is het uitgangspunt. Heroes of the Storm moet het vooral van de eenvoud hebben.

Heroes of the Storm is nu verkrijgbaar voor de pc en Mac.

Heroes of the Storm

PC, Mac