Football Manager 2018 review - Sociale manager

Sociale manager.

Dankzij sociale dynamiek komen je spelers tot leven, maar de update van de interface brengt niet de verhoopte efficiëntie.

Hoeft het nog te verbazen dat Sports Interactive elk jaar een iets betere voetbalmanagementsimulator wil maken? Nee, en daarom ligt de focus in Football Manager 2018 op een uitbreiding van de artificiële intelligentie via een element van groepsdynamiek. Daarnaast heeft de ontwikkelaar aparte, maar cruciale onderdelen aan de gebruikersinterface toegevoegd. Die geven je een helder overzicht, maar verhogen niet meteen de efficiëntie waar je op hoopt.

Dankzij de nieuwe Dynamics-features Match Cohesion, Dressing Room Atmosphere, Managerial Support en Social Groups komen de spelers in Football Manager zoals nooit tevoren tot leven. Je hebt nu meer inzicht in het maken van je opstelling en in hoe je met bepaalde spelers moet omgaan. Stoot je namelijk een speler van de kerngroep tegen de borst, dan keert de rest zich waarschijnlijk ook tegen je. Het omgekeerde is eveneens waar: houd je de belangrijkste spelers gelukkig, dan presteert het hele team beter. Loyaliteit en steun moet je nu echt verdienen, terwijl je de wedstrijden in het tussenseizoen al kunt gebruiken om de sfeer te optimaliseren. Sports Interactive doet met de toevoeging van sociale dynamiek een gouden zet en maakt dat element meteen onmisbaar.

Dat geldt in grote mate ook voor het Medical Centre. In een overzicht van risicoschattingen zie je wie een verhoogde kans heeft op een blessure, en waarom. De lijst met huidige blessures geeft je een duidelijk overzicht van wie er in de lappenmand ligt, waardoor je beter je toekomstige opstellingen kunt plannen of alsnog een transfer kunt afronden. Ondanks alle informatie heb je geen directe optie om bijvoorbeeld het advies van je sportwetenschapper toe te passen. Een bepaalde speler traint misschien te hard en je kunt zijn regime weliswaar zelf aanpassen, maar je weet nooit helemaal zeker of dat het gewenste effect heeft. Bovendien raken spelers ook gewoonweg willekeurig geblesseerd, wat in de wedstrijden met regelmaat gebeurt. Hoewel je nu meer opties in handen hebt, blijft blessures voorkomen een beetje hit-and-miss.

Het Medical Centre toont een lijst met de huidige blessures.

Het Scouting Centre bevat nu een eigen inbox waarin alle scoutverslagen binnenkomen. Je kiest ervoor om een speler verder te scouten, zijn huidige verslag te aanvaarden of te verwijderen. Afgedankte verslagen worden echter in een aparte lijst ook bijgehouden. Die kleine maar doelgerichte ingreep van de ontwikkelaar verlicht de druk van je algemene inbox gigantisch. Voorheen worstelde je je door een kluwen van berichten, waardoor het zoveelste scoutverslag je niet meer kon boeien. Nu zouden die verslagen weer de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat lukt slechts ten dele, want je bekijkt vaak meer dan twintig aanbevelingen waar ook compleet waardeloze spelers tussen zitten. Op die manier wordt het scouten na een tijd vervelend.

Met Scouting Packages beslis je hoeveel spelers je scouts mogelijk kunnen vinden. Hoe duurder het pakket, hoe groter het bereik. Zo beheer je ook beter het scoutingbudget. Naast een handig overzicht van alle lopende scoutingopdrachten bepaal je een Scouting Focus op de lange of korte termijn. Alle scouts kijken uit naar spelers op basis van kenmerken die jij aangeeft. Alleen via het Team Report kun je de opdracht geven om bijvoorbeeld een roterende spits te zoeken, waardoor die twee elementen in elkaars vaarwater komen. De ontwikkelaar laat ook op dat vlak een steekje vallen. Een heldere, nieuwe scoutingsectie heeft geen zin als de scouting zelf niet vlot verloopt.

In het tactiekscherm is er nu een tactische analyse geïntegreerd. Je ziet meteen waar de sterke en zwakke punten van je opstelling liggen. Je krijgt tevens een overzicht van positieve en negatieve trends in de laatste wedstrijden. Zo hoef je de gedetailleerde analyseschermen niet te doorgronden en kun je meteen algemene aanpassingen doen. Die functionaliteit staat echter in contrast met de nog steeds vrij simplistische teaminstructies. Moeten je spelers op hun plaats blijven of zwerven? Het is het ene of het andere, en nuance aanbrengen lukt niet. De geïntegreerde analyse verklaart weliswaar deels je tactiek, maar je bent nog altijd niet helemaal zeker wat je instructies op het veld teweegbrengen.

Met een briefing voor de match leg je je tactische keuzes aan je spelers uit. Je vertelt eventueel wat de algemene tactiek is, welke tegenstanders ze moeten elimineren en welke specifieke instructies ze hebben. Het team reageert op je praatje, maar het is niet duidelijk waarom het dat zo doet. Bovendien is het telkens dezelfde reactie die verschijnt, namelijk 'weinig reactie'. Zelfs compleet gekke instructies maken niets bij je spelers los. Daardoor heb je niet het gevoel dat de briefing een impact op je wedstrijd of enig nut heeft. Dat onderdeel vertrouw je dus aan je assistent toe, of sla je gewoonweg over. Ook hier ontbreekt het aan de middelen om echt met de tactische finesses aan de slag te gaan.

Bij Dynamics zie je onder andere de sociale groepen in je ploeg.

Tijdens de match loop je gegarandeerd enkele frustraties op. Om tactische veranderingen aan te brengen, maak je gebruik van kleine, onduidelijke knopjes. Bij een snelle wissel kun je geen praatje met de speler maken. Daarvoor moet je naar het tactiekscherm, maar eerst overbrug je een 'simpele' versie. Het tactiekscherm bevat trouwens geen undo-knop, maar die versimpelde versie wel. Wil je pakweg een wissel ongedaan maken, dan moet je die aanvaarden, terugkeren en daar annuleren. Suggesties van je assistent verschijnen enkele seconden in een vage balk bovenaan, wat het moeilijk maakt om zijn advies meteen toe te passen. Geen nood, bij 'analyse' staat er wel een klein sterretje. Ten slotte krijg je tijdens de rust eerst een uitgebreid analysescherm voor je naar de kleedkamer kunt gaan. Er zitten dus onnodig veel lagen in de gebruikersinterface. Overigens herhaalt de game fases op willekeurige momenten, waarna je op de skip-knop moet klikken. In het misschien wel belangrijkste deel van Football Manager loopt het meer dan eens fout.

Dankzij Dynamics komen je spelers tot leven, en het is interessant om te zien hoe er groepen in je ploeg ontstaan en wie de leiding op zich neemt. Dat element is zo realistisch dat toekomstige Football Manager-edities niet meer zonder kunnen. Het Medical en Scouting Centre geven je weliswaar handige overzichten, maar het managen van die aspecten gebeurt daarom niet vlotter. Ironisch genoeg schiet de game tekort bij datgene wat Football Manager typeert: de tactiek. Tactische analyses zijn helder, maar maken de gebrekkige teaminstructies of briefings niet goed. De interface tijdens matchen is ten slotte helemaal onvolmaakt. Football Manager 2018 lijkt in veel opzichten op zijn oudere broers, maar levert slechts een handjevol meer kwaliteit af.

Football Manager 2018 is nu verkrijgbaar voor de pc en Mac.