Football Manager 2010

Een spel met ballen.

Dertig minuten lang spelen en er valt geen bal te zien…dit is geen gemene natrap naar de grafische engine, maar eerder een typisch momentopname uit Football Manager 2010. De Football Manager reeks draait ondertussen reeds langer dan een decennium mee en in al die jaren heeft het zijn sporen meermaals bewezen. Er zijn zelfs concurrenten op de markt gekomen die elk een stuk van de bal willen. Championship Manager, Fifa Manager, Premier Manager…ze teren elk op de naam van de meest bekende telg, maar spant ook dit jaar FM2010 de kroon?

Jaar na jaar weten de mensen van Sports Interactive de interface grondig te vernieuwen. Een nieuwe versie en je dient terug alle knoppen te gaan zoeken in de menu’s, het lijkt Windows wel. Gelukkig vinden we al snel de logica terug achter de voornaamste schermen. Je moet wat vaker doorklikken, vooral als je trainingen wil gaan beheren, jonge spelers wenst te coachen of spelers of staf gaat zoeken, maar het went wel.

Het hoofdscherm (je mailbox als het ware) is uitgebreid met een tweede belangrijk scherm waar je nieuwssubscripties beheert. Op dit scherm vind je informatie over transfers, coachwissels, de laatste resultaten of een overzicht van je transferbudget en de voorspelde wijzigingen, handig. Het stoort ook niet dat je tussen deze twee basischermen dient te wisselen, aangezien je perfect weet welke info je waar kan vinden.

Al die nieuwsberichten beheren en ik mag niet eens een secretaresse aannemen volgens het management.

De rest van de interface zit vol met vertrouwde elementen en dat is handig voor een managergame van dit kaliber. Alle info over spelers, ploegen, landenduels, clubgeschiedenis en befaamde voetballers zit hierin, met een andere interface kan je dit gerust de complete voetbalencyclopedie noemen en het zou ook verkopen. Maar goed, wij speelden de managereditie en zijn daar niet meteen rouwig om.

Kern van dit spel is uiteraard jouw ploeg naar nieuwe successen tillen. In het begin van het spel kies je een team om te managen (of als je een dubbele persoonlijkheid hebt kies je er twee, Sega discrimineert niemand), de keuzemogelijkheid is gigantisch, maar focust zich toch voornamelijk op voetbalcontinent Europa. Je kan een team uit een lage klasse kiezen om naar hogere oorden te leiden of meteen opteren voor een topteam. Enig minpunt is dat de database met portretten blijkbaar wat klein werd gehouden. De distributie van spelers uit de overkoepelende database kan beter ingesteld worden naar de regio waarmee jij te maken zal hebben zodat je een iets persoonlijkere touch krijgt volgens ons.

Nu goed, je kiest dus voor een ploeg en begint langzamerhand alles in te stellen. De ene dag kijk je eens naar de training, de volgende naar nieuwe coaches, daarna begin je je ploeg te analyseren en toekomstige zwaktes te bespeuren dus sluit je nieuwe contacten af of ga je op zoek naar andere spelers. De mogelijkheden zijn legio en het voelt allemaal zo natuurlijk aan. Dit is lang geen perfecte simulatie, maar FM 2010 zet de standaard jaar na jaar van hoe het voelt om een echte manager te zijn in een computerspel. De opties zijn zo ruim en divers en behandelen elk aspect van de voetbalwereld, maar doen dat nooit uitgebreid.

De nieuwe grafische engine geeft de situaties vlijmscherp weer.

De interactie bijvoorbeeld tussen jou en je spelers of de media of andere clubs is een povere afspiegeling van de echte gemediatiseerde wereld. Je kan slechts een beperkt aantal opmerkingen geven en je voelt niet echt dat je een impact hebt. Hetzelfde met tactische keuzes. In principe kan je urenlang bezig zijn met tegenstanders te bespioneren, tactieken te verfijnen, je ideale spelers klaar te stomen voor de match, maar wat er op de matchdag zelf gebeurt, heb je niet zo hard in de hand.

Er is sprake van een complete tactische overdosis. Dankzij de vele opties en mogelijkheden halen die enkele kleine adaptaties die jij doorvoert weinig uit. Wens je echt het spelverloop grondig bij te sturen dan moet je al heel het spel stilleggen en de statistieken gaan bestuderen. Sports Interactive heeft dit euvel ook reeds door. Grootste vernieuwing is namelijk dat je nu ook vanaf de zijlijn nieuwe tactieken kan opleggen, maar echt duidelijk zijn ze niet. Wat is namelijk het concrete gevolg van ‘de tegenstander storen’, ga je dichter op de man spelen of probeer je eenzame spelers in het nauw te brengen waardoor je zelf net je eigen positie verlaat? Hetzelfde is waar met alle aspecten van het spel, als mainstream speler beschik je namelijk niet over de capaciteiten van een manager en dus wil je dat info in een duidelijk formaat aangeboden wordt. Er ontbreekt een overzicht, zoals in de meeste RTS of RPG games bestaat, van welke optie welke gevolgen poogt te bereiken. Zo maak je het spel toegankelijker voor de gewone mens en is het ook beter verteerbaar voor spelers die op geavanceerd niveau van dit spel willen genieten…Er is niets mis met toegankelijkheid.

Beckham is volgens de community één van de beste spelers...en hij is te koop!

Football Manager 2010 doet voor de rest echter perfect haar job. Mits je de juiste aanpak hanteert kan je wedstrijden beginnen winnen. Wanneer je wedstrijden wint krijgen jouw spelers meer aandacht en begin je meer centjes te verdienen. Hiermee kan je dan een wereldspeler kopen of net investeren in je eigen jeugdteam. Het mooie van dit alles is dat spelers die op lange termijn denken ook steeds beloond worden.

De nieuwe matchengine mag ook gezien worden. Ze is lang niet van het niveau van Fifa 10, maar wat getoond wordt is overzichtelijk, gestructureerd en voorzien van genoeg animaties om het matchverloop duidelijk in beeld te brengen. De terugkerende commentaar is echter wel aan vernieuwing toe, jaar na jaar krijgen we dezelfde kernzinnen te verwerken. Hiermee kan men meer doen of men kan de ruimte gebruiken om extra tactische info weer te geven.

Een baanbrekend sterk punt van de Football Manager reeks is de community. Over de jaren heen is de spelergemeenschap samengevloeid tot een fantastische bende mensen, spelers, vrienden die allemaal het beste uit de game wensen te halen. Het is dan ook logisch dat Sega haar best doet om hieraan aandacht te besteden. Er is niet enkel de optie om samen een seizoen te doorworstelen, maar op de fora vind je ook een ware schat aan informatie terug over de beste ploegen, spelers en tactieken voor elke situatie naast aanpassingen van de database. Het is uniek aan deze game en één van de redenen waarom Football Manager nog steeds tot de top behoort.

Een score geven aan de game is zo verraderlijk als de uitslag voorspellen van Anderlecht – Club Brugge. Terwijl iedereen weet wie er moet winnen, is dat niet steeds het geval. En dat is het enige nadeel aan FM 2010, maar tegelijkertijd ook de reden waarom het zo verslavend is. De onvoorspelbaarheid is de ware magie van het voetbal, je kan prachtig spelen en successen oogsten door je eigen verdiensten…maar het kan ook minder goed gaan. Iets meer concrete feedback over de spelformules en beslissingen had de game zeker geen kwaad gedaan, maar de community is reeds alle aspecten aan het ontleden om wederom mee te werken aan de ondersteuning van een fantastische game. Football Manager 2010 komt echter het dichtst bij de perfecte simulatie door al haar diepgang.

9 / 10