Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Dungeon Alchemist review – Voor de luie DM

Godsgeschenk ‘map’-maker.

Dungeon Alchemist laat je indrukwekkend snel mooie maps genereren, zij het binnen een iets te beperkt aantal thema’s.

Voor de Dungeon Alchemist review dobbelt Joël er op los.

Elke doorgewinterde Dungeon Master (DM) van een Table Top RPG (TTRPG) – zoals Dungeons & Dragons - kan het beamen: wanneer je tien scenario’s voorbereidt, kiezen je spelers altijd scenario elf. Daarop vormt Dungeon Alchemist een mogelijke oplossing. De AI-gestuurde Fantasy Game Mapmaking Software staat je immers toe om binnen vijf minuten een prachtige 3D-map te creëren en te exporteren. Al zitten daar momenteel nog iets te veel haken en ogen aan.

Dungeon Alchemist is het perfecte gereedschap voor luie – of efficiënte – DM’s. Met gemak genereer je aan de hand van een paar dropdownmenu’s een uitstekende ondergrond. Je krijgt daarbij de keuze uit een jungle, grasvlakte, bos, woestijn, woestenij of een egaal zwarte ondergrond. Die ondergronden zien er op zichzelf al zo goed uit dat ze zelfs zonder gebouwen al prima bruikbaar zijn in je campagne. Ironisch genoeg, gezien de naam ‘Dungeon Alchemist’, schittert een oppervlakte voor ondergrondse ‘maps’ voorlopig nog in afwezigheid. Idem voor grote sneeuw- of oceaanterreinen. De gegenereerde ondergronden zijn dus fantastisch maar beperkt.

Cover image for YouTube videoDungeon Alchemist - AI-powered Mapmaking

Nadat je in Dungeon Alchemist vlotjes je ondergrond hebt gekozen, kost het je zowaar nog minder moeite om erop te bouwen. Bij de basis van het bouwen staat namelijk de artificiële intelligentie (AI) van de app centraal. Je kiest simpelweg een van de bouwthema’s (die aansluiten op de hierboven genoemde ‘map’-thema’s), zet die binnen het thema op random – of je kiest een van de specifieke gebouwen binnen dit thema - en trekt vervolgens met de muis de rechthoekige vorm van je gebouw. De AI doet de rest, met overtuigende gebouwen als resultaat. Je ziet her en der weliswaar een fout zoals een afwijkende muur tussen meerdere kamers, maar mocht iets niet naar wens zijn, dan kun je het altijd nog zelf aanpassen. De door AI gegenereerde bouwsels zijn grotendeels indrukwekkend.

Net als de ondergronden is ook het aanbod bouwsels beperkt in Dungeon Alchemist. Het is begrijpelijk dat de app bepaalde nichegenres binnen TTRPG’s, zoals moderne werelden, niet bevat. Het ontbreken van basiselementen zoals een weg is echter frappant. Er bestaan dan wel omslachtige manieren om ook die te doen verschijnen, maar dat vergt behoorlijk wat uitvogelen. Bovendien is er momenteel nog geen manier om gebouwen meerdere verdiepingen te geven. Dat alles doet dan ook afbreuk aan de verder smaakvolle gebouwen en ondergronden die je creëert.

Dungeon Alchemist review - De app heeft een bijzonder mooie presentatie

De aanpassingsopties voor je bouwsels in Dungeon Alchemist zijn dan weer wel talrijk. Met twee klikken laat je bijvoorbeeld de AI een geheel andere kamer genereren. Verder zijn er honderden kleine objecten om je kamers mee op te leuken, die vrij aanpasbaar zijn. Zo kun je het formaat, de kleur en de rotatie volledig aanpassen. Perfect voor wanneer een object net dat beetje meer moet opvallen. Er zijn weliswaar niet veel ‘tokens’ (lees: elke vertegenwoordiging van 'levende' characters op je ‘map’) om je ‘map’ te bevolken, maar qua objecten gooit Dungeon Alchemist de volle twintig ogen.

Hoewel je je uiteindelijke 3D-‘map’ in de app van alle kanten bekijkt, kun je daar verder weinig mee doen. In je campagne speel je immers met een print op tafel. Alternatief wend je je online tot een Virtual Tabletop-dienst (VTT) die evenmin 3D ondersteunen. Het exporteren naar print of een VTT gaat weliswaar zeer gebruiksvriendelijk. Zo krijg je eerst de optie om het perspectief aan te passen: met name de optie die de muren 3D houdt, ziet er fantastisch uit. Vervolgens print of exporteer je je gegenereerde map in een paar tellen richting je doel naar keuze. Qua VTT’s worden de grootste platformen ondersteund: Roll20, Fantasy Grounds en Foundry hebben namelijk elk hun eigen exporteeroptie. Het exporteren richting een VTT genereert tegelijkertijd de ‘fog-of-war’-regels, die je met enkele klikken importeert en speelt. Het gemis van de volle drie dimensies wordt verzacht door de uitmuntende aansluiting en gebruiksvriendelijkheid van het exporteren.

Dungeon Alchemist review - Ondanks enkele beperkingen is dit een bijzonder beloftevol product

Hoewel we expliciet een reviewcode ontvingen, hangt Dungeon Alchemist officieel nog onder de Early Access-noemer. Veel van de bovengenoemde euvels vind jezelfs al op de developers roadmap met geplande activiteiten. Mits het team achter Dungeon Alchemist die roadmap voltooit, kan het eindproduct dus alleen maar meer toepassingsmogelijkheden krijgen.

Dungeon Alchemist is een knap en gebruiksvriendelijk stuk gereedschap voor DM’s. Het is ronduit indrukwekkend hoe snel je - bijvoorbeeld als reactie op een initiatief van je spelers - een nieuwe map genereert en speelklaar hebt. Dat alles weet het bovendien op een smaakvolle manier vorm te geven. Dungeon Master heeft kortom het potentieel om de belangrijkste app voor zelfgebrouwen campagnes te worden. Alleen moet het team wel nog een flinke slag door de geplande roadmap maken.

Voor de Dungeon Alchemist review speelde Joël op de pc. De ‘Winter Wonderlands’ update van Dungeon Alchemist komt op 31 januari 2023 uit.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article
Awaiting cover image

Dungeon Alchemist

PC

Related topics
Over de auteur
Joël Nicola avatar

Joël Nicola

Online Zweter

Reacties