Destiny 2: Warmind DLC review - Een lange Mars

Sisyfusarbeid.

Warmind biedt een interessante nieuwe modus, maar de eis om mee te doen ligt te hoog voor de gemiddelde speler.

Bungie is kort en bondig als er gevraagd wordt wat de Destiny 2 Warmind DLC biedt: meer. Het team heeft naar de kritiek op Curse of Osiris geluisterd en heeft nieuwe activiteiten gepland om je aandacht vast te houden. Of de beloofde 'meer' ook beter is, kunnen uiteindelijk alleen de meest toegewijde spelers beantwoorden, want Warmind geeft zijn belangrijkste toevoeging pas na een lange grind bloot.

De nieuwe verhaallijn brengt je naar Mars, waar de Warmind Rasputin is ontwaakt. Dat is een machtig wapen, en de eenzame Guardian Ana Bray is vastberaden om het in te zetten. Na een indrukwekkende CG-intro vecht je je een baan door vijf uitdagende missies die qua verhaal opnieuw weinig te bieden hebben. Figuren die veel betekenen voor de overkoepelende lore zijn gereduceerd tot actievolle maar nietszeggende baasgevechten, en aan het einde is het verhaal eigenlijk pas net begonnen. Net als Curse of Orisis zet Warmind de trend van een beter verhaal vertellen niet door, in tegenstelling tot de basisgame.

De gameplay staat echter een stuk steviger dan in de eerste DLC. In plaats van een kleine planeet met een willekeurig gegenereerd gebied is Mars significant groter en valt er een stuk meer te beleven. De vijf missies zijn actievol en de twee eindbazen vormen de basis voor de twee boeiende nieuwe Strikes in de DLC. Er zijn meer Lost Sectors, Adventures en Caches te vinden, en bovendien zijn er 45 doelwitten verstopt die een nog grotere cache ontgrendelen. De oppervlakte van Mars is aanzienlijk groter en komt meer in de buurt van de planeten uit de basisgame, en is daarom een stuk interessanter om op rond te lopen.

Het nieuwe Escalation Protocol maakt gretig gebruik van de omgevingen op Mars. Je speelt die endgame-activiteit vrij na het uitspelen van de campaign en het is in essentie een horde-modus met een escalerende moeilijkheidsgraad. Elk level bevat meerdere waves die binnen een paar minuten overwonnen moeten worden. De laatste wave is altijd een baasgevecht die elke week anders is. Dat houdt Escalation Protocol interessant en belonend om met een kundig Fireteam aan te pakken, want door de hoge moeilijkheidsgraad wordt je vaardigheid als Guardian tot het uiterste op de proef gesteld. Escalation Protocol is een meer dan welkome afwisseling voor de Raid en biedt significante beloningen die bovendien elke week afwisselen.

Het probleem van Escalation Protocol ontstaat wanneer je er daadwerkelijk je tanden in kunt zetten. Na de campaign is je Power Level ongeveer 340, maar voor de nieuwe modus wordt level 370 aangeraden. Dat betekent opnieuw een langdradige grind door dezelfde content die Destiny 2 al sinds het begin aanbiedt, om stukje bij beetje je Power Level op te waarderen met dezelfde wapens en armor die ditmaal een hogere waarde geven. Warmind biedt dan wel nieuwe wapens en uitrusting, maar het loot-systeem garandeert niet dat je die ook daadwerkelijk krijgt. Bovendien zijn twee nieuwe Strikes niet voldoende om de monotonie op te breken. De nieuwe modus is de moeite waard, maar het is een hels karwei om er te komen.

Warmind is een stap voorwaarts ten opzichte van het matige Curse of Osiris en heeft wel degelijk meer te bieden. De campaign is kort en vertelt weinig verhaal, maar heeft voldoende actiemomenten om te kunnen boeien. Escalation Protocol is een goede toevoeging aan Destiny 2, maar de kloof tussen de campaign en de nieuwe modus is moeizaam te overbruggen vanwege een langdradige grind. Warmind is alleen voor de toegewijde Destiny 2-speler die na al deze tijd nog geen genoeg heeft van de gameplay. De rest wacht net als bij Curse of Osiris beter tot er echt iets is veranderd.