Deadly Premonition 2 review - Nog steeds lekker niche

Surreële sequel.

Deadly Premonition 2 borduurt verder op zijn voorganger, en bewijst opnieuw dat technische problemen niet in de weg staan van succes

De Deadly Premonition 2 review van Sander; heb je die al gelezen Zach? We mogen opnieuw Agent York vergezellen op een bizarre trip door de bovennatuurlijke uithoeken van Amerika. En dat exclusief op de Nintendo Switch! Dat is me wat, zeg.

In de wondere wereld van cultgames heeft Deadly Premonition een heel bijzondere reputatie. De game ging gebukt onder technische problemen, ondermaatse combat en zag er als een PS2-titel uit. En toch. Het project van excentrieke bedenker Swery groeide uit tot een geliefde nichegame. Hoe maak je echter een geslaagde sequel op een game die net zo succesvol werd door zijn ietwat bedenkelijke reputatie? Deadly Premonition 2 doet een verdienstelijke poging. Hoewel het niet dezelfde hoogtes als zijn illustere voorganger bereikt, is de game desalniettemin een enorm genietbaar en bijzonder avontuur.

Vooral qua verhaal scheert deze sequel hoge toppen. Opnieuw word je meegenomen op een heerlijk surrealistische tocht waar het macabere en bovennatuurlijke de normaalste zaak van de wereld is. Deze keer is Louisiana de setting van dienst, dat als bakermat van voodoo een voltreffer qua locatie vormt. Let wel op: de game gaat er ongegeneerd vanuit dat je volledig op de hoogte bent van het verhaal van de eerste game, met belangrijke rode draden die blijven doorlopen. Hoewel dat een groot nadeel voor nieuwkomers is, wordt de lore van de eerste game mooi aangevuld. Na het voltooien van Deadly Premonition 2 ben je helemaal ondergedompeld in een heel bijzondere wereld. Een voltreffer wat betreft verhaal dus.

De eerste Deadly Premonition kreeg vooral veel kritiek vanwege zijn verouderde en onverzorgde presentatie. Op dat vlak maakt deze sequel heel grote sprongen voorwaarts. Er is dit keer gekozen voor een meer stilistische, haast cel-shaded look in de stijl van Swery's andere project D4. Daardoor ziet de game er vele malen beter uit dan het origineel en diens grauwe bruintinten die zo typerend voor oudere PlayStation 3- en Xbox 360-games waren. Hoewel de animaties houterig blijven, is er veel energie in de gezichten van alle personages gestoken. Ze zijn levendiger en expressiever, en helpen de game om het verhaal geslaagd te vertellen.

Deadly Premonition 2 heeft in het algemeen baat bij een veel hoger niveau van afwerking en doordachter design. De map is compacter en beter te navigeren, fast travel is makkelijk te ontgrendelen en je quest log zit niet meer achter meerdere menu's verstopt. Yorks skateboard is bovendien veel handiger dan de wagen in het origineel, vooral omdat je het skateboard overal uit je binnenzak kunt toveren om zo sneller door de wereld te zoeven. Toch zijn er nog steeds frappante technische problemen. Zo keldert de framerate volledig zodra je vanuit locaties de open wereld instapt en bevriest de game wel eens om iets nieuws in te laden - ondanks een vroege patch die de misselijkmakende diashow ietwat heeft verbeterd. Hoewel het merendeel van de game zich binnenshuis afspeelt, zijn er belangrijke openwereldsegmenten die door de framerate allesbehalve genietbaar zijn. Nog steeds verre van perfect op technisch vlak dus.

De hoofdreden waarom Deadly Premonition 2 uiteindelijk tekortschiet tegenover zijn voorganger heeft alles met algemene charme te maken. Yorks heerlijke encyclopedische kennis wat betreft oude films en zijn bizarre kijk op de wereld waren een waar genot om te beluisteren tijdens de vele autoritten met Zach. Wanneer je in Deadly Premonition 2 met je skateboard door Louisiana zoeft, worden dialogen echter willekeurig gekozen en eindeloos herhaald. Daardoor wens je soms oprecht dat de game gewoon enkele minuten stil zou zijn. Baasgevechten en dungeons getuigen bovendien van weinig inspiratie, en de hoofdmissies vervallen vaak in filler met vreselijke fetch quests. Eén ellenlange verplichte fetch quest in het bijzonder haalt het bloed onder je nagels vandaan. De charme van het origineel is bij wijlen dus erg veraf en laat dat nu net de unieke aantrekkingskracht van Swery's games zijn.

Deadly Premonition 2 review - De nieuwe grafische stijl is een flinke verbetering.

Al met al is Deadly Premonition 2 nog steeds een uitstekend vervolg op een bijzonder unieke game. De quality-of-life-verbeteringen en doorgaans betere afwerking zorgen voor een technisch sterkere game, die nog steeds een flinke dosis hart voor de zaak heeft. Bovenal is het verhaal erg sterk en bouwt het op een waardevolle wijze voort op de waanzin van de eerste game. Een nichevervolg op een nichevoorganger; wat wil je nog meer, Zach?

De Deadly Premonition 2 review vond plaats op de Nintendo Switch, waar de game exclusief op verschijnt.