Carnival Island Review

Kermis voor beginners.

Met onder andere SOCOM, Killzone 3 en binnenkort ook Bioshock Infinite wil Sony de Move aantrekkelijker maken voor de hardcore gamers. Maar misschien vergeten ze het belang van de casual players die dankzij de Wii hun weg naar een ander soort videogames vonden. Hoewel de PS Move een degelijke verkoop kende, bleven (met uitzondering van de vele muziek- en dansspelen) echte familie- en partygames erg schaars. Op vraag van Sony brengt Magic Pixel Games daar met Carnival Island verandering in.

Carnival Island brengt een reeks minigames die allemaal opgetrokken en geplaatst zijn in de setting van een grootse rondtrekkende kermisbende naar je console. De meeste van die minigames zijn in het dagelijkse leven hier bekend onder de naam 'volksspelen', maar er zitten ook een paar typische kermisklassiekers tussen.

Speel je het spel alleen, dan ben jij de persoon die de oude en grauwe kermis terug tot zijn kleurrijke en feestelijke zelve moet brengen. Als eerste kies je om te spelen als jongen of als meisje. Die keuze heeft verder geen enkel invloed op de games die je speelt. Op geregelde tijdstippen toont een tekenfilmpje je wat meer over het globale gebeuren van de kermis. Speel je een voldoende aantal spelletjes of heb je een aantal zaken vrijgespeeld, dan krijg je een nieuwe tekenfilm voorgeschoteld.

Het kermiseiland is in vier speellocaties onderverdeeld. Elk van deze delen heeft twee speltypes. In totaal zijn er zeven genres van minigames te spelen en is er nog het spiegelhuis. Bij die laatste laat je de EyeToy het werk doen en vervorm je het beeld alsof je voor een gebogen spiegel zou staan. De meest geslaagde vervormingen kun je online met je vrienden delen. Leuk, maar beeldvervormers kwamen we wel al vaker tegen.

Interessanter zijn de zeven specifieke spelsoorten die elk aan een apart kraam te spelen zijn. Er is een schietbaan, je kunt mini-bowlen, gooien met ringen, ballen, muntjes of basketballen en er is het kikkermoeras. De schietbaan is exact wat het wil zeggen. Met propjes of krukjes moet je de nodige stilstaande of bewegende doelen zien te raken. Het mini-bowlen is geen minivariant van zijn grote broer waarbij je kegels omver moet werpen, maar de variant waarbij je tegen een licht hellend vlak een bal moet smijten om die in een gat te doen belanden.

Het gooien van de ringen hoeft geen verdere introductie, net als het gooien van basketballen in de netten. Ook muntjes werpen is voor iedereen gekend, net zoals de 'bolosmito' waarbij je blikjes omver moet gooien. De hier waarschijnlijk minst bekende minigame is het kikkermoeras. Hier dien je een kikker af te vuren en die de goede richting uit te sturen. Het afvuren van het beest is vergelijkbaar met het katapulteren van erwtjes met behulp van een lepel. Sla je - in dit geval met de hamer - naar links of naar rechts op de afvuurplaat, dan vliegt de kikker ook die richting uit.

In elk spel zijn er negen uitdagingen of opdrachten die je kunt volbrengen. Haal een bepaalde score, smijt iedere keer raak, smijt telkens in hetzelfde doel, … De ene uitdaging is beduidend moeilijker dan de andere. Lukt het je om twee uitdagingen succesvol te beëindigen, dan speel je binnen dat genre een nieuw spel vrij. Aan hetzelfde kraam waar je ringen naar flessen gooit komt dan bijvoorbeeld het smijten van ringen naar raketten vrij. Of het kraam waar je basketballen in stilstaande manden moet gooien, geeft dan een nieuw minispel vrij waarbij je basketballen in bewegende baskets moet zien te werpen. En zo zijn er voor elke categorie in elk kraam een vier- à vijftal spelletjes te vinden. Dat brengt het totaal op zo'n vijfendertig korte games.

Elk spel geeft je een score die omgezet wordt in kaartjes. Met die kaartjes kun je dan weer in de winkels van elk deel van het kermiseiland spullen kopen. Of aan het ballonnenkraam voor een ballon inruilen. Je speelt ook tijdens elk spel, bij voldoende volbrachte opdrachten, dieren vrij. Deze dieren beginnen het eiland te bevolken en maken het geheel steeds levendiger.

Je kunt ook met meerdere spelers spelen. Tot vier personen, met één of evenveel Move-controllers. Je kiest uit de zeven categorieën het aantal minigames dat je wenst te spelen, met een maximum van vijf. Het spel beslist dan zelf binnen de gekozen categorie welk specifiek minispel je voorgeschoteld zult krijgen. Wie de hoogste score op een minigame behaalt, krijgt de meeste punten. Dan telkens één punt minder voor de persoon die een lagere score behaalde. Wie na alle minigames de meeste punten wist te verzamelen, mag zich tot winnaar uitroepen.

Magic Pixel Games heeft zeker haar best gedaan om een gevarieerd aantal games te vinden binnen het thema van de kermisspelen, maar toch blijft er van die variatie weinig over wanneer we de gameplay zelf bekijken. De muntjes, ballen, ringen, basketballen en de mini-bowling ballen gooi je allemaal door middel van een onderhandse beweging. Voor het gooien van de ballen in de bolosmito en de basketballen is ook de meer logische bovenhandse manier toegevoegd. Ook voor de ringen is een tweede gooibeweging mogelijk. Je kunt die namelijk ook als een frisbee naar het doel werpen.

Een trailer van Carnival Island geschikt voor heel de familie.

Enkel het afvuren van kikkers en het schieten van propjes hebben hun eigen bedieningsmanier. Maar het schieten op zich is wat de bediening betreft ook niet meer dan dat. De EyeToy zoomt hiervoor op je in en registreert je bewegingen extra nauwkeurig. Elke kleine aarzeling of beweging wordt op het scherm extra uitvergroot tijdens de schietspelen. Het schietspel is ook het enige waarbij de EyeToy de eerste keer mijn Move niet vond. Terwijl ik die nochtans mooi in beeld hield, … dacht ik. Door die zoom of door het beperktere controlegebied dat tijdens het schietspel geldt houdt het spel geen rekening met de lichtgevende bol, tenminste als die zich niet knal in het centrum van het beeld bevindt. Niet onoverkomelijk, maar het was wel even zoeken en wennen.

Wat meer stoorde was dat het niet mogelijk was om vlug van het ene naar het andere spel te gaan. Ook al blijf je binnen dezelfde categorie. Je moet eerst het spel beëindigen, daarna het spel afsluiten om buiten bij het kraam te komen en dan pas is het mogelijk om het nieuwe spel aan datzelfde kraam te kiezen. En er is telkens een aanzienlijke laadtijd nodig voor de overgangen. Ga je naar een ander kraam, dan is het ergens logisch dat er opnieuw ingeladen moet worden. Maar binnen hetzelfde kraam en binnen hetzelfde spelgenre, krijg je ook telkens een laadscherm. Zo kun je gemakkelijk vier à vijf onderbrekingen te zien krijgen als je van het ene spel uit een bepaalde categorie, naar een ander spel uit een andere categorie op een ander deel van het eiland gaat. Ook wanneer je met meerdere spelers speelt krijg je tussen elke minigame een laadscherm voorgeschoteld. Maar dat kan misschien nog door wat sociaal contact en gebabbel opgevangen worden.

Ook het scoremoment op het einde van een spel duurt redelijk lang. Je kunt het wel iets versnellen, maar niet indrukwekkend veel. Als je dan nog eens een diertje vrijspeelt, dan duurt dat toonmoment zelfs dubbel zo lang. En die momenten kun je niet doorspoelen. Het gebeurt vaak dat het laten zien van de score langer duurt dan het eigenlijke spel, wat het tempo en de fun toch wel wat onderuit haalt.

We willen in eerste instantie de originele insteek benadrukken dat het spel voor de jonge gamers te bieden heeft. Ook het grafische aspect, waarin tekenfilmpjes en de 3D-spelwereld elkaar goed aanvullen, krijgt een eervolle vermelding. De laadschermen en lange beoordelingsmomenten zijn echter een eerste domper op de feestvreugde. Of de laadschermen moeten weg, of de score moet er onmiddellijk opkomen, of de minigames moeten langer duren. Hoewel we daarnet ook het woord 'origineel' gebruikten moeten we toch het gebrek aan variatie in de bewegingen als voornaamste probleem aankaarten. Ondanks de goede registratie van de kleine handelingen door de Move is het jammer dat er niet meer met de besturing werd gedaan. Wat natuurlijk moeilijk is gezien het genre van de spelletjes. Hopelijk zal er geen enkel kind - de doelgroep van dit spel - van de besturing of de laadschermen wakker liggen.

De review van Carnival Island doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf exclusief voor de PS3 verkrijgbaar. Om Carnival Island te kunnen spelen heb je een PS Move controller nodig.

6 / 10

Carnival Island

PS3