Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Call of Duty: Modern Warfare 2 multiplayer - Wat is er nieuw in de gameplay

Alles over de minimap, TTK, perks en meer.

De Modern Warfare 2 multiplayer heeft zijn eerste veranderingen aan de gameplay vrijgegeven, dankzij de beta die op dit moment loopt. Er is deze editie ook echt flink wat nieuws onder de zon, met belangrijke wijzigingen aan de Modern Warfare 2 minimap, perks, en meer. Hieronder vind je een volledig overzicht.

Op deze pagina:

Modern Warfare 2 minimap bevat minder info

Het is je vast wel opgevallen: de minimap in Modern Warfare 2 is flink aangepakt tegenover vroegere Call of Duty-titels. Voorheen toonde de minimap rode stipjes die symbool stond voor vijandige spelers die hun wapens afvuurden. Daardoor was de minimap altijd een belangrijke bron van informatie om vijanden te lokaliseren en zorgde het er ook voor dat Call of Duty matches een extreem hoog tempo hadden.

Niks daarvan in Modern Warfare 2. De minimap toont vijanden enkel als rode stipjes wanneer jij of iemand uit je team een UAV activeert (een van de zogenaamde ‘killstreaks’ uit de reeks). Volgens ontwikkelaar Infinity Ward is het een bewuste keuze om spelers op die manier niet te “straffen” omdat ze hun wapen afvuren. Nu is het aan spelers om in de plaats geluid te gebruiken om tegenstanders te vinden, en ligt het tempo bijgevolg wat lager.

Modern Warfare 2 bewegen is veel trager

Dat brengt ons naadloos bij het volgende punt. De manier en het tempo waarop je rondbeweegt is in het begin misschien flink wennen. De bekende Black Ops-subreeks bleef (tot nu toe) het halsbrekende tempo van de oude Call of Duty-games behouden. De Modern Warfare reboot in 2019 bracht de bewegingssnelheid echter gevoelig naar beneden en vorig jaar was dat eveneens het geval. Ook Modern Warfare 2 kiest voor een tragere snelheid.

Tegelijk heb je wel interessante opties. Als je sprint en de hurk-knop eenmaal indrukt, doe je een snelle ‘slide’ - ideaal om geweervuur te ontwijken. Als je aan het sprinten bent en de hurk-knop ingedrukt houdt, dan doe je een zogenaamde ‘dolphin dive’. Je personage duikt dan naar in de grond en belandt plat op de buik. Ideaal om een tegenstander te verrassen, maar het blijkt ook een bron van frustratie voor andere spelers.

Modern Warfare 2 ‘time to kill’ is waanzinnig kort

Call of Duty is berucht of geliefd (afhankelijk van wie je het vraagt) voor zijn zeer korte ‘time to kill’ (TTK). Confrontaties duren vaak maar een fractie van een seconde. In Modern Warfare 2 lijkt die TTK nog korter dan voorheen. In combinatie met alle andere elementen die de gameplay vertragen, lijkt het er dus op dat Modern Warfare 2 voor een tragere aanpak gaat.

Durven we zelfs zeggen dat Call of Duty meer strategisch wordt? Ook ‘wall mounting’ blijft immers aanwezig, na diens introductie in de Modern Warfare reboot. Zo druk je je wapen tegen een oppervlak. Het beperkt je mobiliteit, maar het geeft je meer stabiliteit bij het knallen en leent zich tot strategische positionering bij vuurgevechten.

Modern Warfare 2 perks werken anders

‘Perks’ zijn al sinds de eerste Modern Warfare uit 2007 een belangrijk deel van de Call of Duty multiplayer. Vroeger was het eenvoudig: je kiest welke perks jouw voorkeur hebben en ze geven je tijdens de match belangrijke voordelen. Denk hierbij aan een extra ‘main’ wapen meezeulen, explosies die je minder beschadigen, enzovoorts. Ideaal om je speelstijl te personaliseren.

In Modern Warfare 2 heb je echter maar twee perks die vanaf het begin van een match actief zijn. Na vier minuten activeert de zogenaamde ‘bonus’ perk, en na acht minuten heb je de ‘ultimate’ perk ter beschikking. Je kunt die activeringstijd wel naar beneden halen: bij elke tien punten die je tijdens een match verdient, neemt de tijd met een seconde af.

Er komt echter heel wat kritiek op deze designkeuze. Geliefde perks als Ghost (niet opduiken op de minimap wanneer iemand een UAV gebruikt) en Hardline (je hebt minder kills nodig om een killstreak te activeren) spelen nu immers een veel minder belangrijke rol als ‘ultimate’ perks.

Modern Warfare 2 third-person optie

Het is een van de grootste verrassingen in Modern Warfare 2: de aanwezigheid van een heuse third-person modus. Je hoeft hier voor de duidelijkheid geen gebruik van te maken. Ontwikkelaar Infinity Ward belooft dat deze modus beperkt blijft tot toegewijde playlists die duidelijk vermelden wanneer het third-person is.

Tijdens een match zie je dus het volledige model van je personage. Daardoor heb je ook een beter overzicht van de map en de situatie rondom je. Wanneer je de ‘aim down sight’ functie gebruikt, wisselt de game echter direct naar first-person. Zo kun je meer accuraat mikken. Aan jou de keuze of je dit een waardevolle of waardeloze toevoeging vindt. Het is in elk geval wel een fijne ‘throwback’ naar de oorspronkelijke Modern Warfare 2 uit 2009 die deze modus ook had.

Kun je niet wachten om aan de slag te gaan met de Modern Warfare 2 multiplayer? Dan kun je de game hier pre-orderen.

Over de auteur

Carl Vander Maelen avatar

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Reacties

More Previews

Meest recente artikelen