Shaun White Snowboarding: Road Trip

De Wii-versie overtreft de rest!

Shaun White Snowboarding voor de PlayStation 3 en Xbox 360 ging bij ons met een ondermaatse score aan de haal. Ubisoft slaagde er met andere woorden niet in om de prachtige herinneringen aan Amped, 1080 Snowboarding en SSX zomaar uit ons geheugen te verdringen. Naast de reeds besproken versie gebruikte men Shaun "the ginger" White ook om een snowboardgame voor de Wii te ontwikkelen. In tegenstelling tot zijn grote broers heeft dit spel de titel 'Road Trip' met zich meegekregen. Ons doet dat meteen denken aan dronken groepies, hopen drugs en veel te vet eten, maar bij Ubisoft staan de twee woorden duidelijk synoniem voor plezier en toegankelijkheid, twee woorden die ook perfect bij de Wii passen.

Shaun White Snowboarding: Road Trip is in geen enkel opzicht een kloon van de versie die voor de consoles van Sony en Microsoft is verschenen. Men heeft speciaal voor de Wii een volledig nieuwe engine gemaakt, de gameplay aangepast en het spel zo ontworpen dat het te besturen valt met het Balance Board. Het lijkt wel alsof voorlopig enkel Ubisoft het aandurft om de witte plank in hun games als besturingsmiddel in te lassen, wat op zich natuurlijk al het nodige respect verdient.

Het Balance Board doet uiteraard dienst als een snowboard. Het logische gevolg is dat je het apparaat deze keer verticaal op de grond moet plaatsen, waardoor je in principe niet langer rechtstreeks naar je televisiescherm kijkt. Net zoals in de realiteit moet je dus voortdurend je nek draaien om te zien wat er in het spel gaande is. Net echt zou je denken, maar Road Trip is alles behalve een waarheidsgetrouw spel. Het is duidelijk dat Ubisoft met de Wii-versie van Shaun White een wat jonger publiek wil bereiken, wat gelukkig niet gelijk staat aan een kinderachtige titel waar de wat oudere gamer geen plezier aan kan beleven.

1

Het snowboarden met behulp van de Balance Board vergt namelijk aardig wat oefening. Niet alleen moet je er rekening mee houden dat veel gewicht op de voorkant van de plank ervoor zorgt dat je sneller gaat, ook op het juiste moment afremmen en draaien hoort erbij. Een goede snowboardgame is natuurlijk niet compleet zonder trucjes, en ook die zijn aanwezig in Road Trip. Doordat er helemaal geen knoppen zitten op het Balance Board moet je tijdens het spelen een Wii-afstandsbediening in de hand houden. Telkens wanneer je via een sprong – activeren door op de plank een duwbeweging met je benen te maken – uitvoert doen de A- en B-knop dienst om je trukendoos te openen.

De combinatie tussen het indrukken van de knoppen en je gewicht verschuiven op de plank geeft een bepaalde beweging als resultaat. Druk je bijvoorbeeld B in en leun je achteruit op het Balance Board, dan maakt je personage een achterwaartse salto. Het voelt erg speciaal en vooral leuk aan om een spel op deze manier te besturen. De lastigste bewegingen vergen het meeste oefening, maar als beginner is het best mogelijk om al enkele leuke dingen uit je mouw te schudden. Wil je meer punten verdienen, en zul je het Balance Board moeten leren kennen.

2

Maar het zijn niet enkel je eigen vaardigheden die belangrijk zijn. In Road Trip krijg je de keuze uit een hoopje verschillende personages die elk goed zijn in een bepaald iets. Zo is er een coole kerel die heel snel kan boarden, maar is er bijvoorbeeld ook een schattig meisje dat een stuk trager is, maar hoger kan springen. Naast het meisje of de jongen waarmee je zelf aan de slag gaat moet je ook een cameraman kiezen die je tijdens de rit naar beneden op eigen houtje zal volgen. Haal je genoeg leuke stunts uit, dan zal hij of zij je belonen met een bonuskracht, zoals tijdelijk extra veel punten scores of stabieler op je board staan. Een heel simpel systeem dat perfect binnen de sfeer van het spel past.

En die sfeer is voornamelijk luchtig te noemen. Grafisch kan de Wii-versie absoluut niet opboksen tegen Shaun White op de PlayStation 3 en Xbox 360, maar Ubisoft heeft duidelijk haar best gedaan om een aaibaar universum te ontwerpen. De vijf verschillende wereldsteden, waaronder Japan en Frankrijk, die je met je crew bezoekt kennen elk een aparte stijl en bijhorende afdalingen. Zo zie je tijdens je bezoekje aan Azi vooral erg kleurrijke banen vol met lichtjes, terwijl je in Zuid-Amerika vooral tussen de bergen aan het glijden bent. Verwacht geen uitgestrekte landschappen waarin je vrij mag gaan en staan waar je wilt. Road Trip is een lineair spel waarin binnen de tracks zo nu en dan meerdere te volgen routes aanwezig zijn, maar verder zul je elke keer weer dezelfde afdaling maken.

ADVERTENTIE

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (8)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread