Ratchet & Clank: A Crack in Time

De beste tijd uit je leven?

Ratchet & Clank gaat reeds een hele tijd mee. De serie was zonder enige twijfel mede verantwoordelijk voor de hoogdagen van de Playstation 2 en heeft moeiteloos de overstap gemaakt naar haar nieuwe thuis, de PS3. A Crack in Time breidt een einde aan de twee vorige delen: Tools of Destruction en A Quest for Booty. Aangezien Michaël het meeste de aap uithangt op onze redactie leek hij ideaal om de nieuwste gadget de Chimp-o-Matic aan den lijve te ondervinden.

De eerste uren in Ratchet & Clank voelen eigenlijk maar zwakjes aan. Het lijkt allemaal zo passé, veel van de gameplay heeft een hoog déja-vu gehalte en enkel de humor en de vele actiescènes houden het spel echt recht. Je kruipt zoals vanouds weer in de huid van Ratchet en baant een pad doorheen een heel arsenaal baddies met je vertrouwde moersleutel en enkele eenvoudige wapens. Af en toe bestuur je Clank door een klein platformgedeelte, maar er is weinig bijzonders aan tot je merkt dat het spel geleidelijk aan openbloeit. Het wordt beter met de minuut en je krijgt als speler tonnen mogelijkheden en optionele stuff, heerlijk is dat.

En ook de gameplay diept uit, waar je met Ratchet voorheen enkel maar om je heen moest meppen en de tactische stuff aan Clank overliet, krijgt hij nu meer en meer mogelijkheden om zelf puzzels op te lossen. Er is echter wel een duidelijk onderscheid, want Ratchet’s scènes maken meer gebruik van actierijke gameplay die je reflexen test terwijl Clank dan weer die grijze massa in werking zet.

Het verhaal blijft constant interessant door de superieure voice-acting..

De game weet op zeer mooie wijze een mix te maken tussen actiestukken die het uiterste van je vergen om dan weer een hele resem puzzels voor je voeten te werpen. Deze afwisseling houdt A Crack in Time interessant en garandeert dat je niet snel gaat liggen geeuwen uit verveling.

Ratchet, de praktische charismatische Lombax is op zoek naar Clank die ontvoerd werd door de Zoni. Je zal echter heel wat moeite moeten doen om contact te leggen met Clank. Gelukkig (?) word je geassisteerd door een aantal sidekicks die elk hun eigen verhaallijn meekrijgen. Clank is ondertussen bezig om het tijdscontinuüm veilig te stellen. Elk verhaal wordt mooi aangebracht en verteld met de nodige dosis humor, de uitmuntende voice-acting draagt bovendien continu bij tot de sfeer. De stemmen zijn van hoog niveau, net als de dialoog trouwens. Deze zijn doorspekt met leuke verwijzingen, humor die niet zou misstaan in de betere Futurama episodes en herkenbare personages die groeien in het verhaal.

Met Ratchet bezoek je verscheidene planeten. Elk wordt getypeerd door unieke personages en een apart missieverloop. Op de ene bol zoek je naar oude tempels, op een andere vecht je in een grote arena of glide je doorheen de woestijn om een invasie te stoppen. Variatie troef en elk level is uitmuntend opgebouwd. Je bestuurt turrets, hanteert gadgets om snel heen en weer te bewegen, gebruikt het design om cover te zoeken voor trigger-happy vijanden en zo meer. Het volgt elkaar allemaal zo natuurlijk op. In een bepaald level deel dien je bijvoorbeeld een time-portal te gebruiken om twee jaar in de tijd te gaan en enkele zaden te planten. Terug in het heden (dat eigenlijk de toekomst is, maar we gaan niet te moeilijk liggen doen) zijn je zaadjes uitgegroeid tot stevige ranken en takken waarover je kan beginnen gliden, en vlot de volgende time-portal binnenstormt. De wijze waarop dit alles op elkaar volgt is gewoonweg subliem ontworpen.

Deze vreemde tentakels kan je enkel vernietigen via je vijanden, een leuk tactisch principe.

Ook Clank heeft deze keer heel wat amusante en breinbrekende levels af te werken. Hij is gestrand op de Great Clock, een mechanisme dat afwijkingen in de tijd probeert recht te zetten. Clank is dan ook uitgerust met heel wat nieuwe tools. Hij heeft een scepter die materiaal kan repareren en beschikt over een set bommen die een grote bol lanceren waarin de tijd veel trager loopt. Dit komt ideaal tot zijn recht in de platform puzzels, maar ook in de combat. Tijdens gevechten kan je namelijk ook projectielen naar de vijand terugslaan, heel handig als deze dan iets trager op je afkomen.