Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

GDC 2010: Sid Meier spreekt

Versloeg daarna tank met speer.

Gaming pionier en bonafide Canadees Sid Meier gaf vorige vrijdag de keynote speech op de Game Developers Conference in San Francisco. Hij concentreerde zich hierbij meer op de psychologie van game design dan het aanstormende Civilization V.

"Alles wat je weet is verkeerd," begon hij, iets dat hij zelf kwam te beseffen nadat hij psychologie erbij nam, dat hij de belangrijkste overweging in game design noemde. Hierna noemde hij Civ spelers "maniakken" want "iedereen die een beschaving wil gaan opbouwen die de tijd doorstaat moet een beetje gek zijn." Dit paste in zijn theorie van de 'Winner's Paradox'. Hij legde uit dat spelers die een game verliezen al snel met de vinger naar de AI of andere factoren wijzen, en dat hij dit anticipeert door spelers te laten winnen. Alleen de mogelijkheid van te verliezen moet genoeg zijn om het spannend te houden, volgens Meier, maar uiteindelijk moet elke speler een overwinning uit de brand kunnen slepen.

Meier vindt dat alles in een game, van de graphics tot de menuschermen, een gesprek met de speler moeten zijn. Deze relatie tussen speler en ontwikkelaar, die hij de 'onheilige alliantie' noemde, is er een die beide groepen op elk moment kunnen opblazen. De ontwikkelaar moet er dus zijn prioriteit van maken om gamers gelukkig te houden, en vooral door hun verbeelding aan te spreken. "Wat er gebeurd in het hoofd van de speler kan altijd interessanter en meer dynamisch zijn dan wat wij hen tonen. Als de speler iets wil geloven, dan is dat heel makkelijk om dat waar te maken in hun verbeelding."

De verbeelding van de speler aanspreken kan ook 'kostenbesparend' zijn, aldus Meier, die zei geleerd te hebben met 16 kleuren graphics in te werken op de verbeelding van gamers, en aan een fractie van de kost van moderne games.

Civ Network, een nieuwe social game spin-off van de Civilization reeks, wordt nu al uitvoerig getest en zal zowel singleplayer als co-op onderdelen hebben. De nieuwe Civilization, nummer 5 al, komt deze herfst uit op PC.

Read this next