Fable III

You rule!

Ik ben nooit een fervent PC-gamer geweest. Ik ben opgegroeid met handhelds en consoles en zelfs een Commodore 64 in de huiskamer, maar PC-gamen heeft altijd een verdacht lage aanwezigheid in mijn leven gehad. Echte PC-enthousiastelingen zullen me hiervoor misschien spontaan op de brandstapel willen zetten maar ik heb zelfs nog nooit een toegewijde grafische kaart gehad. De netbook waar ik dit op schrijf voldoet aan mijn drie benodigdheden: er staat kladblok op, ik heb onafgebroken toegang tot mijn e-mails en het laat me toe om veel te veel tijd te spenderen op Facebook.

Lage aanwezigheid is echter niet hetzelfde als afwezigheid. Er zijn een paar genres die me altijd hebben kunnen lokken. Point & Click adventures maken integraal deel uit van die groep games maar real time strategy games en godgames hebben me ook altijd kunnen bekoren. Het was dan ook Populous: The Beginning van Bullfrog, Peter Molyneux toenmalige studio, die de eerste PC-game was die ik ooit gekocht heb en die mijn smaak voor PC-games bepaald heeft. De daaropvolgende jaren is Peter Molyneux een beetje uit gratie gevallen bij gamers en ook ik ging zijn games voorbij. Zijn projecten zijn altijd veelbelovend geweest maar faalden in executie. Dat Molyneux in zijn eeuwige enthousiasme over zijn eigen werk de al torenhoge verwachtingen nog eens verhoogde, hielp niet bepaald.

1
Vijftig jaar na Fable 2 is Bowerstone getransformeerd in een industriële stad.

Maar sinds kort, waarschijnlijk onder druk van zijn nieuwe baas Microsoft, heeft Molyneux zichzelf verbeterd. Niet alleen houdt hij onze verwachtingen voor zijn games realistisch, hij blijft ook zelf realistisch over wat mogelijke gameplayideeën zijn. Fable 2, zijn meest recente game, was dan ook een pareltje die in veel publicaties op negens en tienen mocht rekenen. De game was bovenal een enorm goede adventuregame die de speler op diverse manieren de illusie gaf dat hij de spelwereld beïnvloedde. Fable 2 maakte nog maar eens duidelijk waar Molyneux’ forte ligt.

Met Fable 3, dat eind dit jaar zou moeten verschijnen op de Xbox360, keert Molyneux deels terug naar zijn roots. Nog steeds speelt de reeks zich af op het continent Albion, al zijn we inmiddels vijftig jaren verder. Het rustieke, mystieke, middeleeuwse Albion uit Fable 2 werd ingewisseld voor een meer geïndustrialiseerd landschap, met veel stoom, tandwielen en olie. Lionhead Studios gaat naar eigen zeggen voor een mix van het Europa van Napoleon, Queen Victoria en de Industriële Revolutie. Voorlopig moeten we het vooral met onze verbeelding doen want veel screenshots zijn er nog niet, maar het klinkt alvast enorm sfeervol en een logische progressie van de Fable-wereld.

Interessanter dan de setting van de game is de shift in gameplay die de serie ondergaat. Waar je in de vorige Fable-games nog startte als een klein kind en langzaam maar zeker transformeerde tot held van Albion, zul je je deze keer de eerste helft van de game besteden aan het ondermijnen van de macht van koning-tiran Logan. Eens je dat gedaan hebt, krijg je zelf de macht in handen en moet je bepalen hoe het nu verder moet met het koninkrijk. In vorige games was het nog vooral keuzes maakte voor jezelf en de mensen die je tegenkwam op je reis, nu heb je de macht over miljoenen mensen en kun je Albion vormen naar jouw inzicht en vermogen. Kan jij een betere koning zijn dan Logan?

Peter Molyneux en zijn team bij Lionhead Studios praten over de ontwikkeling van Fable III.

Details over hoe dit precies in zijn werk zal gaan blijven schaars. Lionhead Studios beweert dat Fable 3 in de kern nog steeds een adventuregame in derde persoonstandpunt zal zijn. “Fable is nu eenmaal het verhaal van één persoon. We moeten dat narratief hebben. Dat is niets iets waar we aan kunnen ontsnappen. Het enige dat ik op dit moment kan onthullen is dat we werken aan een manier om de speler een bredere kijk op de wereld te geven, zo dat je op een directe manier grote secties van het koninkrijk kan beïnvloeden wanneer je dat wilt. Maar diep vanbinnen is het nog steeds een actiegame”, zegt lead designer Josh Atkins. “Die ervaring, om de wereld te veranderen, is iets dat best goed bij Fable past als we gewoon de camera wat naar achter brengen zodat je kan zien wat je precies verandert en wat er aan de hand is.”

Advertentie

Ga naar comments (3)

Over de auteur

Jasper Segers

Jasper Segers

Heel Belangrijk  |  Yahsper

Jasper nadert een decennium-lange carrière bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Gerelateerde content

Verder op de site...

FIFA 22 Web App en Companion App - Alle info die je nodig hebt

Alles over FIFA 22 Web App en Companion App dat je moet weten.

Dit zijn de gratis PlayStation Plus games van oktober

De concurrentiestrijd is losgebarsten.

Feature | FIFA 22 release - Waar en wanneer kun je FIFA 22 kopen?

Alles over de launch, pre-order, edities en nog meer.

Reacties (3)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread