E3: Sonic Colours

Super Sonic Galaxy!

We zullen eerlijk zijn door te zeggen dat we met een bang hart de vergaderzaal voor ons zagen opdoemen waarin we binnen enkele minuten voor het eerst Sonic Colours zouden aanschouwen in het bijzijn van een van de Japanse ontwikkelaars. Het hielp ook niet dat men ons bij het binnenkomen liet weten dat deze nieuwe game met Sonic in de hoofdrol eigenlijk in de voetsporen zal treden van Sonic Unleashed, een van de minst interessant Wii-games van de laatste jaren. Als klap op de vuurpijl vertelde men doodleuk aan de aanwezige journalisten dat Colours een “mainstream action game” zal worden. Met handen nat van het angstzweet grepen we onze pen en papier vast om een half uur durende presentatie mee te maken die waarschijnlijk over heel de lijn middelmatig zou worden.

Gelukkig wist Sega ons tegen alle verwachtingen in aardig te verrassen met Sonic Colours. De blauwe egel heeft duidelijk goed gekeken naar wat zijn vroegere rivaal, Mario, allemaal op geniale wijze aan het uitspoken is in het universum en trekt daar enkele wijze lessen uit. Ook het toekomstige 2D-avontuur van Sonic lijkt deels een invloed gehad te hebben op Colours, samen met de 3D-uitjes die de mascotte van Sega reeds beleefde in de vorm van Adventure en ja, het beruchte Unleashed. Het brouwsel dat stilaan lijkt te ontstaan uit deze toxische mix is een game die voor de helft in 3D, en voor de helft in 2D gespeeld moet worden.

Het verhaal lijkt alvast niet veel om handen te hebben, al liet men ons wel trots weten dat er een Westerse schrijver verantwoordelijk is voor het uitwerken van een plot. Wij konden tot nu toe ontcijferen dat Dr. Eggman, ook bekend als Robotnick, een intergalactisch pretpark ontworpen heeft en in de ruimte allerlei Whisps tracht te vangen. Dit zijn spookachtige wezentjes die in verschillende kleuren te vinden zijn en een grote rol gaan spelen binnen Sonic Colours. Niet alleen moet onze stekelige held ze proberen te bevrijden uit de klauwen van het kwade, sommige van hen doen ook dienst als power-ups voor Sonic.

Zo mochten wij alvast zien hoe Sonic met behulp van een Whisp opeens doorheen een zachte grondlaag kon boren om zo ondergronds geheime kamers, paden en gouden ringetjes te vinden. Dit deed ontzettend hard denken aan de Drill uit Super Mario Galaxy 2, met als grote verschil dat je Sonic ook nog lekker mag besturen terwijl hij zich een weg baant door de onderaardse grondlaag. Opvallend was dat Sonic deze kracht tijdens de presentatie enkel gebruikte in de 2D-platforming gedeeltes van Colours, terwijl andere power-ups dan weer vooral dienst deden tijdens de 3D-segmenten.

Zo is er ook de Cyan Whisp, een spookje waardoor Sonic pijlsnel naar voren zal schieten naar de plek die jij met de Wiimote aanwijst. Dit leek vooral goed van pas te komen tijdens de hectische 3D-gameplay waarbij Sonic extra hoog over schansen kan springen. Er zullen nog andere power-ups in het spel te vinden zijn, en het leuke hieraan is dat je krachten die je pas later in het spel tegen het lijf loopt achteraf kunt meenemen naar eerder bezochte levels en zo geheime paden kunt ontdekken. De ontwikkelaar zelf vertelde ons trouwens dat Sonic Colours meer dan ooit vol zal zitten met alternatieve en geheime routes om te volgen en te ontdekken, wat ons alvast positief stemt.

Mochten de power-ups en het ruimtelijke thema je nog niet genoeg doen denken aan Super Mario Galaxy, dan is er ook nog het feit dat Sega elke wereld op lijkt te bouwen rond volledig van elkaar losstaande thema's. Zo zagen wij hoe Sonic zijn ding deed in een tropische omgeving vol met palmbomen en weelderige planten, terwijl we wat later in een omgeving terechtkwamen waarin snoepgoed en taarten alles overgenomen hadden. Niet bijster origineel gezien we dat concept ook al gezien hebben in Galaxy 1 én 2, maar niemand zegt dat Sega wanneer de game eind dit jaar verschijnt niet met nog wat creatieve ideeën op de proppen kan komen.

Hetzelfde met de power-ups. De mogelijkheid om met Sonic doorheen de bodem te graven ziet er zeker tof uit, en de stekelmuis vliegensvlug laten rennen past zeker binnen de reeks, maar we hopen toch dat Sega ook hier met vernieuwende ideeën uit de bus zal komen. Zo konden we nu al zien dat Sonic in de 3D-gedeeltes binnen Colours ongeveer dezelfde bewegingen uithaalt (grinden en homing attacks) als in Unleashed, met gelukkig wel wat meer platformgedeeltes om afwisseling te bieden tussen het rechtoe-rechtaan lopen en op vijanden hun kop springen. We ontkennen echter niet dat we vooral uitkijken naar de 2D-gameplay die net zo'n grote rol zal spelen als zijn meer moderne tegenpool, zeker nu dat we in...ja, daar is 'ie weer, Super Mario Galaxy 2, gezien hebben dat de combinatie tussen 3D en 2D perfect kan werken.

Ook hebben we nog wat onbeantwoorde vragen rond het al dan niet opduiken van andere personages uit het universum van Sonic in Colours. Tails zal alvast aanwezig zijn in de game, maar blijkbaar zal het oranje vosje geen speelbaar personage zijn. Rond Knuckles hield de ontwikkelaar de lippen stijf op elkaar, met slechts de commentaar dat “enkel Sonic speelbaar zal zijn”. De bekende eindbaasgevechten uit de Sonic games zullen eveneens hun opwachting maken in Colours, samen met de uit de 2D-avonturen afkomstige Bonus Stages. In welke vorm we deze twee dingen zullen terugvinden mocht men ons niet verklappen, waardoor het giswerk blijft of ze uiteindelijk leuk zullen worden, of niet.

Het was vooral de Wii-versie van Sonic Colours die Sega tijdens de E3-voorstelling in de verf wou zetten, maar de game verschijnt ook voor de Nintendo DS. Beide versies delen een gelijkaardig concept – Eggman zijn duivels plan en de Whisps power-ups – maar er zijn ook wat opmerkelijke verschillen. Zo zal Sonic Colours op de handheld van Nintendo meer lijken op het succesvolle Sonic Rush, en zitten er in de DS-versie wat exclusieve power-ups verstopt – waaronder een Fireball Whisp - die niet op de Wii terug te vinden zijn, en omgekeerd. Wat ons opviel is dat beide spellen er best knap uitzien, vol met levendige kleuren, vlotte animaties en opvallend flashy effecten.

Momenteel kunnen we vooral concluderen dat Sega een onverwachts positieve indruk op ons achtergelaten heeft met Sonic Colours. Akkoord, er zijn heel wat dingen overgenomen uit Super Mario Galaxy 2 wanneer we naar de Wii-versie van het spel kijken, maar beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen. We hopen dan ook dat Sega uiteindelijk wat unieke power-ups en werelden in de finale versie van het spel zal stoppen waardoor Sonic eindelijk nog eens te vinden zal zijn in een goed spel dat niet Sonic 4 heet. Voorlopig zijn onze verwachtingen dus best hooggespannen, nu alleen hopen dat dat niet onterecht blijkt te zijn wanneer de game eind dit jaar verschijnt

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread