De Sims-franchise, oorspronkelijk bedacht door Will Wright, staat bekend om de talloze uitbreidingen die elke paar maanden uitgebracht lijken te worden. Huisdieren, vakanties en magie zijn slechts een greep uit het beschikbare assortiment van add-ons die de reeks te bieden heeft. Nu is er, ruim vier jaar na het verschijnen van De Sims 2, het derde officiële deel in de serie die wereldwijd ruim honderd miljoen exemplaren heeft verkocht. Volledige terecht, als je het ons vraagt, want ook De Sims 3 biedt een ontzagwekkende schatkist aan spelplezier en perfectioneert daarbij de bekende gameplay, overigens zonder echt baanbrekende vernieuwingen te introduceren.

De kern van De Sims 3 is nog steeds gelijk aan het eerste deel in de serie, dat negen jaar geleden uitgebracht werd: alles draait om het simuleren van het leven, waarbij echte mensen worden vervangen door zogenaamde sims, cartooneske figuurtjes met alle behoeften en gevoelens die echte mensen ook hebben. Het is aan jou om als God het leven van deze sims tot een succes te maken (of een hel, al naar gelang jouw behoeften). Door aan al hun basisbehoeften te voldoen houd je ze vrolijk en kun je carrières, relaties en persoonlijke groei verkennen op bijna elke manier die je fantasie maar kan produceren, en in dit meest recente deel werkt dit alles nagenoeg perfect.

Een van de subtiele verbeteringen die de gameplay een stuk aangenamer heeft gemaakt, is het feit dat het makkelijker is om aan de basisbehoeften van je sims te voldoen. Misschien kun je je het eerste deel van de serie nog herinneren, waar je de hele dag bezig was met slapen, eten en bezoekjes brengen aan het toilet. Dat is nu verleden tijd, omdat je sims vrij simpel tevreden te houden zijn; ze hoeven minder naar de wc, krijgen minder snel honger en blijven langer vrolijk. Dit geeft je de ruimte om het sociale aspect van De Sims 3 te verkennen, tevens het meest diepgaande en interessante deel van de game.

1

Gelukkig is dit het sociale gedeelte van De Sims 3 beter uitgewerkt dan ooit. Je sims wonen in een stad die bruist van het leven. Sims komen en gaan, krijgen relaties met elkaar, gaan bij elkaar op bezoek en hebben allen hun eigen karakter. Deze karakters zijn bijzonder effectief op te bouwen: bij het creëren van je sims kun je ze allerlei eigenschappen meegeven, zoals “virtuoos”, “flirterig” en/of “bankhanger”. Deze eigenschappen hebben stuk voor stuk hun eigen subtiele invloed op de wensen en levensstijl van je sims. Zo kan een sim die flirterig is veel makkelijker contact leggen met andere sims en ze bovendien sneller verleiden. Echter, mocht één van de doelwitten van jouw flirterige sim bijvoorbeeld de eigenschap “flirtvrij” bezitten, dan halen de avances van de flirtende sim nog steeds weinig uit. Dit voorbeeldje is slechts een greep uit de vele scenario’s en interactiemogelijkeden die door deze eigenschappen geboden worden.

De eigenschappen bepalen ook de wensen en levensdoelen van je sims. Wensen zijn doelen die je vaak in vrij korte tijd kunt volbrengen, zoals het bereiden van een bepaald gerecht, een nieuwe bank kopen of een sim verleiden tot een zoen. Het vervullen van deze wensen werkt zowel stimulerend als variërend, omdat het je op een subtiele manier dwingt nieuwe dingen uit te proberen die je zelf niet had kunnen bedenken. Zo waren wij prettig verrast toen onze sim ineens de wens had om in het park gitaar te spelen. Zo gezegd, zo gedaan: de gitaar werd ingepakt en enige minuten later stond onze sim innig tevreden voor een klein groepje mensen gitaar te spelen.