Alpha Protocol (hands-on)

Spygame by the numbers?  

Alpha Protocol is de nieuwste creatie van Obsidian Entertainment, het huis dat ons eerder al games als Knights of the Old Republic 2 en Neverwinter Nights bracht. Met die games bewezen ze al dat ze het maken van RPG’s in een fantasiesetting onder de knie hebben en dus besloot Obsidian eens iets nieuws te proberen. Met Alpha Protocol tracht de developer een genre dat traditioneel actiegericht is in een RPG-vorm te gieten: het spionnengenre. Eurogamer.be kreeg de kans om een paar uur met de game te besteden en die namen we vanzelfsprekend met beide handen aan.

Dat Alpha Protocol boven alles een RPG is, is al meteen duidelijk. Meteen vraagt men je een nieuw personage aan te maken en dat doe je zoals vanouds met behulp van een uitgebreid aanbod aan metertjes om je gezicht aan te passen. Ook het kiezen van een characterklasse hoort erbij. Je hebt drie voorop gemaakte personages die allemaal wel binnen de gekende RPG-clichés passen. Je hebt de soldier met de brute vuurkracht, de stealth character die goed is in afleidingsmanoeuvres en de tech user die zelfs Pierce Brosnan’s Bond overtreft in het gebruik van gadgets. Eigenlijk doet het creëren van je personage eigenlijk nog het meest denken aan de eerste minuten van Mass Effect.

1

Daar stopt de vergelijking met de X360-parel niet. Ook de basisgameplay valt te vergelijken met Bioware’s space opera. Het grootste gedeelte van je speeltijd zul je besteden aan het voeren van gesprekken met informanten, mede-spionnen en allerhande crimineel gespuis. Deze gesprekken kun je heel direct beïnvloeden door op een bepaalde manier te reageren op je gesprekspartner. Altijd heb je de keuze uit een professioneel antwoord, een suave opmerking of een agressieve reactie en je zal altijd een ander effect bekomen. Ook hebben de keuzes die je in het verleden maakte een blijvende invloed op het verhaal. Je reputatie gaat je voor, of je nu in Moskou, Saoudi-Arabië of Taipei bent.

Hiermee wordt haast gegarandeerd dat elke speler een eigen variatie op het verhaal speelt. De grote lijnen blijven hetzelfde maar de manier waarop het plot ontrafelt, de zij-missies die je kan doen en de opties die je hebt zijn allemaal sterk afhankelijk van je gedrag tegenover NPC’s. Uitgever Sega maakt sterk dat er geen nadelen verbonden zijn aan een bepaalde manier van spelen en voor zover we gemerkt hebben lijkt dat te kloppen. Elke nieuwe situatie die gecreëerd wordt, heeft zijn eigen voordelen die een slimme speler naar zijn hand kan zetten.

Wel moeten we zeggen dat we het gevoel hadden dat de manier waarop je overkomt op je gesprekspartner een veel grotere invloed heeft op het gesprek dan bij Mass Effect. Treed een pand binnen als agressief personage en de atmosfeer en de toon van het gesprek zal meteen compleet anders zijn dan moest je als suave grappenmaker gekend staan. Veel meer dan bij Mass Effect heb je het gevoel dat de omgeving reageert op een echt personage in plaats van een combinatie van renegade- en paragon metertjes.

Over het verhaal van Alpha Protocol zwijgen we maar wel kunnen we zeggen dat het spionnenthema een aantal leuke dingen toevoegt aan de gameplay. Zo maak je dossiers aan voor elk personage dat je tegenkomt en wanneer je nieuwe informatie ontdekt over een personage kun je die tegen hem gebruiken om nieuwe paden in missies te openen of nieuwe dialoogopties te verkrijgen. Informatie is nu eenmaal macht in de wereld van spionage.

Alpha Protocol ziet er zonder twijfel smakelijk uit, en dat bewijzen Sega en Obsidian nog maar eens in deze trailer.

Het uitdragen van missies ziet eruit als een typische actiegame, maar onder de textures en polygonen zijn het de keiharde Dungeons & Dragons-regels die bepalen wat er gaat gebeuren. De kans dat je iemand van op een bepaalde afstand raakt hangt niet zozeer af van hoe goed je kunt mikken (al moet je wel enigszins in de buurt zijn) maar wel van hoeveel punten je in accuracy hebt gestoken en hoe sterk de verdediging van de vijand is. Het gaat zelfs zover dat een personage met goede stealth skills een paar seconden in het zichtsveld van een camera mag lopen zonder dat hij opgemerkt wordt. In het begin is het even wennen, maar het systeem is zo transparant dat je er al snel mee weg bent.

Alpha Protocol verschijnt amper een paar weken na Splinter Cell: Conviction maar het staat nu al vast dat deze game een geheel andere ervaring zal bieden. Wat wij zagen van de game was alvast indrukwekkend en het zou ons niet verbazen moest Alpha Protocol een van de verdiende toppers van 2010 worden.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Jasper Segers

Jasper Segers

Heel Belangrijk  |  Yahsper

Jasper nadert een decennium-lange carričre bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread