Rainbow Six Extraction review - Sterke PvE-twist op de succesformule

Deze game hoeft alvast niet in quarantaine.

Ondanks kleine smetjes slaagt Ubisoft erin de succesformule van Rainbow Six in een PvE-jasje te stoppen.

In de Rainbow Six Extraction review van Arthur lees je hoe Ubisoft de tactische formule van Rainbow Six Siege naar een PvE-setting tracht om te zetten, en in welke mate dat slaagt.

Omringd door een dodelijk virus en in de greep van constante lockdowns is de keuze voor 'Extraction' in plaats van 'Quarantine' uiteindelijk iets tactvoller. Met deze titel wil ontwikkelaar Ubisoft tactische PvE-shooters zoals de klassieke Rainbow Six-games nieuw leven inblazen. Hoewel het de engine en een aantal gameplay-elementen deelt met Rainbow Six Siege, is dit geen overhaaste kopie of een DLC die een eigen leven ging leiden. Rainbow Six Extraction is een volledig opzichzelfstaande game die de spanning en 'on-the-spot' tactische besluitvorming van Siege met succes omzet naar een PvE-formule.

Cover image for YouTube video7 Manieren Waarop Rainbow Six Extraction Anders Is Dan Siege

Waar de game in uitblinkt, is een gevarieerde gameplayloop die fris blijft dankzij de talloze en verscheidene uitdagingen. In elke missie word je geconfronteerd met drie verschillende doelen die simpel maar creatief zijn. De keuze voor aliens in plaats van terroristen is onorthodox binnen de serie, maar het buitenaards gespuis geeft meer variëteit en een gevoel van aanhoudende ernst. Bovendien geven de Expert-gamemodi en verstelbare moeilijkheidsgraad de game voldoende prikkels waardoor herhaling lang uitblijft. Ubisoft toont zich hier heer en meester in het scheppen van interessante uitdagingen voor zijn spelers.

Om die uitdagingen de baas te kunnen, beschik je over een hele set aan tools die je voor het begin van de missies ziet. De beschikbare Operators hebben allemaal een unieke vaardigheid die de rest van jouw keuzes grondig beïnvloedt. Ze hebben ook een eigen selectie aan wapens en gadgets zoals granaten en drones. De uitgebreide set aan betekenisvolle keuzemogelijkheden laat je je echt een 'Special Forces'-soldaat voelen die zich klaarmaakt voor een moeilijke opdracht.

Cover image for YouTube videoRainbow Six Extraction - Wij Speelden Het Al!

De echte parel van Rainbow Six Extraction zit hem echter in de tactische gameplay tijdens een Incursion zelf. Het spel biedt ruim de mogelijkheid tot methodische gameplay, wat opnieuw dat tactische element goed in de verf zet. Aan het begin van elke missie weten de aliens niet dat je aanwezig bent, waardoor jij en je teamgenoten op professionele wijze één voor één de kamers 'clearen' voordat je aan de objective zelf begint. Je kunt je dus grondig op gevaren in de map zelf voorbereiden. Drones, scan grenades (vraag me niet hoe die werken) en de vaardigheden van de Operators zelf laten je toe om heel ingelicht met deze omgeving aan de slag te gaan. En dat is ook nodig. Een situatie kan zeer snel ontaarden in een hels vuurgevecht, met Archaeans die uit nesten springen en naar jou toe komen gerend. Die tempowisseling is niet alleen verrijkend voor de game zelf. Wanneer je na methodisch grondwerk of heftig wapengekletter namelijk als winnaar uit de bus komt, geeft dat een verslavend heroïsch gevoel.

Cover image for YouTube videoRainbow Six Extraction - Team Kansloos vs het Virus

Het sterkste wapen is echter jouw team. Een minimum aan samenwerking is broodnodig om de meeste missies zelfs op de lagere moeilijkheidsgraden te voltooien. Voicechat is de keuze bij uitstek, maar als alternatief biedt Ubisoft een mix aan smart pings en handige emotes. Die zijn veelal voldoende, maar het ontbreekt ze vaak aan nuance waardoor de game zonder voicechat altijd wat simpeler is. Samenwerking wordt ook nog eens bevorderd doordat het gros van de loot door jou en je teamgenoten wordt gedeeld. Ubisoft geeft je genoeg handvatten om coöperatie te ondersteunen en belonen, wat voor een PvE-shooter onmisbaar is.

Toch zijn niet alle aspecten van Rainbow Six Siege lovenswaardig. Het grootste pijnpunt is het gebrek aan een campaign die het verhaal na een tijd afrondt. Nu wordt de status quo bewaard om een eindeloos spel zonder noemenswaardige slot te bieden. Dat echte einde ontbrak voor mij wel en deed de fantasieloze setting en verhaal aanvoelen als bijzaak. De tweede tegenvaller zijn de Proteans. In plaats van interessante vijanden zijn dit kogelsponzen die misplaatst aanvoelen in een spel waar tactiek en methodiek net het meeste spelplezier bijbrengen. Maar zelfs die punten schaden de kwaliteit van de kern van de game nauwelijks.

Proteans zijn indrukwekkend maar zuipen kogels.

Rainbow Six Extraction is een mooi gepolijste co-opgame die met haar tactische en methodische gameplay iets unieks aanbrengt in de PvE-gemeenschap. Het zwakke verhaal en de fantasieloze setting doen geen afbreuk aan de voor de rest uitstekende gameplay en keuzes die het de spelers laat maken. De progressie en 'endgame'-content bieden meer dan genoeg prikkels om door te spelen en laten je toe op eigen tempo het virus te verslaan. Al met al slaagt Ubisoft erin de succesformule van Rainbow Six in een PvE-jasje te steken. Het zal nog een poos duren voor ik uit deze game wil 'extracten'.

Voor deze Rainbow Six Extraction review speelde Arthur op pc.