Mass Effect Legendary Edition review - Legendarische games, gemengde remaster

Massief veel content.

Mass Effect Legendary Edition is een ambitieuze remaster en verdient daar ook lof voor. Maar er zijn heel veel kanttekeningen aanwezig.

In de Mass Effect Legendary Edition review van Sander lees je of de drie legendarische games in deze bundel een volwaardige remaster-behandeling hebben gekregen.

De originele Mass Effect-trilogie geniet nog steeds een legendarische status. Ze katapulteerde ontwikkelaar BioWare van zijn status als relatief niche-RPG-ontwikkelaar naar een studio die blockbusters aflevert. Hoewel het de afgelopen jaren na de problemen met Mass Effect: Andromeda en Anthem minder goed gaat met de Canadese studio, hoopt het met de Mass Effect Legendary Edition de nalatenschap van zijn trilogie veilig te stellen. Het doel is volgens de studio om een eengemaakte ervaring aan te bieden, waarbij vooral de graphics en gameplay van Mass Effect 1 een upgrade naar de standaard van Mass Effect 2 en 3 krijgen. Daar slaagt BioWare in, maar niet zonder enkele belangrijke kanttekeningen.

Visueel is dit een verbluffende remaster. Planeten zijn rijker in detail, met meer gras, details in de rotsformaties en extra gebouwen aan de horizon. Personages hebben veel meer detail in hun outfits, zoals de gespjes op Tali's outfit of Garrus' geëxplodeerde pak. De gezichten lijken aanvankelijk vast te zitten in het verleden, maar dat komt vooral omdat de verschillen daar subtieler zijn. In de Legendary Edition hebben personages net dat beetje meer emotie in hun gezicht, terwijl de verbeterde textures hen net dat beetje meer persoonlijkheid geven. De animaties en vooral de lipsync zijn dan weer ongewijzigd tegenover de originele games en zien er dus verouderd uit. Een opmerkelijke missier aangezien je zoveel tijd in dialogen spendeert. In het algemeen verdient de ambitie van deze remaster echter heel veel lof.

Mass Effect 1 heeft onomstotelijk het meeste aandacht gekregen in deze bundel en verdient een extra woordje uitleg. Zo valt de vernieuwde belichting meteen op, te meer omdat de originele game erg donker was. De Legendary Edition doet er alles aan om de game beter te belichten en de HDR doet hier wonderen. De lichtreflecties op materialen en de toevoeging van nieuwe lichtbronnen zoals een hel licht op Eden Prime zorgen voor een veel levendigere wereld dan in het origineel. Dat gezegd zijnde maakt de nieuwe belichting alles soms net iets te steriel. Ook de duisternis van het origineel droeg immers bij tot de sfeer, waardoor de balans tussen helle verlichting en sfeervol donker nu weg is.

Ook andere aanpassingen aan de eerste Mass Effect overtuigen niet volledig. BioWare heeft naar eigen zeggen de combat van de game dichter bij Mass Effect 2 en 3 gebracht, maar daar merk je in de praktijk weinig van. Zo werkt het coversysteem nog steeds niet goed. Tomb Raider-gewijs moet je simpelweg dichtbij dekking gaan om Shepard automatisch cover te doen nemen, maar net als in het origineel werkt die mechanic niet altijd naar behoren. Mass Effect 2 en 3 hebben wel een toegewijde knop voor cover die goed werkt. Het is dan ook een mysterie waarom die functionaliteit niet is overgenomen. Datzelfde geldt voor het munitiesysteem. Deze versie van Mass Effect 1 werkt namelijk nog steeds met een cooldown tijdens het knallen, waar Mass Effect 2 en 3 met ammo werken. De 'eenmaking' tussen de drie games lijkt vooral van toepassing op de weapon handling, user interface en AI, die flink wat competenter dan in het origineel is. Eerder subtiele verschillen dus, die de beloftes van BioWare niet helemaal waarmaken.

Mass Effect Legendary Edition review: Links de remaster, afgespeeld op de Xbox Series S met een resolutie van 1440p, zonder HDR. Rechts de orginele pc release van Mass Effect uit 2007 met een resolutie van 1440p. Beide games zijn gedownscaled naar 1080p.

Ook andere aanpassingen aan Mass Effect 1 zijn niet unaniem geslaagd. Hoewel de grondig aangepaste HUD beter leesbaar en moderner is, is de rest van de menu's hetzelfde gebleven. Aangezien die stammen uit een tijd waarin HD nog niet de norm was, zijn ze overbodig groot, log en weinig informatief. Laadtijden zijn dan weer een flink stuk korter, waardoor je de beruchte liftsecties (maar ook de unieke dialogen in die liften) overslaat. Zaken zoals verbeterde camerahoeken of een andere plaatsing van personages tijdens cutscenes tonen uiteindelijk dat er goed is nagedacht over deze remaster. De ambitie van BioWare is indrukwekkend, zelfs al zijn de aanpassingen niet altijd helemaal geslaagd.

Bovendien blijven de games zelf fier overeind staan en tonen ze BioWare op het toppunt van zijn kunnen. Mass Effect 1 en 2 zijn enkele van de beste actie-RPG's aller tijden, met messcherpe dialogen en personages waarmee je een echte emotionele band vormt. Garrus, Wrex, Liara, Mordin, Thane... Als je de games ooit hebt gespeeld, is het een warm weerzien met deze memorabele personages. En als het je eerste keer is, staan er je meer dan honderd uur aan geweldige verhaallijnen en moeilijke narratieve keuzes te wachten.

Een gebrek aan content bevat deze bundel dus niet, zeker aangezien ook bijna alle downloadable content voor alle games aanwezig is. Lair Of The Shadow Broker voor Mass Effect 2 en Citadel voor Mass Effect 3 blijven daarbij de uitschieters. Enkel Pinnacle Station schittert in afwezigheid voor Mass Effect 1, maar het gemis is begrijpelijk gezien de corrupte broncode voor deze DLC. Mass Effect Legendary Edition is kortom een erg genereuze bundel.

Mass Effect Legendary Edition slaagt in zijn basisopzet om de drie legendarische games te bundelen en biedt de beste ervaring om de trilogie van begin tot einde te spelen. Er vallen daarbij wel enkele belangrijke kanttekeningen te maken. Hoewel dit visueel een bijzonder indrukwekkende remaster is, weten de gameplayaanpassingen aan Mass Effect 1 niet volledig te overtuigen. Integendeel, BioWare slaagt er niet helemaal in om de gameplay in lijn te brengen met delen twee en drie. Toch blijven vooral Mass Effect 1 en 2 fenomenale games. De verhaallijn en de personages van de trilogie hebben de tand des tijds met glans doorstaan en dit is een erg genereuze bundel aan content. Het is geen volmaakte remaster, maar de ambitie van BioWare verdient alsnog heel veel lof.

Mass Effect Legendary Edition bevat drie erg grote games. Sander heeft zowel de originelen als de drie remasters diepgaand gespeeld. Vanwege de korte tijd tussen het ontvangen van het reviewexemplaar en het embargo van deze tekst, heeft Sander de drie games echter niet kunnen uitspelen. We updaten deze review indien er nieuwe zaken aan het licht komen die het oordeel kunnen beïnvloeden.

Voor de Mass Effect Legendary Edition review speelde Sander op de Xbox Series S. De game is vanaf 14 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S en Xbox Series X.