Steel Dawn ruimt de Fallout 76-ravage verder op

Met ijzeren vuist(je).

Oh, de ironie. Terwijl de echte wereld in 2020 naar de knoppen gaat, heeft een game over een wereld die al naar de knoppen is net in 2020 een fikse opknapbeurt gekregen. Ik heb het over Fallout 76, de beruchte open world MMO-maar-dan-ook-weer-niet-RPG van Bethesda Game Studios. Om het zacht uit te drukken heeft het post-apocalyptische avontuur bij de lancering in oktober 2018 geen al te beste beurt gemaakt. Talloze bugs zorgden voor frustratie, en de game wist door de halfbakken multiplayeropzet niet wat het wilde zijn.

Twee jaar na de lancering doet Fallout 76 nog eens een gooi naar je liefde. De grote Wastelanders-update van april bevolkte het desolate Appalachia met een rist NPC's en twee grote facties: de Settlers van Foundation (goedzakken) en de Raiders van Crater (klootzakken). Daarnaast zorgde de update vooral voor structuur door een leidraad te voorzien om de spelwereld te verkennen. Je loopt niet langer rond als een kip zonder kop, maar krijgt via een tutorial-questlijn een broodnodig duwtje in de rug. Het werkt een pak uitnodigender dan de vroege dagen van Fallout 76, waarbij de eerste kennismaking met Appalachia een Russische speler was die in de world voice chat loeiharde techno zat te knallen.

Naast de Settlers en de Raiders introduceert Bethesda Game Studios volgende maand ook de Brotherhood of Steel in de Steel Dawn-update. Mocht je niet met de Fallout-lore bekend zijn, dan valt de Brotherhood of Steel te omschrijven als een groep feodale ridders maar met lasergeweren in de plaats van zwaarden. Ze hebben nu hun zinnen gezet op Appalachia en opereren vanuit het ATLAS Observatory, dat ze tot Fort Atlas hebben omgebouwd. Ik heb enkele quests uit de nieuwe verhaallijn gespeeld, maar voorlopig laat de nieuwe content geen diepe indruk na. De queststructuur is heel safe en braaf, en de Brotherhood of Steel zelf slaagt er niet in om je aandacht te grijpen. Ze lijken veel meer op hun nazaten in Fallout 3 (goedzakken) dan op die in Fallout 4 en Fallout: New Vegas (klootzakken). Hopelijk bloeit de questlijn later open en mag je weer moreel bezwaarlijke keuzes maken.

Een andere grote toevoeging van de Steel Dawn-update zijn C.A.M.P. Shelters. Dat zijn heuse ondergrondse ruimtes waarvan je de ingang in je C.A.M.P. bouwt, maar die voor de rest losstaand zijn. Dat betekent dat zo'n Shelter een eigen build budget heeft - op moment van schrijven is dat 50% meer dan dat van een gewoon C.A.M.P. - dus je kunt je creativiteit de vrije loop laten. Een bijkomend voordeel is dat de muren en vloeren in een Shelter mooi waterpas zijn. Zo ligt je Perzisch tapijt netjes óp de vloer en niet vijf centimeter erboven zoals dat door het oneffen landschap in je C.A.M.P vaak het geval is.

Het lijkt erop dat Steel Dawn geen potten zal breken. De update getuigt echter wel van de voortdurende inzet van Bethesda Game Studios om van Fallout 76 alsnog een volwaardig product te maken, waar je zowel individueel als met vrienden plezier uit kunt halen. Zeker nu de game op Game Pass staat, heb je geen excuus om de post-apocalyptische RPG niet minstens een paar uurtjes te proberen. Want het is in ieder geval in betere staat dan onze eigen wereld.

Voor deze preview speelde Bert op pc, waar hij toegang heeft tot de Fallout 76 Public Test Server.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Bert Van der Hoogerstraete

Bert Van der Hoogerstraete

Redacteur

Bert is niet meer zo actief voor Eurogamer Benelux als vroeger, maar schrijft wel nog steeds graag reviews. Hij wisselt kleurrijke Nintendogames af met de duisternis van Bloodborne en wacht al tien jaar tevergeefs op een nieuwe Golden Sun.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread