Pikmin 3 Deluxe review - Meer dan welkom op de Switch

Nog steeds uniek.

Pikmin 3 is ondertussen al zeven jaar oud, maar verdient deze Deluxe-heruitgave dubbel en dik.

In deze Pikmin 3 Deluxe review legt Bruce uit waarom de game uit 2013 zijn heruitgave verdient en waarom de game nog steeds uniek in het strategiegenre in.

Over Nintendo wordt wel eens gezegd dat het tijdloze games maakt. In dat opzicht is het dan ook niet verwonderlijk dat het zeven (!) jaar oude Pikmin 3 in een Deluxe-versie wordt heruitgeven. Geen moment te laat, want de game verdient een groter publiek dan het destijds op de tegenvallende Wii U wist te bereiken.

De formule van de Pikmin-games is een unieke spin op het strategiegenre zoals enkel Nintendo het kan bedenken. Je bestuurt een kapitein die een groep met maximaal honderd plantaardige wezentjes aanstuurt. Die Pikmin voeren verschillende taken uit zoals vechten tegen vijanden, bruggen bouwen, zware objecten verplaatsen om de weg vrij te maken en - het eigenlijke doel van het spel - fruit verzamelen. Ze komen in vijf verschillende soorten, elk met hun eigen unieke vaardigheden en sterktes. Zo is de gele Pikmin immuun voor elektriciteit en geleiden ze zelfs stroom, terwijl blauwe Pikmin onder water kunnen ademen en de grote Rock Pikmin vooral handig zijn om kristallen en barrières open te breken. Kortom, elke Pikmin heeft zijn toepassingen en de uitdaging bestaat erin om die zo efficiënt mogelijk te combineren.

De verschillende soorten Pikmin worden een voor een geïntroduceerd, waarbij de complexiteit van de doelstellingen en de spelwereld eveneens stijgt. De oplossing voor je volgende doel is nooit vergezocht, maar ook zelden zo vanzelfsprekend dat de uitdaging verdwijnt. De moeilijkheidsgraad blijft zo steeds op een ideaal niveau voor wie een meer ontspannende strategiegame zoekt.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn om je speelstijl te optimaliseren. Je beschikt namelijk over drie kapiteins die je afzonderlijk van elkaar kunt besturen en orders geven. Vaak heb je deze samenwerking nodig om puzzels op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan een rivier die je niet zomaar kunt oversteken. De oplossing is om een van je kapiteins samen met wat Pikmin naar de overkant te gooien. Vervolgens neem je de controle van die kapitein over en ga je aan de overkant op zoek naar puzzelstukken om een brug te bouwen. Via de map geef je vervolgens aan je eerste kapitein het order om met de resterende Pikmin terug te keren naar je basis.

Dit systeem van orders en taken opsplitsen werkt op zich goed. In de praktijk ben je echter vooral bezig met een groep Pikmin tegelijk besturen. Het is dus vooral handig om saaie loopjes terug naar je basis te vermijden, makkelijker te navigeren of om puzzels die expliciet samenwerking vereisen, op te lossen. Bovendien is de verhaalmodus in de Deluxe-versie volledig met tweeën in split-screen speelbaar. Ideaal voor een ontspannend potje co-opstrategie op de bank dus.

Pikmin 3 Deluxe review - Sommige Pikmin zijn effectiever tegen bepaalde vijanden dan anderen. Wees echter voorbereid op enkele slachtoffers.

Het rustgevende karakter van Pikmin 3 wil echter niet zeggen dat er af en toe niet flink wat druk op de ketel staat. Elke dag heeft immers een tijdslimiet waarin je zoveel mogelijk fruit moet verzamelen. Daarbij moet je er vooral voor zorgen dat al je Pikmin voor zonsondergang terug in je team of basis zijn. Niets is zo hartverscheurend als verdwaalde Pikmin aan hun noodlot te moeten overlaten. Daarnaast zien de baasgevechten er niet enkel spectaculair uit, maar testen ze ook geregeld je vaardigheid om je Pikmin te besturen.

Die besturing werkt simpel en effectief. Met de linkerjoystick geef je de richting en afstand aan waarin je Pikmin wil gooien of laten aanvallen. Dat wordt nog makkelijker dankzij de lock-onfunctie. Met de schouderknoppen schakel je dan weer tussen de verschillende soorten Pikmin in je team. Met de B-knop roep je ze ten slotte terug samen. De Pikmin voeren zelf de juiste taken uit aan de hand van de context waarin ze zich bevinden. Het is een elegant systeem waarmee je zelden in de knoop zit. Een hele prestatie voor een strategiegame op een console.

Hoewel de game technisch geen hoogvlieger is, zorgen de charmante stijl en de verbeterde resolutie voor een aangename grafische ervaring. De miniatuurwereld waarin waterlelies bruggen vormen, boomstronken als bergen opdoemen, verloren conservenblikken onontkoombare hindernissen vormen en virtueel fruit er nog nooit zo smakelijk uitzag, spreekt constant tot de verbeelding. Bovendien hebben de vijf verschillende gebieden in de game elk hun eigen stijl, waarbij de winterse toendra en het herfstige bos persoonlijke favorieten zijn. Kortom, ook grafisch wordt er sterk bijgedragen aan de feelgoodsfeer van Pikmin 3 Deluxe.

Pikmin 3 Deluxe review - De verhaalmodus is volledig in splitscreen speelbaar.

Als toemaatje op de originele versie biedt Pikmin 3 Deluxe nieuwe proloog- en epiloogmissies. Daarin speel je met de helden van de vorige Pikmin-games, Olimar en Louie. Die missies zijn iets stressvoller dan die uit de verhaalmodus: de tijdslimiet is beperkter en je moet in een kleinere omgeving tegen de klok zoveel mogelijk schatten en fruit verzamelen. Net als de hoofdgame kun je ook de zijmissies zijmissies met z'n tweeën spelen. Een mooi extraatje voor wie wat extra actie wilt.

Ondanks zijn leeftijd voelt Pikmin 3 nog steeds als een frisse wind in het genre. Als je de game reeds op Wii U speelde, biedt de Deluxe-versie te weinig toevoegingen om een heraankoop te rechtvaardigen. Nieuwkomers met zin in een rustgevend potje strategie zijn hier echter aan het juiste adres. Pikmin 3 verdient zijn Deluxe-heruitgave dubbel en dik.

Pikmin 3 Deluxe is vanaf 30 oktober 2020 verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Zin om zelf met deze schattige wezentjes aan de slag te gaan? Pikmin 3 Deluxe kopen op Bol.com doe je via deze link.