Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review - Terug van weggeweest

Can you kick it?

Dankzij responsieve controls en respect voor het bronmateriaal maakt THPS 1 + 2 de franchise weer relevant.

In de Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review (pc, PlayStation 4 en Xbox One) ontdekt Marcel of de franchise een nieuwe highscore neerzet.

Na de matige ontvangst van Tony Hawk's Pro Skater 5 doet Activision een nieuwe poging om de franchise weer stevig in de markt te zetten. Niemand minder dan ontwikkelaar Vicarious Visions moet dat realiseren, de studio die eerder aan de succesvolle Crash Bandicoot-remake en de GBA-versies van THPS heeft gewerkt. Met Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 (THPS 1 + 2) trekt de ontwikkelaar een trukendoos open om de originele klassiekers te moderniseren. De game is daardoor niet zomaar een remaster, maar eerder een volledige remake die de franchise niet enkel eer aan doet, maar zelfs weer op de kaart zet.

Cover image for YouTube videoTony Hawk’s Pro Skater 1 and 2 - Launch Trailer | PS4

In tegenstelling tot remaster Tony Hawk's Pro Skater HD bevat THPS 1 + 2 namelijk wel alle levels uit de twee originele games. Wie die games heeft gespeeld merkt meteen op dat de skateparken zo authentiek mogelijk zijn nagebouwd. De ramps en railings staan keurig op hun oorspronkelijke plek en alle geheimen, zoals het zwembad in School II, zijn nog allemaal te vinden. Iconische skateparken zoals Warehouse en Mall uit Tony Hawk's Pro Skater, en Hangar, School II en Bullring uit het veelgeprezen Tony Hawk's Pro Skater 2 zijn zodoende allemaal in volle glorie gerestaureerd.

Dat Vicarious Visions zorgvuldig met het bronmateriaal aan de slag is gegaan, betekent niet dat de ontwikkelaar niet zijn eigen stempel op de game heeft gedrukt. Zo hebben de levels uit de eerste game nieuwe park goals gekregen, waardoor je bijvoorbeeld in het level Mall nu ook een Airwalk over een gap moet doen. Die extra park goals laten zelfs veteranen van de reeks zich in nieuwe uitdagingen vastbijten. Alle levels hebben nu evenveel te bieden, wat de speelduur ten goede komt. Daarnaast zorgt de bekende timer van 2 minuten nog altijd voor een goed evenwicht, waardoor je na het falen van een park goal steeds de neiging hebt om nog een poging te wagen. De twintig jaar oude formule blijft tot op vandaag verslavend.

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review - De twintig jaar oude formule blijft tot op vandaag verslavend.

Het helpt dan ook zeker dat de besturing niet enkel heerlijk herkenbaar is, maar bovenal responsief aanvoelt. Het is een erg positief punt, zeker in tegenstelling tot voorgangers THPS HD en THPS 5 die worstelden met klungelige controls. Om de combo's makkelijker in elkaar te boksen, introduceert Vicarious Visions bovendien de Wallplant - waarmee je jezelf van muren lanceert - en de Revert. Daardoor is die combo van 300 000 punten altijd in handbereik en tovert de game met regelmaat een glimlach op je gezicht.

Zelfs op het vlak van de professionele skateboarders heeft Vicarious Visions kosten noch moeite gespaard. Oude bekenden zoals Bob Burnquist en Kareem Campbell passeren de revue, maar ook nieuwkomers Riley Hawk, Tyshawn Jones en Aori Nishimura zijn van de partij. Met in totaal acht nieuwe skaters weerspiegelt THPS 1 + 2 zowel het oude als het nieuwe skatelandschap. Een zeer welkome toevoeging op een legendarisch rooster. Datzelfde geldt voor de soundtrack, die vanwege licentieproblemen niet volledig van de twee originele games over is genomen. Vicarious Visions kon het daar misschien bij laten, maar heeft uiteindelijk 37 nieuwe nummers aan de soundtrack toegevoegd. Met artiesten zoals Billy Talent, Machine Gun Kelly, A Tribe Called Quest, Anthrax en Rage Against The Machine zit er dus voor iedereen wat tussen.

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review - THPS 1 + 2 weerspiegelt zowel het oude als het nieuwe skatelandschap.

De ontwikkelaar heeft overduidelijk zijn best gedaan om deze twee klassiekers naar het nieuwe decennium te tillen, maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Hoewel de nieuwe algemene challenges de speelduur van THPS 1 + 2 aanzienlijk verlengen, is het menu behoorlijk onoverzichtelijk en zijn de diverse park goals soms lastig te vinden. Eveneens heeft de game tijdens splitscreen-co-op moeite om een stabiele framerate aan te houden, waardoor de responsieve besturing ineens wegvalt. Online modi, zoals Tag en Graffiti, komen beter uit de verf, aangezien daar de framerate wel naar behoren is. Kleine schoonheidsfoutjes, maar wel belangrijk om in acht te nemen.

Door slimme wijzigingen en toevoegingen zoals de extra park goals, nieuwe skaters en skatemoves is ontwikkelaar Vicarious Visions er glansrijk in geslaagd om Tony Hawk's Pro Skater 1 en 2 te moderniseren. De onoverzichtelijke challenges en de lagere framerate in de lokale co-op doen daar weinig afbreuk aan. Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 beschikt namelijk over ijzersterke gameplay en fantastische iconische levels, waardoor je keer op keer je eigen highscores of die van anderen wilt verbeteren. Twintig jaar later blijft de formule fier overeind staan. Tony Hawk's Pro Skater is terug van weggeweest.

Voor de Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 review speelde Marcel op de PlayStation 4.

Heb je zelf zin om te rollen? Onder meer hier kun je Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 op Bol.com kopen.

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2