Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Epic toont prachtige Unreal Engine 5 demo op PlayStation 5

Een eerste blik op de nieuwe generatie.

Epic Games heeft een eerste demo getoond van zijn Unreal Engine 5. De demonstratie is volledig real-time en draait op een PlayStation 5.

Lumen in the Land of Nanite is een real-time demo die de nieuwe features van de Unreal Engine 5 demonstreert. De Unreal Engine is één van de populairste tools die developers gebruiken om games te ontwikkelen.

Hoewel de demo op PlayStation 5 draait, bevestigt Epic dat dezelfde resultaten ook behaald kunnen worden op een Xbox Series X. De Unreal Engine 5 kan ook gebruikt worden om games te ontwikkelen voor pc, PS4, Xbox One, iOS en Android.

De demo ziet er grafisch fantastisch uit en geeft een idee van de mogelijkheden die next-gen consoles bieden.

Bekijk op YouTube

We moeten hierbij wel een belangrijke kanttekening maken. De Unreal Engine 5 is nog niet in handen van ontwikkelaars, het zal dus nog enkele jaren duren alvorens games gebruik maken van deze nieuwe snufjes. Ook moeten de verwachtingen getemperd worden. Hoe indrukwekkend het grafische aspect van de demo ook is, het valt te bezien of dit niveau ook behaald kan worden in echte games die ook rekening moeten houden met AI, open werelden, onderliggende logica en andere interactieve factoren.

De ontwikkelaars van de Unreal Engine 5 geven ook commentaar op wat we te zien krijgen en leggen uit welke revolutionaire technieken ze gebruiken om het prachtige resultaat te bekomen.

De twee voornaamste technieken heten 'Nanite' en 'Lumen'. Nanite moet de workflow voor ontwikkelaars vereenvoudigen. Zij moeten vanaf nu hun 3D-modellen niet langer aan te passen aan het apparaat waar de game voor uitkomt. De Unreal Engine 5 laat hen immers toe om volwaardige hoog gedetailleerde 3D-modellen in de game te plaatsen, waarna de engine het model meer of minder gedetailleerd maakt afhankelijk van het systeem waarop de game draait, en het niveau van detail dat van het object gevraagd wordt. Een standbeeld dat ver van de speler staat wordt bijvoorbeeld minder gedetailleerd ingeladen, en wordt automatisch geüpgraded naarmate de speler dichterbij komt. Momenteel moeten developers dat nog manueel instellen.

Nanite is vooral handig om de workflow te vereenvoudigen tussen CGI voor films en games. 3D omgevingen en objecten kunnen geïmporteerd worden in games zonder dat ontwikkelaars hier nog veel werk aan hebben. Een belangrijke opmerking daarbij is dat dit vooral het werk van ontwikkelaars eenvoudiger maakt en dus niet noodzakelijk betekent dat we geometrie in games zullen zien die van filmkwaliteit is. Wel betekent dit dat de Unreal Engine 5 die geometrie automatisch kan bewerken tot een aanvaardbaar, interactief niveau.

Lumen is de naam voor het nieuwe lighting systeem. Epic geeft de developers meer tools om dynamic lighting te implementeren. Dat betekent dat belichting voor een groot stuk automatisch berekend kan worden. Ontwikkelaars kunnen verschillende lichtbronnen instellen, en de Unreal Engine 5 zorgt ervoor dat alle lichtstralen op de juiste manier reflecteren, schaduwen zich correct gedragen en zelfs indirecte lichtbronnen op de juiste manier verwerkt worden. Dat bespaart ontwikkelaars opnieuw veel tijd, aangezien die berekeningen vandaag meestal manueel gebeuren.

Epic Games heeft zelf al aangegeven dat Fortnite volgend jaar overschakelt naar Unreal Engine 5.

Read this next