Dreams is de gedroomde game voor designers in spe

De meeste dromen zijn geen bedrog.

Dreams is op z'n zachtst gezegd een zeer unieke game, en zelfs dat statement doet het nieuwe project van ontwikkelaar Media Molecule eigenlijk geen eer aan. Zoals je namelijk al kon lezen in de Dreams hands-on van Maarten is Dreams niet zozeer een spel, maar wel een toolkit waarmee iedereen op een gebruiksvriendelijke manier zélf een game kan ontwikkelen. Zo vat Dreams mooi de tijdsgeest samen, waarbij een democratisering van gamedesigntools (zie bijvoorbeeld Unity en de Unreal Engine 4) al een tijdje aan de gang is.

Dat maakt het echter ook moeilijk om een traditionele recensie van Dreams te schrijven. Hoewel Media Molecule bij launch een korte singleplayer campaign genaamd Art's Dream heeft voorzien, is deze eerder bedoeld om de veelzijdigheid van de tools te tonen. Het zou dan ook niet eerlijk zijn om Dreams op basis van deze korte campaign te beoordelen. Een oordeel vellen over een toolkit is zo mogelijk nog moeilijker, aangezien er maar zoveel gezegd kan worden over de werking van de interface en de aanwezige tools. Bovendien belooft Media Molecule constant updates uit te brengen, die nieuwe tools en objecten toevoegen, waardoor deze taak nóg moeilijker wordt.

Daarom heeft dit artikel een andere insteek. Om jou te helpen bij je beslissing of je Dreams wil aanschaffen, geeft dit een artikel een kort overzicht van de meest indrukwekkende of inspirerende creaties die ik tot nu toe heb gevonden in Dreams. Meer dan eender welke recensie, kan dit duidelijk maken hoeveel er precies mogelijk is met Dreams. Het is al helemaal gek wanneer je bedenkt dat de game op de tijd van schrijven nog maar een week in zijn finale vorm uit is. Het is niet ondenkbaar dat Dreams over enkele maanden games voortbrengt, die tot opzichzelfstaande successen kunnen uitgroeien. Een beetje zoals Counter-Strike als een mod voor Half-Life en DotA als een mod voor Warcraft 3 begon (en op zijn beurt de basis voor League of Legends legde).

Tiny Pier Simulator 1904 van urbandevill is een perfect voorbeeld van een game die gemakkelijk als early access-titel op Steam te vinden zou kunnen zijn. Je runt enkele winkeltjes en attracties op een kleine pier, moet omgaan met de mopperige burgemeester van het stadje en kunt je bestaande gebouwen upgraden naarmate je meer volk lokt. De kers op de taart is de prachtige, pittoreske setting die Tiny Pier Simulator 1904 niet enkel verslavend maar ook rustgevend maakt.

Ruckus van HeartFactory-KW et al. is het tegenovergestelde van rustgevend maar daarom niet minder de moeite waard. Je speelt als een Godzilla-achtig monster met als enige doel om een dichtbijzijnde stad de vernieling in te helpen. Je hebt tail spins en een laserstraal, en kunt ook gebouwen beklimmen en vliegtuigen uit de lucht plukken. De controls werken heel goed en doordat het geheel zo genietbaar chaotisch is, strijd je in de kortste keren mee om een plekje op de leaderboards.

Niet alle Dreams-projecten zijn speelbare games. Integendeel: heel wat zijn statische scènes of filmpjes. Dat doet echter geen afbreuk aan hun indrukwekkendheid. Full Beech Breakfast van THE_ARCH1TECT bijvoorbeeld, is een fotorealistische weergave van een ontbijt, met details die je simpelweg met verstomming slaan. De individuele boontjes, de glans van de eieren... Is het raar om dit als screensaver op je smartphone te hebben? Toegewijde fan DrJones20 heeft dan weer de openingsscène van Star Wars: Episode IV - A New Hope nagemaakt, inclusief de iconische entree van Darth Vader.

Om terug te keren naar interactieve projecten: probeer zeker eens The Eternity House van HandsomeFiend. Deze first-person, narratieve horrorgame speelt zich af in een bezeten huis en is een extreem geslaagd voorbeeld van hoe Dreams ideaal is om 'walking simulators' mee te bouwen. Hoewel het amper vijftien minuten duurt, is het een zeer indrukwekkend eindresultaat.

Helemaal anders, maar net zo geslaagd, is GridSlice van C00kedturkey. In deze puzzelgame gebruik je een klein blokje om grotere blokken in stukken te snijden. Dat lukt echter enkel door in bepaalde richtingen te bewegen. Combineer dat met blokken die speciale eigenschappen hebben, zoals kleuren en explosies, en GridSlice wordt al snel een uitdagende en slimme puzzelgame.

Over slim gesproken: Shifting Islands door SlurmMacKenzie is eveneens een goed voorbeeld van een mooi ontworpen game. Hoewel het overduidelijk geïnspireerd is op klassieke platformers (met name enkele mechanics die je vast wel herkent uit Super Mario Galaxy) is er goed nagedacht over elk individueel element. Het resultaat is een zeer genietbare en schattige game, met een protagonist die meer dan een beetje aan Kirby doet denken.

Als laatste game is er het memorabele en geslaagde Player Piano Player door Enigma_0123. Het heeft eerst wat weg van Guitar Hero (of, om nog preciezer te zijn, Amplitude) gezien je als pianospeler in een saloon de noten van de muziek op het juiste ritme met je knoppen probeert te raken. Maak je foutjes, dan wordt je cowboypubliek kwaad en legen ze hun revolvers in jouw richting. Naast als een gek de noten in de gaten houden, moet je dus ook met de schouderknoppen kogels ontwijken. Chaotisch maar enorm verslavend.

En dan zijn er nog de honderden projecten die bestaande games, series en films namaken. Je kunt als SpongeBob SquarePants rondlopen in het iconische Rock Bottom - inclusief de snoepautomaat. Het legendarische P.T. is dan wel verdwenen uit de PlayStation Store, maar de geest van Lisa waart nu rond in Dreams. Super Mario 64 is op indrukwekkende wijze nagemaakt. En misschien wel het meest gekende voorbeeld is het feit dat Fallout 4 (althans een klein deel ervan) perfect werd nagebootst.

Eén ding staat vast: het is volledig aan jou om te beslissen of Dreams op jouw lijf geschreven is of niet. Zoek je naar strak ontworpen ervaringen met een sterk verhaal? Dan is Dreams als toolkit niks voor jou, maar misschien bestaan er wel projecten ontworpen door de community die zo'n ervaring aanbieden. Bruis je bovendien zelf van ideeën en heb je er altijd al van gedroomd om zelf je game te ontwerpen? Dan is Dreams de ideale gateway om aan gamedesign te doen en een opstapje voor nog uitgebreidere en meer complexe tools zoals Unity en de Unreal Engine. Hoe je het ook bekijkt: in Dreams maak je je eigen plezier.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Sony en Microsoft stellen voorlopig geen gamereleases uit

Maar de gezondheid van de medewerkers is het belangrijkste.

Gerucht: Dit zijn de nieuwe playlists voor Call of Duty: Warzone

Spelen we weldra in teams van twee of vier?

Call of Duty: Warzone verhoogt prijzen loadout drops

Prijsstijging levert eerlijkere sessies op.

Sony vertraagt downloadsnelheid door coronacrisis

Moeilijke tijden vragen harde maatregelen.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread