Destiny 2: Shadowkeep review - De schaduwen van het verleden

Maar New Light is een nieuw hoogtepunt.

De Shadowkeep campaign wekt gemengde gevoelens op, maar met New Light maakt Bungie een sterke terugkeer.

De Destiny 2: Shadowkeep review van Carl kijkt of de nieuwe Destiny 2 expansion samen met New Light een geslaagde frisse wind doet waaien door de shared world-shooter.

Sinds de release van Destiny 2 heeft de shared world-shooter van ontwikkelaar Bungie een hobbelig parcours afgelegd. Na de zeer positieve receptie van de base game vond een heuse leegloop van spelers plaats. Daar konden de middelmatige uitbreidingen Curse of Osiris en Warmind geen verandering in brengen. Bungie zocht naar drastische middelen om het tij te keren. De grotere uitbreiding Forsaken wist vorig jaar opnieuw goodwill in de community te kweken en eerder dit jaar vond de meest frappante gebeurtenis tot nu toe plaats: de wegen van Bungie en uitgever Activision scheidden. Nu Bungie volledig zelf aan het roer staat, lanceert het Shadowkeep, een uitbreiding die Destiny 2 niet alleen nieuwe content geeft, maar bovendien de overgang naar een free-to-playmodel met betalende uitbreidingen en herwerkte systemen inluidt.

Shadowkeep gaat explosief van start, met een openingsmissie waarin tientallen NPC's elkaar te lijf gaan op een uitgestrekt slagveld. De chaos doet bijna denken aan Halo en wanneer je even later opnieuw een dungeon induikt om dozijnen Hive Acolytes, Knights en Thralls een kopje kleiner te maken, wordt het duidelijk dat Bungie in de story missions op geslaagde wijze experimenteert met tempo. Een latere missie waarin je halsoverkop moet vluchten uit pikdonkere catacomben is daar eveneens een goed voorbeeld van. De effectieve missies die Shadowkeep je voorschotelt, zijn dus sterk ontworpen en bieden aangename variatie.

Nochtans is er ook een minder mooie kant verbonden aan Shadowkeeps campaign. Al snel merk je namelijk dat ook zij-activiteiten een verplicht deel uitmaken van de campaign. Wanneer je eerst wordt gedwongen om deel te nemen aan een Strike om het verhaal te vorderen, vormt dit geen probleem. Het verhaal verantwoordt dit immers op geslaagde wijze om je The Scarlet Keep te tonen. Vooraleer je de eindmissie van Shadowkeep kunt starten, moet je echter ook de eentonige Nightmare Hunts voltooien én word je gedwongen om alle stukken Dreambane armor te verzamelen. Daarvoor moet je 'Essences' clearen, wat erop neerkomt dat je zij-activiteiten moet grinden om het nieuwe stuk armor vrij te spelen. Bungie rekt Shadowkeeps campaign op deze manier artificieel uit, en wanneer de slotmissie eindigt met een absolute anticlimax waarin je maar enkele minuten lang de mysterieuze piramides van The Darkness verkent, blijf je met een zeer bittere nasmaak achter.

Shadowkeep maakt nog meer bedenkelijke beslissingen. Zo is de terugkeer van de maan uit Destiny 1 een mooie nostalgische knipoog, al vermijden de sfeervolle donkere gangen en uitgebreidere labyrintische levels een gevoel van déjà vu. Bungie wentelt zichzelf echter te hard in het verleden door vervolgens ook bekende vijanden van vroeger zoals Crota en Ghaul te recycleren. Hoewel ook hier het verhaal deze 'Nightmare'-versies van de bekende vijanden logisch maakt, komt het desalniettemin gemakzuchtig over. Bovendien is Shadowkeep een grote stap terug qua verhaal. Waar Bungie er met Destiny 2 en uitbreiding Curse of Oriris in slaagde om een verstaanbaar verhaal te vertellen met sympathieke personages, is Shadowkeep een duidelijke terugkeer naar de cryptische, gefragmenteerde en humorloze stijl van de eerste Destiny. Daardoor is het des te moeilijker om deze recyclage van omgevingen en vijanden te aanvaarden.

d1
Destiny 2: Shadowkeep review - De maan heeft enkele geweldige locaties om te ontdekken.

Nochtans valt de release van Shadowkeep samen met een zeer opmerkelijke en sterke zet: de release van Destiny 2: New Light, waarmee de base game en enkele stukken DLC free-to-play worden. Niet enkel betekent deze release dat je gratis met een van de meest vloeiende en verslavende shooters van deze generatie aan de slag kunt, maar bovendien brengt het enkele zeer belangrijke en waardevolle veranderingen met zich mee. De meest opvallende daarvan is dat de eerste paar uren van Destiny 2 nu volledig veranderd zijn: er is nu een nieuwe openingsmissie die het begin van de eerste Destiny kopieert, en pas na enkele uren spelen wordt The Tower aangevallen (het oorspronkelijke begin van Destiny 2). Voor ervaren spelers vormt het een perfect moment om een nieuw personage aan te maken en de tocht van vooraf aan op een frisse manier aan te vatten.

Er zijn nog belangrijke en positieve veranderingen. Zo stijgt je personage niet langer in level, maar zorgt het verdienen van XP ervoor dat je in de Season Ranking stijgt en de desbetreffende beloningen krijgt. Op die manier geeft Bungie je nu eindelijk een grotere motivatie om op lange termijn te spelen, in tegenstelling tot de onvermijdelijke level caps waar spelers vroeger steeds op stootten. Bovendien betekent de switch naar een steeds updatende game met seasons dat je nu niet meer hoeft te wachten op de sporadische content drops van weleer, maar dat je op haast wekelijkse basis nieuwe activiteiten krijgt. Het huidige Season of the Undying maakt op dat vlak een goede eerste indruk, met de lancering van een nieuwe Raid en de Vex Offensive als sterke content.

d2
Destiny 2: Shadowkeep review - Bungies overstap naar Season Rankings en meer voorkomende update drops, moet ervoor zorgen dat je langer geboeid blijft door de game.

Tot slot huldigt New Light ook de komst van Armor 2.0 in. Dat nieuwe systeem betekent dat je armor nu vliegensvlug kunt upgraden en mods kunt verschuiven tussen gear. Op die manier wordt experimenteren met mods dus eindelijk aangemoedigd in tegenstelling tot de consumables die mods vroeger waren, en bovendien is armor dat je graag draagt nu eindelijk een langer leven beschoren. Het nadeel is wel dat het systeem nog maar eens een nieuwe resource vergt bovenop de tientallen vormen van currency die Destiny 2 al bezit. Voor wie nog dieper wil graven in de systemen van Bungies shooter, vormt het echter een zeer welkome toevoeging.

Shadowkeep is uiteindelijk een degelijke uitbreiding, maar maakt ook belangrijke beslissingen. De geweldige campaignmissies worden namelijk afgewisseld met duidelijke filler die de speelduur artificieel verlengt, terwijl ook het verhaal extreem humorloos en anticlimactisch is. Nochtans vormt de release van New Light een nieuw hoogtepunt in de lange rollercoasterrit van Destiny 2, met een sterk nieuw begin, de introductie van Season Rankings, de flexibiliteit van Armor 2.0 en een meer constante stroom aan nieuwe content. Shadowkeep wordt naar beneden gesleurd door de schaduwen van het verleden, maar New Light vormt een sterke nieuwe start voor Destiny 2 als free-to-play game.

Carl testte Destiny 2: Shadowkeep op de PlayStation 4.

ADVERTENTIE

Waarom zie je hier geen score?

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Wolfenstein: Youngblood heeft een open levelstructuur

Dankzij ontwikkelaar Arkane Studios.

Metro Exodus krijgt twee DLC-pakketten

Met nieuwe personages in de hoofdrol.

Apex Legends verbant meer dan 770.000 cheaters

Dankzij de nieuwe rapporteringstool.

Borderlands 3 bevat microtransacties

Maar enkel voor cosmetische voorwerpen.

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread