Ghost Recon Breakpoint beta hands-on - Ober, er zit The Division in mijn Ghost Recon-soep

Overleven op Aurora.

Ubisoft organiseerde een Ghost Recon Breakpoint-bèta van 5 tot en met 8 september 2019. Tijdens die bèta waren twee hoofdmissies speelbaar en was het ook mogelijk om het eiland Aurora alvast wat te verkennen. Hier kun je nog eens onze Ghost Recon Breakpoint Gamescom preview en Ghost Recon Breakpoint Parijs preview lezen, waarbij Ramadan dieper ingaat op respectievelijk de PvP- en PvE-componenten van de game.

Ghost Recon Wildlands vormde in 2017 een massaal succes voor uitgever Ubisoft. Hoewel de combinatie van de trage en zeer tactische gameplay van Ghost Recon met een gigantische open wereld door veel fans met scepsis werd onthaald, vertaalde zich dat niet in tegenvallende verkoopcijfers. Integendeel: Wildlands bleek een van Ubisofts grootste financiële successen ooit te zijn. Een sequel was onvermijdelijk, en daar verschijnt Breakpoint ten tonele. Door verder te bouwen op de succesformule van Wildlands maar tegelijk enkele nieuwe elementen te introduceren, hoopt Breakpoint een betekenisvolle evolutie te vormen. De grootste verrassing na het spelen van de bèta blijkt echter vooral hoe goed Breakpoint naar broertje The Division heeft gekeken.

Het is namelijk onvermijdelijk wanneer je de menu's induikt: je verzameling wapens en uitrusting gaat nu vergezeld door een gear-level, die bepaalt hoe goed je op een confrontatie met de vijandelijke troepen bent voorbereid. Opnieuw reageert de fanbase sceptisch, want hoe vallen strategie en gear-levels op een eerlijke wijze met elkaar te verzoenen? Ubisoft probeert de gemoederen echter te bedaren en belooft dat de tactische ziel van Ghost Recon bewaard blijft: van kogelsponzen kan in een realistische game als Ghost Recon geen sprake zijn, en headshots blijven met één schot dodelijk.

Wanneer je in de bèta combat opzoekt, lijkt dat op het eerste zicht inderdaad te kloppen. Zelfs vijanden van een hoger niveau respecteren de Ghost Recon-traditie dat tactiek altijd wint en vergen niet merkbaar meer kogels dan sommige sterkere vijanden in Wildlands. Het feit dat de filosofie van weleer ook hier behouden blijft, heeft ook een impact op jouw kant: zelfs wanneer je vijanden van onder jouw niveau te lijf gaat, betekent de aandacht verliezen en geflankeerd worden een enkeltje richting een respawn. Stealth gebruiken, vijanden taggen en efficiënt van je teamgenoten gebruikmaken blijft de sleutel tot de overwinning. Zoveel anders dan de formule van Wildlands blijkt Breakpoint dis niet te zijn.

Ook de veelbesproken survivalelementen zijn op dit moment niet zo indringend noch innovatief als je oorspronkelijk zou denken. Helen vergt weliswaar tijd en maakt je kwetsbaar, maar dat geldt vooral voor de allerzwaarste verwondingen. Wie bang is dat Breakpoint plots een honger-, dorst- en ziektesimulator wordt, hoeft zich kennelijk geen zorgen te maken: stealth en actie blijven de hoofdmoot van je activiteiten vormen.

Tot slot is nu al duidelijk dat Aurora een prachtige locatie vormt. Ubisoft heeft het ondertussen zijn expertise gemaakt om adembenemende open werelden te scheppen, en Aurora lijkt die lijn mooi door te trekken. Met kleine eilandjes, gigantische bossen, besneeuwde bergtoppen en meer lijkt de diversiteit in de omgevingen alvast goed te komen. Een zorgpunt blijft echter wel de technische kant. De framerate dook tijdens de beta geregeld de dieperik in, en vooral tijdens het verkennen van de hub was er screen tearing bij de vleet. Het is zeldzaam dat Ubisoft games met grote visuele problemen lanceren, dus hopelijk weet het ontwikkelingsteam deze laatste problemen nog voor de launch weg te werken.

Ghost Recon Breakpoint belooft een interessante sequel te worden. Door zowel voort te bouwen op Wildlands als inspiratie te putten uit het loot-systeem van The Division, lijkt het een 'best of' van bekende Ubisoft-elementen te bieden. De gear-levels en survival lijken op dit moment weinig uit te maken, waardoor ik twijfel aan de effectieve meerwaarde van beide systemen. Ook de technische kant van de game baart zorgen, want de framerate en screen tearing doen vooralsnog afbreuk aan het prachtige Aurora. Pas in oktober zal blijken of Breakpoint een waardige sequel dan wel een breekpunt voor de reeks vormt.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Carl Vander Maelen

Carl Vander Maelen

Muggenzifter

Gepassioneerde gitarist die games zoveel als mogelijk in zijn doctoraat in het Recht probeert te betrekken.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread