In de Super Mario Maker review uit 2015 lees je hoe Nintendo een absolute topper voor de Wii U heeft gecreëerd. Hoewel de game een groot aantal mogelijkheden bevat om de meest diabolische Mario-levels te maken, is er altijd ruimte voor verbetering. Dankzij de 15 minuten durende Nintendo Direct over Super Mario Maker 2 en een uitgebreide hands-on op het kantoor van Nintendo, is het duidelijk dat het team naar de meest toegewijde spelers heeft geluisterd. Super Mario Maker 2 bevat namelijk een flinke hoeveelheid nieuwe bouwblokken, Quality of Life aanpassingen, multiplayer en een volledig nieuwe stijl.

Opnoemen welke bouwblokken er nieuw zijn in Super Mario Maker 2 vergt zijn eigen artikel, maar alleen al de aan/uit-schakelaars, steile hellingen en de grijper zijn genoeg om volledig nieuwe creaties te ontwikkelen. Je hoeft dit keer ook niet te wachten voordat alle bouwblokken ontgrendeld zijn. Je kunt levels ook voorzien van stijgend water, de automatische scrolling is aanpasbaar op snelheid en richting, en je hebt nu ook een nachtmodus met nieuwe mechanics ter beschikking. De allergrootste toevoeging is dat je de overwinningsvoorwaarden van een level kunt aanpassen, op basis van wat je erin hebt gestopt. Zo moet je eerst alle Goomba's verslaan of alle muntjes verzamelen in een level voordat de vlag op het einde verschijnt. De creatieve mogelijkheden van Super Mario Maker waren al imposant, maar Super Mario Maker 2 vermenigvuldigt ze exponentieel.

Naast de stijlen uit Super Mario Maker is er nu ook een gebaseerd op Super Mario 3D World. Hierin gebruik je unieke blokken die niet in de andere stijlen werken, zoals transparante buizen en beklimbare oppervlaktes, maar ook power-ups zoals het Cat Mario-pak en de Koopa Car. Mario heeft hier ook andere vaardigheden, zoals de langeafstandssprong. Overigens zijn er ook een aantal bouwblokken niet beschikbaar, waardoor ook de originele stijlen relevant blijven. De toevoeging van Super Mario 3D World geeft hoop voor nog meer afwijkende speelstijlen, maar Nintendo blijft daar vooralsnog stil over.

smm1

Het bouwen van levels is zowel in Handheld als in Docked Mode te gebruiken. In Docked Mode gebruik je de analoge stick van de Joy-Con om bouwblokken te plaatsen, en de pijltjestoetsen om snel menuopties te selecteren. Het aanpassen van monsters is eenvoudiger gemaakt. Je sleept niet langer items naar de monsters, en je hoeft ze ook niet meer te schudden om ze van vorm te veranderen. Beide functies zijn nu in een submenu ondergebracht, en dat komt de flow van het bouwen ten goede. In Handheld Mode werkt het bouwen als vanouds, met behulp van je vingers of een speciale stylus. Of beide modi even goed geschikt zijn om mee te bouwen moet echter nog blijken, maar de Joy-Con besturing heeft in ieder geval uitgebreid aandacht gekregen van het ontwikkelteam.

De toevoegingen zijn aanzienlijk en het is dan ook niet gek als je niet weet waar je moet beginnen. De Story Mode biedt hier uitkomst. Het kasteel van Princess Peach is verwoest en het is aan jou om het weer op te bouwen. Door levels te spelen verdien je munten waarmee je de herstelwerkzaamheden betaalt. Er zijn meer dan honderd levels beschikbaar die met alle nieuwe bouwblokken gemaakt zijn, en ze zijn ruimschoots in staat om je creatieve mindset een kickstart te geven. Nintendo geeft ook aan dat deze modus prima geschikt is voor iedereen die geen interesse heeft in het bouwen. De levels zijn weliswaar korter dan in de traditionele Mario games, maar dat maakt ze niet minder uitdagend.

Het is in Super Mario Maker 2 sowieso makkelijker om naar jouw favoriete levels te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld je favoriete makers volgen, maar de belangrijkste toevoeging is dat een maker labels aan een level kan toewijzen. Als je alle autoscrollende levels wilt ontwijken tijdens je zoektocht naar de meest uitdagende platform- of puzzellevels, dan is dat nu makkelijker dan ooit. Dankzij deze verbetering ben je minder snel overgeleverd aan websites en lijstjes van anderen, en is de ontdekkingstocht naar je nieuwe favoriete levels nu genietbaarder dan ooit.

smm2

Multiplayer lijkt de kers op de taart te worden van het het Super Mario Maker 2-pakket. Levels zijn zowel in versus als in co-op modus te spelen, op dezelfde chaotische manier als de New Super Mario Bros. serie. Elkaar dwars zitten in de meest diabolische Mario Maker-levels stelt je vriendschap meer op de proef dan een verhit potje Super Mario Party, maar is ook een onuitputtelijke bron van vermaak. Elk level is geschikt voor multiplayer, en je hoeft op voorhand geen consessies te maken in je design, behalve dat je het level met een multiplayer label moet uploaden. Speel je de moeilijkste levels in Super Mario Maker blind uit, dan kun je in multiplayer je tanden op een nog grotere uitdaging stukbijten.

Met de talloze toevoegingen aan het bouwen, de stijlen, de interface en de modi lijkt het erop dat Super Mario Maker 2 een meer dan geslaagd vervolg wordt. Nintendo heeft duidelijk aandacht besteed aan de wensen van de community en zet zelf met de toevoeging van de unieke Super Mario 3D World-stijl de deuren open voor nog meer opties in de toekomst. De Joy-Con besturing tijdens het bouwen is wellicht niet zo elegant als de touch controls in handheld-modus, maar zelfs deze concessie lijkt het succes van Super Mario Maker 2 voorlopig niet in de weg te staan. Daar kun je op bouwen.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Sander van Leth

Sander van Leth

Retrogamesnob

Sander speelt zo'n beetje alles wat los en vast zit, als het maar beweegt. De trotse aanvoerder van #teamkansloos is geregeld op YouTube te zien. Is er heilig van overtuigd dat er niets mooier klinkt dan de muziek van de SNES.