Google's DeepMind AI verslaat professionele StarCraft 2 spelers

Computer says no(ob).

De kunstmatige intelligentie van het bedrijf DeepMind heeft twee professionele StarCraft 2-spelers verslagen. Dit hebben Google en Blizzard bekendgemaakt.

DeepMind speelde in december een reeks wedstrijden tegen de eSporters Grzegorz 'MaNa' Komincz en Dario 'TLO' Wünsch. De AI kreeg voor de speciale gelegenheid de bijnaam 'AlphaStar' en won uiteindelijk tien van de elf wedstrijden.

AlphaStar had wel enkele voordelen ten opzichte van zijn menselijke tegenstanders. Zo had de AI de mogelijkheid zodanig uit te zoomen dat de hele map (weliswaar met de fog of war) zichtbaar was. Daarnaast maakt de AI gebruik van zogenaamde reinforcement learning waardoor het in een week tijd tweehonderd jaar aan speeltijd heeft geleerd.

Het is niet de eerste keer dat zelflerende bots tegen eSporters spelen. Zo versloeg in 2018 OpenAI zijn menselijke tegenstander Danil 'Dendi' Ishutin in Dota 2.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Yvo Kieviet

Yvo Kieviet

Taalfirtuoos

Overdag kantoorslaaf, 's nachts superheld. En tussendoor ook nog eens fervent gamer. Heeft overigens een bloedhekel aan bakfietsen.

Gerelateerde content

Wargroove release voor PlayStation 4 bekend

Zonder cross-platform multiplayer.

Hearthstone krijgt Saviors of Uldum-uitbreiding

Hangt hopelijk niet als los zand aan elkaar.

Commandos 2 HD Remastered aangekondigd

Bestormt later dit jaar de stranden.

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread