Luigi's Mansion (3DS) review - Vermakelijke game met enkele (fantoom)pijnen

Geestige port.

Luigi's Mansion voor de 3DS bevat voldoende interessante nieuwigheden, maar de technische beperkingen van de 3DS gooien roet in het eten.

In onze Luigi's Mansion (3DS) review gaat Michiel na of de GameCube-klassieker uit 2001 de overgang naar het kleine scherm goed verteerd heeft.

Ondanks het enorme succes van de Switch blijft Nintendo ook in 2018 games uitbrengen voor de 3DS. Nadat het bedrijf eerder al Nintendo 64-titels als The Legend of Zelda: Ocarina of Time naar de handheld bracht, is nu ook de GameCube-bibliotheek aan de beurt. Met de remake van Luigi's Mansion doet Nintendo een verdienstelijke poging om deze klassieker uit 2001 interessant te houden voor zowel nieuwkomers als fans van de serie. De technische beperkingen van de 3DS weet Nintendo echter niet te omzeilen.

De opzet van de game is na zeventien jaar ongewijzigd: Luigi wint een groot landhuis in een wedstrijd waaraan hij nooit heeft deelgenomen. Wanneer hij samen met zijn broer Mario het huis bezoekt, blijkt het stampvol te zitten met spoken die bovendien ook nog eens Mario ontvoeren. In een poging om zijn broer terug te vinden trekt Luigi met behulp van professor K. Wibus en bewapend met de Spookzuiger 3000-stofzuiger het huis in. Tijdens het ongeveer zeven uur lange avontuur probeer je vervolgens om alle aanwezige spoken te vinden en op te zuigen.

(Luigi's Mansion (3DS) review) - Ook Toad spookt rond in het landhuis.

Dat doe je aan de hand van eenvoudige puzzels. De meeste spoken verschijnen immers pas wanneer je een aantal specifieke handelingen hebt uitgevoerd. Zo is een ervan een muziekliefhebster die zich vertoont als alle instrumenten in een bepaalde kamer spelen. De meeste puzzels zijn vrij intuïtief en maken meteen duidelijk wat de game van jou verwacht. Toch is niet elke puzzel even geslaagd: bij momenten onderzoek je minutenlang doelloos elk voorwerp in een kamer om uiteindelijk op goed geluk de oplossing te vinden. Die mindere puzzels zijn echter zeldzaam en ontsieren de verder puike gameplay amper.

De echte ster van de game is evenwel het landhuis zelf. Met tal van unieke kamers is het een plezier om te verkennen. Dat gaat deze keer bovendien een stuk vlotter dan op de GameCube. De map van het landhuis is namelijk permanent zichtbaar op het onderste scherm van je 3DS en toont steeds aan waar je naartoe moet. Ook de volgende kamer die je dient te zuiveren is steeds zichtbaar, waardoor je in tegenstelling tot de puzzels zelf zelden doelloos door het huis ronddwaalt.

Die map is overigens niet de enige nieuwigheid in de 3DS-versie. Zo bevat de game onder andere een Boss Rush-spelmodus waarin je alle reeds verslagen vijanden nogmaals kunt bekampen om je persoonlijke score te verbeteren. Een leuke toevoeging, al is het gebrek aan een online leaderboard voor deze modus onbegrijpelijk. Ook de nieuwe co-opmodus weet niet helemaal te overtuigen. Zo hebben beide spelers hun eigen versie van Luigi's Mansion nodig om volop van die co-op te genieten. Via Download Play is het immers enkel mogelijk om samen de eindbazen te confronteren, waardoor je een groot deel van de game mist.

Het is echter vooral de framerate die de co-opmodus nekt.Terwijl die in de singleplayermodus aanvaardbaar is, zakt de framerate tijdens co-op naar soms nagenoeg onspeelbare laagtes. Dat is overigens niet het enige technische probleem waar de 3DS-versie mee kampt. Zo worstel je in de nieuwe versie meer dan eens met de controls door het gebrek aan de GameCube C-stick. De C-stick van de New Nintendo 3DS is immers geen volwaardig alternatief daarvoor. Eigenaars van een ouder 3DS-model zijn nog slechter af: het gebruik van zowel de gyroscope als de D-pad ter vervanging van de C-stick leiden vooral tot frustratie, waarbij je je 3DS net niet naar de andere kant van de woonkamer slingert.

(Luigi's Mansion (3DS) review) - Omgaan met de technische beperkingen van de 3DS is geen kinderspel.

Die technische problemen zijn dan ook een domper op een verder uitstekende port. De textures ogen deze keer een stuk indrukwekkender dan in de originele versie. Ook het oog voor detail is net zoals in de GameCube-versie ronduit indrukwekkend. Zo bevat elke kamer wel meerdere geheimen of loshangende voorwerpen om met je stofzuiger op te zuigen. Luigi begint tevens bedeesd de achtergrondmuziek te neuriën wanneer je even stilstaat. Het draagt allemaal bij tot de charme van Luigi's eerste volwaardige avontuur.

Luigi's Mansion voor de 3DS worstelt met de technische beperkingen van dat platform. Ook de nieuwigheden zoals Boss Rush en co-op weten niet helemaal te overtuigen. Afgezien daarvan is Luigi's Mansion een uitstekende remake die niet alleen de GameCube-klassieker uit 2001 terugbrengt, maar hem met de introductie van verbeterde graphics en een permanente map bij momenten zelfs overstijgt.

Voor de Luigi's Mansion (3DS) review speelde Michiel op een Nintendo 3DS XL.