De wereldberoemde Dakar Rally wordt door de Portugese ontwikkelaar Big Moon Entertainment vereeuwigd in een simulatie. Dakar 18 moet de ervaring van de moeilijkste uithoudingsrace ter wereld tot in perfectie nabootsen. De game was tijdens Gamescom 2018 speelbaar en tijdens de hands-onsessie werd er dan ook flink onder de motorkap gekeken.

Big Moon Entertainment blijft benadrukken dat Dakar 18 genadeloos moeilijk is. Falen is geen optie, maar een uitkomst die je meerdere malen tijdens de rally tegenkomt. Je moet gewoon niet verwachten dat je iedere keer de finish haalt. De Dakar Rally en diens virtuele tegenhanger Dakar 18 zijn bikkelhard.

De eerste Rally Raid Race Simulator bestaat namelijk uit een in etappes opgedeelde rally, die zich in drie verschillende landen voltrekt. De woeste omgevingen van Peru, Bolivia en Argentinië zijn op een schaal van 1:32 nagemaakt en moeten dus een doldwaas avontuur door Zuid-Amerika teweegbrengen. Navigatie vindt namelijk plaats via roadbooks. Je hebt dus geen GPS, kaarten of andere middelen tot je beschikking. Het daadwerkelijk vinden van de diverse waypoints wordt dus nog een hele klus.

Voor die reis heb je de keuze uit rallywagens, vrachtwagens, quads, motoren en SUV's. Volgens Big Moon Entertainment gaat het om officiële merken en moeten er 44 verschillende voertuigen in Dakar 18 zitten. Tijdens de hands-onsessie werden de capaciteiten van de vrachtwagens dan ook tot in de puntjes ervaren.

dakar_2018_game_6

Net zoals de deelnemers van de Dakar Rally trotseer je de heuvellandschappen van Bolivia. Tijd om van de omgeving te genieten heb je niet, aangezien het ruige landschap veel van je aandacht vraagt. De bijrijder lijkt dan ook essentieel te zijn om veilig over de kronkelende zandwegen te manoeuvreren. De echte sensatiezoeker doet dat gewoon handgeschakeld - dat je het even weet. Met de zware mastodont in vijfde versnelling over de rechtere, ietwat vlakke stukken scheuren om daarna een flinke helling in derde te trotseren lijkt dan ook een waar genot te worden. Een realistische simulator blijft dan ook het uitgangspunt.

Dat komt ook terug in de weerseffecten die voor onverwachte scenario's zorgen. Regen zorgt voor flinke modderpoelen en daar wil je niet met je vrachtwagen in vast komen te zitten. Bovendien wordt je zicht door de regen belemmerd, waardoor je minder risico's kunt nemen. Dat wil je evenmin, want de race beslaat 9000 km. Etappes duren daardoor langer dan een uur. Je bent dus alleen in de Bivouac veilig. Vanuit die veilige zone plan je de reis door Peru, Bolivia en Argentinië en werk je samen met je team om je voertuig tiptop in conditie te houden. Is je vrachtwagen of rallywagen total loss? Dan is het over en uit. Nogmaals, Dakar 18 is genadeloos moeilijk.

Dakar_18

Om je stressniveau te verlagen probeert Dakar 18 je wanderlust aan te spreken. Naast de competitieve modi Adventure, Multiplayer en Ranking bevat de game namelijk de modus Explore, waarin je op eigen houtje de woeste omgevingen kunt verkennen - zowel in als uit je voertuig. Bovendien heeft ontwikkelaar Big Moon twaalf unieke easter eggs in die gigantische wereld verstopt, waardoor de Explore-modus een interessante wending lijkt te krijgen. Wat die easter eggs inhouden, is nog niet bekend, maar ze hebben iets met de cultuur van de drie landen te maken.

De hands-onsessie tijdens Gamescom 18 laat zien dat Dakar 18 een echte simulator van 's werelds bekendste en lastigste rally is. Big Moon Entertainment probeert de Dakar-ervaring na te bootsen door alle voertuigtypes aan de game toe te voegen en door Peru, Bolivia en Argentinië zo natuurgetrouw na te maken. De reis door Zuid-Amerika wordt echter geen relaxte vakantie, maar een lange bikkelharde strijd tegen bergen, modderpoelen, zandduinen en de tijd. Dakar 18 is een game voor en door motorsportfanaten.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Marcel de Jong

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Meer artikels van Marcel de Jong

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content