Tijdens Gamescom 2018 was bij Nintendo Monster Boy and the Cursed Kingdom speelbaar, het spirituele vervolg op de Wonder Boy-reeks dat een een kleurrijk avontuur moet worden. Niemand minder dan Wonder Boy-bedenker Ryuichi Nishizawa is bij de ontwikkeling van de game betrokken. Tijdens de korte hands-on sessie werden de monsterlijke kwaliteiten van de game bekendgemaakt.

In Monster Boy and the Cursed Kingdom kruip je in de huid van Jin. Hij beschikt over speciale krachten, waardoor hij in diverse dieren kan transformeren. Met goede intenties en beestachtige moed is het jouw taak om zijn boosaardige oom Nabu tegen te houden. Die tiranniseert namelijk het koninkrijk met chaotische magie, en dat gaat Jin niet in de koude kleren zitten.

Een van de transformaties is de koele kikker Frog-Man, waarmee je naar onbereikbare plekken afreist. Met zijn lange tong grijp je ringen om jezelf naar boven te slingeren, laat je kamers draaien en trek je objecten naar je toe. Ineens zijn afgelegen paden begaanbaar, maar daar tref je wel monsters en ander gespuis aan. Gelukkig heb je genoeg mogelijkheden om met die vijanden af te rekenen, zoals een boemerang en een ijskoud zwaard.

MB_Screen2

Dat zwaard komt tijdens de hands-on sessie goed van pas wanneer plots een waterval de weg verspert. Met een beweging verander je een deel van het water in ijsblokjes, waardoor je zonder al te veel problemen naar de andere kant komt. Monster Boy and the Cursed Kingdom zit tjokvol dergelijke puzzels, waarbij je de transformaties op juiste wijze moet inzetten. Zo vind je met Pig-Man verborgen objecten, vlieg je met Dragon-Man door de lucht en kruip je met Snake-Man door nauwe ruimtes. Bovendien haalt Monster Boy and the Cursed Kingdom inspiratie uit Metroidvania's door je niet gelijk alle transformaties te geven. Gaandeweg speel je vaardigheden vrij, waardoor je nieuwe gebieden kunt betreden. In de verscheidene winkels koop je vervolgens wapens en uitrusting om de lonkende uitdagingen aan te gaan.

Tijdens je avontuur moet je volgens de ontwikkelaar Game Atelier verschillende referenties naar Wonder Boy herkennen, maar moeten ook nieuwkomers moeten zich in het vervloekte Monster World Kingdom thuis voelen. Het is een koninkrijk dat vulkaangebieden, uitgestrekte bossen, donkere kastelen en wonderschone stranden huisvest. Dat alles wordt gepresenteerd met charmante handgetekende omgevingen. Een tekenstijl die maar niet lijkt te vervelen, aangezien Wonder Boy: The Dragon's Trap al een soortgelijke tekenstijl gebruikte.

MB_Screen6

Het enige probleem dat tijdens de hands-on sessie naar voren komt, is de gevoelige besturing. Het herinnert enigszins aan oudere games, waarbij je nooit echt helemaal het gevoel van absolute controle had. Bij een platformer zoals Monster Boy and the Cursed Kingdom wil je gewoonweg zelf de hoogte van een sprong bepalen. Ook tijdens gevechten voelde de besturing niet altijd accuraat aan. Terwijl je met een grote inktvis of sluwe draak worstelt, wil je niet ook nog met de besturing worstelen. Het is namelijk ook nog de bedoeling dat je met Jin en zijn beestachtige vormen diverse eindbazen gaat verslaan.

Monster Boy and the Cursed Kingdom lijkt dankzij zijn kleurrijke presentatie harten te veroveren. De flinke knipoog naar Wonder Boy en de beestachtige transformaties zorgen voor een gevoel van nostalgie. Alleen liet de besturing tijdens de hands-on sessie echter te wensen over. Het is maar de vraag of ontwikkelaar Game Atelier dat pijnpunt gaat aanpakken. Toch smaakt de korte sessie met het kleurfestijn naar meer.

ADVERTENTIE

Over de auteur

Marcel de Jong

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Meer artikels van Marcel de Jong

Reacties (0)

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread

Gerelateerde content