Hand of Fate 2 (Switch) review - Flink aangedikte sequel

Lekker bijdehand.

Alles wat je van een sequel verwacht. De unieke formule van het origineel is flink aangedikt en scherpgesteld.

In deze Hand of Fate 2 Switch review bespreekt Bruce het vervolg op een van de verrassendste indie games van de afgelopen jaren. Hoe zullen de kaarten vallen?

Het originele Hand of Fate mag je gerust een van de grootste verrassingen van de afgelopen jaren noemen. In 2015 waren digitale cardgames enorm populair, maar het was deze onverwachte indiegame die het genre in de interessantste richting stuurde. Met zijn sierlijke balans tussen willekeur en keuzevrijheid, overgoten met een lekkere nostalgische artstyle werd de game dan ook een ware sleeper hit. Dat het eerste deel goed heeft opgebracht, valt meteen op als je Hand of Fate 2 onder handen neemt.

Ontwikkelaar Defiant Development heeft zijn winst aangewend om de originele formule op zowat elk vlak stevig uit te breiden. In de kern blijft de game echter hetzelfde: je krijgt een scenario voorgeschoteld, dat je moet doorlopen door kaarten uit een stapel te trekken. Die kaarten symboliseren kortverhalen die aan het einde een beloning of straf opleveren, vaak nadat je een kansspel moet spelen. Tussendoor transformeert de game in een brawler, waarin je in arena's het tegen verschillende soorten vijanden opneemt. Het klinkt misschien verwarrend, maar in de praktijk passen alle puzzelstukjes moeiteloos in elkaar.

Cover image for YouTube videoHand of Fate 2 Trailer - PEGI - Available Now on Switch

De verscheidenheid aan puzzelstukjes is in Hand of Fate 2 alleen maar groter geworden. Kanskaarten beperken zich niet langer louter tot enkel kaartje-trek, maar in je strijd met het lot moet je nu ook dobbelen, aan een rad draaien en zelfs de timing van een metronoom inschatten. Wil je het vertrouwen van een dief winnen, dan kun je maar beter drie keer na elkaar iemand succesvol beroven door net die goede kaart te trekken. Wilt je dan weer je vriend van een dodelijke val redden, dan kun je er maar beter voor zorgen dat je timing goed zit of het scenario loopt erg tragisch af. De game houdt constant je aandacht vast en stuurt je van de hoogste euforie naar de diepste dalen. Gevaarlijk voer voor gokverslaafden!

Nog meer dan in de eerste game bouwen de verschillende kaarten nu ook op elkaar verder. Zo zal de dief uit het eerder voorbeeld je langs steeds moeilijkere opdrachten leiden, om tenslotte met een uitgebreid scenario te eindigen. Het feit dat je op die manier constant nieuwe kaarten en interessante vignettes blijft vrijspelen, zorgt ervoor dat elke run de moeite waard is. Vooral omdat de moeilijkere kaarten ook betere beloningen opleveren.

Hand of Fate 2 review - De dealer zit constant aan je vel, maar is ook vrijgevig met beloningen. Streng maar rechtvaardig.

En die hulpmiddelen heb je ook zeker nodig, want het aantal hoofdscenario's is tegenover het origineel flink opgetrokken. De meer dan twintig verhaallijnen hebben nu ook unieke objectieven. Waar je in de eerste game simpelweg de eindbaas moest verslaan, moet je in Hand of Fate 2 bijvoorbeeld onderweg bepaalde items verzamelen of rekening houden met speciale modifiers. De puike vertelstijl versterkt het gevoel van de unieke verhalen alleen maar.

In Hand of Fate 2 doorkruis je deze scenario's ook niet langer alleen, maar samen met een kompaan. Die helpt je niet alleen tijdens de gevechten, maar levert bijvoorbeeld ook een bonus tijdens de kanskaarten op. Zo geeft Malaclypse je een magisch schild tijdens de gevechten en biedt hij je een herkansing aan het rad. Of geeft Colbjorn je een extra dobbelspel en verlamt hij tegenstanders. De kompanen leveren welgekomen hulp, maar het zijn vooral hun eigen verhaallijnen die de show stelen. Hun persoonlijke plot is vaak verrassend en meeslepend. Niet slecht voor een game die zijn verhaal uitsluitend via kaarten vertelt.

Hand of Fate 2 review - Tijdens de gevechten moet je goed je hoofd erbij houden, of je wordt snel omsingeld.

Confrontaties met vijanden worden net als in het eerste deel als een brawler à la Batman uitgevochten. Je blokt, dodged of breekt het schild van je vijand door te bashen. Geen vooruitstrevend gevechtssysteem dus, maar eentje die nog steeds uitstekend werkt. Ook hier mag je bovendien een groter arsenaal aan wapens, uitrusting en bijhorende special moves verwachten.

Op technisch vlak presteert de Switch-versie van Hand of Fate 2 met momenten echter ondermaats. In handheldmodus durft de framerate op ongelukkige momenten een dipje te nemen en de laadtijden duren soms net iets te lang. Die pijnpunten worden nooit echt storend, maar vallen wel op tegenover de vlekkeloze ervaring op bijvoorbeeld de pc. Anderzijds leent de episodische aard van de game zich wel perfect tot een potje onderweg.

Uiteindelijk is Hand of Fate 2 de ideale sequel. Het origineel wordt prima met nieuwe features aangedikt, de verhalen zijn origineler en spannender, en de presentatie is gelikter. De unieke formule biedt voor ieder wat wils, of je nu casual van een verhaal wilt genieten of staalhard als een brawler alles uit de game wilt persen. Shuffle up and deal!

Hand of Fate 2 is nu verkrijgbaar de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Hand of Fate 2

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch