RiME review

Dat rijmt niet.

RiME bevat originele puzzels en een oogstrelende grafische stijl, maar vervalt in een keurslijf met te weinig verhalende elementen.

Je spoelt als een achtjarig jochie op een godverlaten strand aan. Terwijl je een slok zeewater uitspuwt, bekijken enkele meeuwen je nieuwsgierig. Een massieve, verticale klif overweldigt je wanneer je rechtstaat. Je hebt geen idee waar je heen moet, maar begint op goed geluk een ontdekkingstocht. Al in de eerste minuten van RiME lijkt het dat ontwikkelaar Tequila Works zijn belofte waarmaakt. Je moet op ontdekking gaan, het verhaal langzaam beleven en tussendoor puzzels oplossen die die elementen ondersteunen.

Tequila Works wil dat je je eerst even verloren als het jongetje waant, en daar slaagt de ontwikkelaar volledig in. In het begin krijg je geen enkele aanwijzing, behalve een subtiele camerawending. Intuïtief beweeg je door de omgeving en zoek je uit wat je doelen zijn. Na de eerste geslaagde puzzel wordt een vosje jouw reisgezel. Dat dier loopt altijd enkele meters voorop en blaft om je de weg te tonen. Verder sta je er helemaal alleen voor. Je honger naar avontuur en je zin voor ontdekken wordt meteen aangewakkerd.

De puzzels in RiME zijn klein en simpel van aard. Je kijkt bijvoorbeeld door een vizier om vanuit je eigen perspectief twee afzonderlijke delen van een poort aan te vullen, waardoor hij opengaat. Toch geeft de game ook blijk van creativiteit. De mooiste puzzel die je wellicht tegenkomt, is een gouden bol in een cirkel. Die rol je vooruit om de tijd aan te passen en gepaste schaduwen te werpen. In het vervolg van de game krijg je op al die puzzels variaties, maar ze worden nooit moeilijk genoeg om je echt uit te dagen. Originaliteit is evenmin een voorwaarde voor spanning. Alles gaat vrij traag in RiME: objecten vastnemen of oppikken, het verloop van de puzzels en de snelheid van het hoofdpersonage. De besturing reageert daarnaast niet snel genoeg. Het resulteert in klungelig bewegen, waardoor irritatie en zelfs verveling af en toe om de hoek loeren.

RiME kan wel prat gaan op zijn artstijl. De getekende wereld is een streling voor het oog en de omgevingen voelen groots en episch aan. Denk daarbij aan een weidse oceaan, mooie uitzichten en gigantische ivoren torens. De game geeft ook op een zeer elegante wijze alle info die je nodig hebt. Er is geen gebruikersinterface, maar er verschijnen vlindertjes rond objecten die je kunt gebruiken. Terwijl je rondloopt, geniet je dus met volle teugen van de fascinerende wereld in RiME.

Die wereld moet volgens Tequila Works ook uitnodigen om écht op ontdekking te gaan. Er zijn bijvoorbeeld puzzelstukken en dierenstandbeeldjes om te verzamelen. Die vind je alleen maar als je van het pad afwijkt. Aanvankelijk tracht je om wat meer rond te kijken, maar vooral vanaf het tweede hoofdstuk kent RiME heel lineaire stukken. Een uit de kluiten gewassen gier jaagt je op, en je kunt alleen maar aan hem ontkomen door van schaduw naar schaduw te gaan. Dat nodigt niet uit tot een gezellige verkenningstocht. Je bewegingsvrijheid is tevens beperkt: alleen aan richels met een gladde kant kun je je optrekken. Bovendien is het verloop zo traag dat je niet te veel tijd aan die verzamelstukken wilt verspillen. Het element van ontdekking valt daardoor enigszins weg.

Gaandeweg moet je het verhaal van RiME ontrafelen. Vanwaar komt toch dat pientere vosje, en wie is die mysterieuze figuur in een mantelkap die jou altijd van een afstand begluurt? De elementen voor een intrigerend verhaal zijn er, en in het tweede hoofdstuk wordt de toon onheilspellend en zelfs een tikje griezelig. Er ontbreekt echter een degelijke verhaallijn en de korte tussenfilmpjes zijn nietszeggend. Omdat je in het begin geen enkele achtergrond krijgt, werkt dat extra storend. RiME doet er veel te lang over om een verhaal en motieven aan te reiken. Daardoor verlies je de motivatie om je lineaire ontdekkingstocht verder te zetten.

Tequila Works maakt uiteindelijk slechts de helft van zijn belofte waar. Je waant je aanvankelijk verloren en eenzaam, lost originele puzzels op en geniet van de fantastische artstijl. RiME verloopt echter te traag, de uitdaging is soms zoek en de rechtlijnigheid neemt toe. Voortgang maken neemt al veel tijd in beslag, waardoor je niet nog op ontdekking wilt gaan. Zo steekt de ontwikkelaar je ongewild in een keurslijf. Bovendien wacht je te lang op de reden waarom je dit allemaal moet doen. Het flauwe resultaat valt dus niet met de hoge ambities van RiME te rijmen.

RiME is vanaf nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Rime

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch