Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Oculus verwijdert hardware check

Afscheid van de DRM die piraten blij maakte.

Oculus controleert niet langer of er een Oculus Rift is aangesloten als voorwaarde om een game te starten. Deze beveiliging is verwijderd in update 1.5 van Oculus Runtime.

Oculus introduceerde de zogenaamde 'hardware check' vorige maand in update 1.4. De beveiligingsmaatregel maakte onder andere de populaire 'Revive'-hack onmogelijk.

De Revive Compatibility Layer is een software-hack die gebruikers in staat stelt games van de Oculus Store te spelen op andere VR-hardware, zoals de HTC Vive. Dit doet de software door Oculus-code om te zetten naar OpenVR.

Toen dit na update 1.4 niet langer mogelijk bleek, reageerde Revive-maker 'LibreVR' met een eigen update. Zijn oplossing maakte het makkelijker om illegaal gedownloade software op de Oculus Rift af te spelen.

LibreVR heeft sindsdien echter verzocht om zijn software niet voor piraterij te gebruiken. Nu de hardware check in update 1.5 weer verwijderd is, heeft de programmeur dan ook zijn software aangepast.

"Ik heb het zojuist getest en kan het nog steeds niet geloven, maar het lijkt erop dat Oculus de headset-controle uit de DRM verwijderd heeft," schrijft LivreVR. "Daarom heb ik de DRM patch teruggedraaid en diens binaries verwijderd uit vorige versies."

Hoewel Oculus het verwijderen van de hardware check niet van tevoren aankondigde, licht het bedrijf diens besluit toe tegenover website Ars Technica:

"We geloven dat het beschermen van developer content essentieel is voor het succes van de VR industrie op de lange termijn. We blijven er in de toekomst voor zorgen dat VR ontwikkelaars investeren in baanbrekende nieuwe software."

Oculus belooft verder in de toekomst geen hardware checks meer toe te passen.

Bekijk op YouTube

Nog even tijd? Lees dan ook:

Read this next