Nvidia GTX 1080 en GTX 1070 - Prijs, release date, specs

Details over de Pascal GPU's.

Kan Nvidia alle onderstaande beloftes waarmaken? Lees het in onze Nvidia GeForce GTX 1080 review en Nvidia GeForce GTX 1070 review.

Nvidia heeft onlangs de GeForce GTX 1080 en GeForce GTX 1070 onthuld. Deze twee kaarten maken gebruik van de nieuwe Pascal-architectuur, die een fikse sprong maakt in prestaties en stroomverbruik ten opzichte van de 900-serie. Volgens Nvidia is de GTX 1080 sneller dan twee GTX 980-kaarten in SLI-modus. De kaart wordt op 27 mei gelanceerd voor 599 dollar. De GTX 1070 gaat 379 dollar kosten en presteert op dezelfde lijn als de Titan X. Deze kaart komt op 10 juni uit.

Beide kaarten zijn gebaseerd op de Nvidia GP104 processor, die opgebouwd is uit 7,2 miljard transistoren. De GTX 1080 gebruikt 2560 CUDA-kernen die 9 TFLOPs leveren, en deze gaan gepaard met 8 gigabyte GDDR5X geheugen. We weten nog niet hoeveel kernen de GTX 1070 bevat, maar we weten wel dat de kaart wordt geleverd met 8 gigabyte regulier GDDR5-geheugen. De kaart levert 6,5 TFLOPs. (Meer informatie over CUDA en TFLOPS vind je in de zijbalk).

De kloksnelheid en het potentieel voor overklokken zijn noemenswaardig. Met een boost draait de klok van de GTX 1080 boven de 1700MHz. Tijdens de presentatie van Nvidia wordt de kaart naar een stabiele 2114MHz gepusht, terwijl de kaart met lucht wordt gekoeld. De cijfers van EVGA Precision X laten zien dat de kaart op dat moment slechts 67 graden Celsius warm wordt, en dat het GDDR5X geheugen op 5508MHz draait. Dat is goed voor een dataoverdracht van 10 gigabyte per seconde.

Nvidia laat vervolgens een grafiek zien waar ze de nieuwe kaarten met hun vorige vlaggenschip vergelijken. Hier is te zien dat de GTX 1080 twintig procent beter presteert, terwijl de kaart ongeveer 180W consumeert. Ter vergelijking: de Titan X verbruikt 250W.

tabbel
De GTX 1080 biedt een fikse boost ten opzichte van de Titan X, met een lager stroomverbruik. De kaart werd ook met 400 MHz overgeklokt, waardoor hij op 2,1Ghz draaide. De vorige Nvidia-topper kwam niet boven de 1400-1500 MHz.

Fabrikanten die de nieuwe chipsets gaan gebruiken in hun eigen producten zullen uiteraard hun eigen producten bouwen, met hun eigen prijsklasse. Nvidia verkoopt ook zijn eigen Founders Edition-kaart, met zijn eigen prijzen. De GTX 1080 kost dan 699 dollar, en 449 dollar voor de GTX 1070. Nvidia belooft 'belachelijke overklokbaarheid', wat doet suggereren dat de Founders Edition-kaarten anders geconfigureerd zijn. Hoe het ook zij; alle Pascal-kaarten zijn overklokbaar, ongeacht de prijs.

De firma onthulde ook een nieuwe technologie die mogelijk wordt gemaakt door de Pascal-architectuur, genaamd 'Simultaneous Multi-Projection'. Dit stelt de GPU in staat op 16 verschillende viewports in stereo te renderen, zonder een impact op de prestaties. Nvidia geeft twee demonstraties van deze technologie. De eerste is een volledige perspectiefcorrectie op een installatie met drie schermen, in een 'curved' surround opstelling.

De tweede demonstratie is voor Virtual Reality. VR wordt op dit moment gegenereerd door de output in volledige resolutie naar de headset te sturen, met een verbuigingseffect om de lenzen te ondersteunen. In dit proces verlies je een hoop zichtbare resolutie. Met Simultaneous Multi-Projection krijgt elk oog een projectie van vier viewports, waardoor de verloren resolutie significant wordt verminderd. Het eindresultaat is een verbetering in prestaties van veertig tot tachtig procent. Omdat de hardware nu stereo-rendering volledig ondersteunt, is de belasting op de kaart effectief gehalveerd.

gtx1080
De GTX 1080 biedt 7,2 miljard transistoren die 9TFLOPs aan renderkracht aansturen. Dit wordt ondersteunt door GDDR5X-geheugen met een bandbreedte van 10gbps. Het vervangt de GTX 980 Ti van 600 dollar qua prijs.

Tijdens de presentatie werden ook verbeteringen in de software aangekondigd, waaronder het VRWorks audiosysteem. Deze simulatie is gebaseerd op hoe audio zich gedraagt terwijl het naar onze oren reist. Dit gaat gepaard met fysieke haptic feedback voor VR controllers, dat gecombineerd wordt met PhysX. Nvidia leek te suggereren dat deze technologie Open Source is, en binnenkort komt er een collectie tech demo's beschikbaar op Steam met de naam Nvidia VR Funhouse.

Tot slot is Ancel geÔntroduceerd. Dit is een in-game 3D camerasysteem waarmee je de gameplay pauzeert, speciale effecten toevoegt, helderheid en Field of View aanpast, om vervolgens 2D, 3D en surround screenshots te maken tot duizendmaal de normale resolutie. Er wordt gewerkt aan Ancel-ondersteuning voor The Division, The Witness, Lawbreakers, The Witcher 3: Wild Hunt, Paragon, No Man's Sky en Unreal Tournament.

Hoewel Ancel in het stuurprogramma is ondersteund, moeten gameontwikkelaars de ondersteuning daadwerkelijk in hun games bouwen.

gtx1070
Hij is iets duurder dan zijn voorganger, maar als we Nvidia mogen geloven, presteert de GTX 1070 veertig tot 55 procent beter. Zonder over te klokken bereikt deze kaart hetzelfde als de Titan X.

Er werd tijdens het evenement niet gesproken over DirectX 12, maar het persmateriaal spreekt over 'nieuwe asynchrone verbeteringen voor berekeningen' die 'efficiŽntie en gameprestaties verbeteren'. Het wordt interessant om te zien hoe de Pascal-kaarten presteren waar de Maxwell-kaarten tekort schieten.

Het is dus gemakkelijk om onder de indruk te zijn met Nvidia's nieuwe vlaggenschip. Met twintig procent verbetering ten opzichte van de Titan X en 28 procent minder stroomverbruik laat de GTX 1080 duidelijk zijn meerwaarde zien. Althans, er vanuit gaande dat Nvidia's diagrammen kloppen. Datzelfde geldt voor de GTX 1070, die veertig tot 55 procent verbetering boekt ten opzichte van de GTX 970, tegen een meerprijs van 40 dollar. Nvidia laat weten dat ze de successen van de GTX 970 en de 8800GT wil evenaren.

We weten meer wanneer onze collega's van Digital Foundry de nieuwe Pascal-kaarten effectief kunnen testen, maar tot die tijd zijn wij alvast enthousiast over het potentieel. We houden jullie op de hoogte van de resultaten.

ADVERTENTIE

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Redactie

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Feature'In The Outer Worlds moeten mensen zich bovenal amuseren'

Interview met Kathryn Megan Starks, Senior Narrative Designer bij Obsidian Entertainment.

Fortnite Challenges en Prestige Challenges uitgelegd

Alles wat je moet weten over Weekly Challenges in Fortnite.

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread