Hitman - Release date, trailer, gameplay, episodes, beta

Update: Verschillende modes en bèta.

Het is geen grote verrassing dat Agent 47 voor een nieuw deel terugkeert. De iconische huurmoordenaar met karakteristieke kale kop, barcode en maatpak heeft weer de nodige namen op zijn lijstje staan. De studio kiest voor het zesde officiële deel echter voor een andere aanpak, met een sterke focus op een open wereld. Daarom is het hoog tijd om alle elementen in Hitman voor je op een rijtje te zetten.

Gameplay

Hitman is geen reboot. Het is ook geen prequel of sequel op een eerder verschenen deel. Het speelt zich wel na Hitman: Absolution af, maar er is geen sprake van een lineair hoofdverhaal. De action-adventure stealthgame draait dit keer namelijk rond losstaande missies. De ontwikkelaar biedt daarbij volledige vrijheid waarin elk level een grote sandbox is met de nodige variabelen (zowel mensen als voorwerpen) die je kunt manipuleren. Hitman geeft je alle touwtjes in handen.

Glip op onopvallende wijze naar binnen door je als beveiliger te verkleden of vind via diverse balkons en richels je weg naar een openstaand raam. Eenmaal binnen ga je geheel incognito op zoek naar de gezichten achter de namen die op je lijstje staan. Uiteindelijk gebruik je een fiber wire, keukenmes, sniper rifle, explosieven of alles wat je ook maar kunt gebruiken om je doelwit om te leggen. Of creëer een ongeluk waarin 'toevallig' een grote geluidsbox naar beneden stort, uitgerekend op het hoofd van een van je targets. En vergeet uiteraard niet om heelhuids weg te komen. Kortom: infiltreer, liquideer en ontsnap.

Er zijn ten opzichte van het vorige deel enkele belangrijke gameplayveranderingen doorgevoerd. Zo zijn de checkpoints geschrapt en kun je weer in-game saven. Ook zijn de 'magic pockets' uit het vorige deel verdwenen. Agent 47 kan nu dus maar een beperkt aantal wapens met zich meedragen. Daarnaast zijn er 'timed events' waarin doelwitten tijdelijk verschijnen. Als ze verdwijnen, zijn ze voorgoed weg. En tot slot is de Instinct-modus gesimplificeerd.

Contracts Mode, Elusive Targets, Escalation Mode, Live Challenges

Hitman heeft de nodige real-time 'Live Compenent' die je tussen de episodes door voldoende bezig moeten houden. De live content bestaat uit Contracts Mode, Escalation Mode, Elusive Targets en Live Challenges.

Contracts Mode uit Hitman: Absolution maakt zijn rentree. Spelers stellen eigen contracten op door maximaal drie computergestuurde tegenstanders als doelwit aan te duiden. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet je het juiste wapen of de correcte vermomming gebruiken. Daarnaast zijn er bonusvoorwaarden zoals het verstoppen van de lijken en niet gezien worden. Hoe beter je uiteindelijk de hit uitvoert, des te meer punten je krijgt. Andere spelers hebben de mogelijkheid om jouw missies te spelen en vice versa.

Elusive Targets vormen een nieuw onderdeel in Hitman. Dit zijn tijdgebonden Contracts. Gedurende een bepaalde tijd (real-time, niet in-game) verschijnt er in de map een speciaal doelwit. Je krijgt echter maar één kans je doelwit om te leggen. Wanneer je dit niet binnen de beschikbare tijd doet, je doelwit ontsnapt of je zelf het loodje legt, is er dus geen herkansing. Net als echte huurmoordenaars kom je tijdens deze missies onder tijdsdruk te staan. Wanneer je meerdere Elusive Targets succesvol omlegt, krijg je in-game beloningen.

Een andere nieuwe modus in Hitman is de Escalation Mode. Als je een opdracht voltooit, krijg je vervolgens een nieuwe opdracht die hierop voortborduurt. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld eerst iemand met een sabel moet omleggen. In de volgende fase moet je hetzelfde doen, maar dan verkleed als ober en waarbij je binnen twee minuten alle beveiligingscamerabeelden moet vernietigen. Enzovoorts. Uiteindelijk zijn er per contract vijf fases die steeds verder escaleren en is er een leaderboard.

Tot slot hoopt de ontwikkelaar ook Live Challenges toe te voegen. Dit zijn hoofdzakelijk uitdagingen gecreëerd door de community. IO Interactive is echter nog aan het testen of en hoe dit in de game geïntegreerd moet worden.

Locaties

Bij de lancering is Parijs (Frankrijk) beschikbaar. Ook is er een introductiemissie, maar het is niet duidelijk waar die zich precies afspeelt. In de maanden erop worden volgen andere locaties, die zich in Sapienza (Italië), Marrakech (Marokko), Thailand, Japan en de Verenigde Staten afspelen. Dat lijkt weinig, maar elk level is een grote sandbox met honderden computergestuurde personages.

Het level in Parijs bijvoorbeeld is zes keer zo groot als Streets of Hope, het grootste level in Hitman: Absolution. Het speelt zich in een zestig kamers tellend paleis langs de Seine af. Normaal gesproken dient het als museum, maar het is nu het decor voor een decadente modeshow. Hier moet je Viktor Novikov en zijn louche zakenpartner Dahlia omleggen. Daarnaast zijn er voor Contracts driehonderd unieke computergestuurde doelwitten in dit level en lopen er nog eens 1300 gasten rond.

Bèta

Wanneer je Hitman op de pc of PlayStation 4 pre-ordert, krijg je toegang tot de bèta. Daarin voltooi je een missie die zich twintig jaar geleden op een geheim ICA-trainingscomplex afspeelt. Agent 47 is er nog nat achter de oren, want het is de fase waarin hij door The Agency wordt gerekruteerd en tevens voor het eerst met zijn mentrix Diana Burnwood in contact komt. De bèta is vanaf 12 februari voor de PlayStation 4 beschikbaar. Een week later volgen pc-gamers die Hitman hebben besteld.

Yvo speelde de bèta. Zijn bevindingen lees je in zijn Hitman hands-on preview.

Episodes

Hitman komt niet als volledige game uit. Oorspronkelijk werd een alternatief verkoopmodel gehanteerd. Hierin zou de game niet direct met alle content lanceren, maar in de maanden daarop worden aangevuld. Square Enix wijkt hier vanaf door Hitman in episodes uit te brengen.

Deze eerste episode bevat een introductiemissie (proloog) en de locatie in Parijs. In april volgt een episode in Italië en in mei trekt de kale huurmoordenaar naar Marokko. Vervolgens komen er tot het einde van het jaar maandelijkse updates met de nodige content, waaronder nieuwe locaties in Thailand, Japan en de Verenigde Staten. De wekelijkse Live Hits en Events zorgen ervoor dat je tot de nieuwe locaties uitkomen genoeg te doen hebt.

De eerste episode kost 15 dollar. Elke volgende aflevering kost 10 dollar. Je kunt ook het volledige seizoen kopen voor 60 dollar. Europese prijzen zijn tot dusver nog niet bekend, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk gelijk aan de dollarprijzen.

Release en Collector's Edition

De game stond oorspronkelijk voor 8 december 2015 gepland, maar Hitman releasedatum is uitgesteld naar 11 maart 2016. De game komt dan uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. De PlayStation 4-versie heeft een zestal exclusieve missies met de naam The Sarajevo Six waarin je een zestal oorlogsmisdadigers zoekt. Door de drastische verandering (aankondiging episodes) zijn eerder geplaatste pre-orders mogelijk geannuleerd. Het is daarom verstandig met het verkooppunt contact daarover op te nemen.

Naast de reguliere versie is er ook een Hitman Collector's Edition. Die bestaat uit het volgende:

  • Hitman game (digitale download)
  • Agent 47 'Chessmaster' Statue
  • Hardcover art-book (geïllustreerd door art director Jonathan Rowe)
  • Agent 47 rode stropdas met clip
CE

Meer over Hitman weten? Raadpleeg dan snel onze Hitman walkthrough.

Advertentie

Ga naar comments (2)

Over de auteur

Yvo Kieviet

Yvo Kieviet

Taalfirtuoos

Overdag kantoorslaaf, 's nachts superheld. En tussendoor ook nog eens fervent gamer. Heeft overigens een bloedhekel aan bakfietsen.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (2)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread