Shin Megami Tensei Devil Survivor 2: Record Breaker review

Verduiveld goede remaster.

Wat als je je kon inschrijven op een website waar je kon zien hoe je vrienden sterven? Waarschijnlijk doe je het af als een grap of een hoax. Maar vlak nadat je je inschrijft en het eerste filmpje in je inbox komt, stokt je adem. Je vrienden en jij liggen levenloos onder een ontspoorde metro. Vol walging stop je je mobiel weg. Je hoort een klap en de metro komt met ijzingwekkende vaart op je af.

Zo begint Shin Megami Tensei Devil Survivor 2: Record Breaker, een remaster van Devil Survivor 2 die in 2011 is uitgekomen op de Nintendo DS. Deze remaster voor de Nintendo 3DS bevat onder andere volledige voice acting en een extra verhaallijn. Maar is dat genoeg om opnieuw in de wereld van deze strategische JRPG te duiken?

Het verhaal is ditmaal versterkt door een verbeterde lokalisatie. Personages komen hierdoor beter uit de verf, met name Io Nitta. In de originele game kwam ze over als een grijze muis die amper in staat was een volledige zin uit spreken. Dankzij het verbeterde script is ze een volwaardig en vooral veel daadkrachtiger personage. Het stemacteerwerk past bij de personages en is doorgaans van goede kwaliteit. Voor de puristen is er echter geen optie beschikbaar om de Japanse stemacteurs te horen.

De game speelt zich in de loop van een week af. Elk event in de game neemt een half uur in beslag, waardoor je spaarzaam met je tijd moet omgaan. Je teamgenoten kunnen sterven, maar je moet ook je band met de anderen versterken. Dat voert de druk hoog op en je keuzes wegen zwaar. Extra vechten om te levellen en geld te verdienen kost echter geen tijd. Zo loop je nooit het risico volledig overrompeld te raken en blijft de game steeds fair.

De "Blessed"-moeilijkheidsgraad verzacht het grinden. Die geeft je meer experience en geld voor gevechten. Hierdoor koop je via de Demon Auction sneller sterkere demonen, die je tot nog sterkere varianten fuseert. Door pakketten die via SpotPass binnenkomen, krijg je toegang tot extra fusing-combinaties die niet in het origineel zaten. Ben je zelfverzekerd genoeg door de extra toevoegingen, dan kun je op elk gewenst moment naar de oorspronkelijke moeilijkheidsgraad omschakelen.

Welke moeilijkheidsgraad je ook kiest, Devil Survivor 2: Record Breaker is een uitdagende strategische JRPG. Je stelt zelf de teams samen, die je voorziet van skills die zowel tijdens als buiten gevechten te gebruiken zijn. Wanneer je een vijand aanvalt, schakelt de game over naar een traditioneel turn-based vechtsysteem. Elke vijand heeft zijn eigen zwakke punten. Het is daarom uitermate belangrijk dat je de skills en positionering van je team goed voorbereidt. De gevechten verlopen net als in het origineel snel en zonder langdradige animaties, waardoor het tempo er goed in blijft.

DeSu1

Ook de rest van de presentatie is nagenoeg niet veranderd. Naast een verhoging van de resolutie zijn de graphics exact hetzelfde gebleven. Het 3D-effect van de handheld komt er nauwelijks aan te pas, aangezien alle actie zich op het onderste scherm afspeelt. Een paar cutscenes maken er gebruik van, maar die zijn vaak al voorbij voordat je het effect aan kunt zetten. De kwaliteit van de audio is wel verhoogd, waardoor de muziek beter tot zijn recht komt. Ondanks dat laat de stijl niets te wensen over en komt het goed tot zijn recht op de Nintendo 3DS.

Tot slot is er nog een extra verhaallijn die direct verdergaat na het einde van het origineel. Je kunt die meteen in het hoofdmenu selecteren. Fans van het origineel hoeven de game dus niet opnieuw te spelen. Als je het verhaal niet meer kent, is er een korte opfriscursus beschikbaar aan het begin van die queeste. Je begint op level twintig en wordt onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. De verhaallijn begint als meer van hetzelfde: een nieuwe groep buitenaardse wezens vernielt Japan en jij mag weer opdraven om de wereld te redden. Maar al gauw ontwikkelt de nieuwe verhaallijn een eigen identiteit, met drie verschillende eindes. Het is een waardig vervolg op het origineel.

Shin Megami Tensei Devil Survivor 2: Record Breaker is een geslaagde remaster. De Blessed-moeilijkheidsgraad en extra verhaallijn maken deze editie de moeite waard voor veteranen. Voor nieuwkomers betekent het dat ze aan de slag kunnen met de beste versie van de game. De gameplay is nog steeds solide en het verhaal voldoet aan de verduiveld strenge eisen van de Shin Megami Tensei-reeks.

Shin Megami Tensei Devil Survivor 2: Record Breaker is nu beschikbaar voor de Nintendo 3DS.

Waarom zie je hier geen score?