Toy Soldiers: War Chest review

Pew pew pew.

Toy Soldiers: War Chest geeft je toegang tot een wereld waar je als klein mannetje van droomde en valt daarbij op door zijn diepgang.

Toy Soldiers: War Chest is een game die je fantasie tot leven brengt. Zoals nooit tevoren speel je de slagvelden na die je als klein mannetje al bedacht. Snel wissel je tussen je verschillende wachttorens en houd je de gevreesde eenhoorns op afstand. Berekend upgrade je de wachtposten en bereid je je eenheden op de komende confrontatie voor. Golf na golf van rare tovenaars en irritante elfjes weet je af te slaan. Met elke replay kom je steeds weer een golf verder.

Toy Soldiers: War Chest is een tower defence game met actie-elementen. In de game bouw je op een kaart verschillende geschutstorens en vervaarlijke bouwwerken. Wanneer je je vijanden verslaat, verdien je geld. Daarmee verbeter je de fortificaties met bijvoorbeeld een betere verdediging of vervang je een bestaande wachttoren door een ander bouwwerk. Het doel van de game is dat je de vijandelijke optocht naar je speelgoeddoos verijdelt. Wanneer te veel vijanden deze bereiken, verlies je de slag.

Kenmerkend voor de Toy Soldiers-reeks is dat je in tegenstelling tot andere tower defence games actief aan het gevecht deelneemt. Zo voer je het commando over een houwitser, een rupsvoertuig met katapult en diverse andere fortificaties. Hierdoor ontstaat er een intense ervaring waarbij je constant aan het vechten of aan het bouwen bent. Wanneer je voldoende tegenstanders verslagen hebt, is het mogelijk om je bevelhebber te activeren. Met Kaiser Wilhelm, Starbright, The Dark Lord en vele anderen keer je het tij en leid je je team naar de overwinning.

De vormgeving zelf is het best uitgewerkte aspect. De basisversie van de game bevat vier verschillende legers die op verschillende genres gebaseerd zijn. De legers lijken op het eerste gezicht generiek, maar wanneer je dieper op je eenheden inzoomt, merk je dat de ontwikkelaar op een bijzondere manier elk leger een eigen smoel heeft gegeven.

Bij het leger van Kaiser Wilhelm zijn de upgrades op een heel slimme manier in de vormgeving van je geschuttorens verwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld de verdediging van 'Big Bertha' verbetert, wordt er aan weerskanten van je kanon een kapotgeschoten muur geplaatst. De ontwikkelaar heeft het elfjesleger juist zo bizar mogelijk gemaakt. Je machinegeweer is vervangen door een enorme bellenblazer die door rennende gummibeertjes van energie wordt voorzien. Bijtijds bestuur je een vliegende eenhoorn die je vijanden met een allesvernietigende regenboog bestookt. Signal Studios gaat hiermee all-out.

Daarnaast gaat de game ook een stuk dieper dan het luchtige uiterlijk doet vermoeden. Elk leger beschikt over een machinegeweer, een kanon, een luchtafweergeschut en een antitanktoren. Toch zijn er per leger subtiele verschillen. Zo volgt de ballista van Assassin's Creed een specifiek patroon, terwijl het machinegeweer van Kaiser Wilhelm 'gewoon' rechtuit schiet. Het kanon van de Space Marines laat zich gemakkelijk bedienen terwijl je de katapult van de elfjes eerst handmatig moet aanspannen.

Ook speltechnisch gezien bevat Toy Soldier: War Chest voldoende diepgang. Het maakt een wezenlijk verschil of je de ene of de andere toren op een specifieke plek zet. Vooral bij de survivalmodus merk je dat je het beste een bepaalde strategie kunt aanhouden. Het ene moment zet je beter in een keer een aantal geschuttorens neer en het andere moment upgrade je eerst een enkele toren volledig. Je merkt ook dat je je upgrades daadwerkelijk moet afstemmen op de vijanden die je in de aankomende waves tegenkomt.

Dat je de game niet met één dominante strategie kunt uitspelen en je constant uitgedaagd wordt om iets nieuws te proberen getuigt van een doordacht spelconcept. Toch had de game best nog wel een paar maanden gepolijst mogen worden. Je wordt constant met framedrops geconfronteerd en de game loopt regelmatig vast. Daarnaast valt je zuurverdiende held af en toe zomaar door het level heen en zijn de laadtijden erg lang.

Ook is de AI discutabel. Individuele soldaten zijn slim genoeg om je aanvallen te ontwijken maar je kanon is niet slim genoeg om een vijand in de verte te beschieten. Je merkt uiteindelijk dat je permanent het machinegeweer bemant omdat je daarmee ook buiten je range een vijand kunt verwonden. De AI is zo geprogrammeerd dat enkele torens alleen iemand binnen hun gebied beschieten terwijl ze ook prima iemand buiten hun gebied schade zouden kunnen berokkenen.

Daarnaast word je ook regelmatig met extra reclame geconfronteerd. Ubisoft nodigt je constant uit om tokens te kopen waarmee je sneller bepaalde upgrades kunt vrijspelen. Dit is geen free-to-play titel, dus het is vervelend dat je na het betalen van 15 euro nogmaals wordt aangespoord om een aankoop te doen. Het absolute dieptepunt is dat je voor de "Hall of Fame" editie 15 euro moet bijbetalen. Weliswaar gaat het om vier extra erkende teams, maar gevoelsmatig lijkt het alsof je een extra oor wordt aangenaaid.

Toy Soldiers: War Chest is een game die je doet terugdenken aan die druilerige zondagmiddagen waarop je zelf als klein mannetje je plastic legertjes tegen elkaar liet vechten. Technisch laat de game een steekje vallen en je kunt moeilijk om het agressieve reclamemodel heen kijken. Desondanks staat de gameplay zelf als een huis en is er voldoende diepgang om je lekker lang bezig te houden.

Toy Soldiers: War Chest is verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Toy Soldiers: War Chest