Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Deus Ex: Mankind Divided is een interactieve Hollywood blockbuster

Bombastisch spektakel vergeet niet dat het een game is.

De donkere, luidruchtige bioscoopzaal met megascherm en dreunende speakers op de beursvloer van de Gamescom is het perfecte toneel voor Deus Ex: Mankind Divided. De game wordt een bombastisch, gelikt spektakel dat niet onderdoet voor een Hollywood-film. Terwijl de demo start met de geaugmenteerde supersoldaat Adam Jensen die met een norse blik de trein uitstapt, stopt die vergelijking niet. De tientallen NPC's die het station vullen, lijken op figuranten op een filmset. Sommige rennen voorbij om hun trein te halen, andere staan ongeduldig te wachten. Een stel neemt afscheid van elkaar en een man laat in zijn haast zijn koffer vallen.

Deus Ex: Mankind Divided speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van Human Revolution af. Na het Panchaea Incident uit de vorige game, staat de wereld nog argwanender tegenover het augmenteren van mensen. Het Praag uit 2029 zoals neergezet door Eidos Montreal, is geen plek waar je graag wilt wonen. Bewapende soldaten en met camera's uitgeruste drones houden alles in de gaten, op zoek naar individuen die zichzelf genetisch hebben laten aanpassen. Dat is nu officieel verboden, met een beklemmend regime tot gevolg. Eén verdachte move en je wordt hardhandig van straat geplukt en opgesloten.

Eidos Montreal neemt alle tijd om een geloofwaardige wereld neer te zetten, net zoals de studio al deed met Human Revolution. Wat echter niet vergeten wordt, is dat Deus Ex bovenal niet een film is maar een game. Dat valt op in de verschillende mogelijkheden die je hebt om je doel te bereiken. Hoewel de intro anders doet vermoeden, is Mankind Divided geen lineaire game. De mix van een prikkelend sciencefictionverhaal en de vrijheid die je toch nog tijdens het spelen krijgt, maakte de voorganger al tot een groot succes en deze opvolger lijkt daar op voort te bouwen.

Bekijk op YouTube

Tijdens de infiltratie van een vijandelijke basis valt op dat drie speelstijlen nog steeds de boventoon vieren: stealth, actie en hacking. Je bepaalt zelf of je vijanden stilletjes voorbij sluipt en bewusteloos achterlaat, of juist guns blazing elke tegenstander omverknalt. Alternatieve paden zijn daarnaast te vinden door deuren en bruggen te hacken. De bekende ventilatieschachten zijn weer van de partij, alsook het first-person aangezicht dat naar een third-person perspectief schakelt zodra je dekking zoekt.

Wat Human Revolution al goed deed en wat in Mankind Divided wordt voortgezet, is dat er geen bepaalde stijl wordt opgedrongen. Voor elke aanpak die je hanteert, verdien je ervaringspunten die je in nieuwe vaardigheden stopt. Hoe je ook speelt, je wordt altijd beloond. Iedere speelstijl is op zijn eigen manier bevredigend. De minigame om te hacken is een hersenkraker waarbij je snel moet denken. Je voelt je echt een hacker. Ruim je de vijand liever uit de weg, dan spies je deze met gruwelijke Nanoblades aan een muur vast.

Als een vuurgevecht losbarst, valt de levende spelwereld weer op. Tegenstanders reageren op een natuurlijke manier en proberen je van alle kanten te raken, terwijl kogels van railings afketsen en de vonken je om de oren vliegen. De omgevingen worden aan gort geschoten en stapels papier fladderen samen met de wapens van gedode vijanden door de lucht. Een memorabel moment in de demo volgt snel in de vorm van de Icarus Drop: een nieuwe augmentation die Jensen vanaf grote hoogtes tegenstanders laat pletten. Een beetje luidruchtig en zeker over-the-top, maar vooral erg stoer.

Omdat Deus Ex in de basis nog altijd een RPG is, spelen ook dialogen een belangrijke rol. In de Gamescom-demo zitten ze bijna niet, maar aan het einde van de rit komt het gesprekssysteem toch even voorbij. Jensen ondervraagt zijn doelwit en kan via de verschillende dialoogopties proberen hem een schuldgevoel aan te praten, zodat hij meer informatie vrijgeeft. Handig daarbij is dat je precies kunt lezen wat Jensen gaat zeggen. Je moet het dus niet enkel met een paar cryptische steekwoorden doen, om achteraf te merken dat je iets heel anders zei dan je eigenlijk wilde.

Hoeveel invloed deze gespreksopties daadwerkelijk op het verhaal gaan hebben, is nog niet duidelijk. Op het moment suprême wordt de geaugmenteerde man op afstand gehackt door de échte bad guys, zodat zijn belangrijkste onthullingen in de kiem worden gesmoord.

Eén ding is echter duidelijk: je kunt jezelf niet uit baasgevechten praten. Opheldering daarover komt later van Eidos Montreal in een interview met onze Britse collega's. Door miscommunicatie is die 'feature' een eigen leven gaan leiden. Gevechten tegen bazen zijn nog steeds onontkoombaar, maar zijn wel gebouwd om op allerlei verschillende manieren verslagen te worden. Human Revolution rekende op veel kritiek, omdat de baasgevechten de actievolle speelstijl opdrongen. Focuste je op stealth- of hacking-skills, dan stond je erbij in je hemd. Dit werd aangepakt in de Director's Cut en wordt wederom uitgebreid in Mankind Divided.

Deus Ex: Mankind Divided maakt tijdens de Gamescom diepe indruk met zijn gedetailleerde setting en overvloed aan gameplay-mogelijkheden. De game is nog niet zelf gespeeld, maar bij het zien van alle verschillende opties beginnen handen spontaan te jeuken. De bombast en hoge productiewaarden van een Hollywood-blockbuster lijken op indrukwekkende wijze samen te smelten met de interactiviteit die je van games verwacht. Wanneer de demo dan eindigt met een spannende cliffhanger, kan deze game niet snel genoeg uitkomen.

Deus Ex: Mankind Divided lanceert in de eerste helft van 2016 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Read this next